کد خبر: ۱۸۰۴۹۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۱۸ آبان ۱۳۹۲
سومین روز مذاکرات/
در شرایطی که با افزایش تدابیر امنیتی در اطراف هتل اینترکونتیننتال، خبرنگاران منتظر بودند مذاکرات صبح امروز به جای مقر سازمان ملل، در هتل برگزار شود، نشست رسمی ظریف، اشتون و کری آغاز نشد و به تعویق افتاد.

به گزارش 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در سومین روز مذاکرات ایران با 1+5 در ژنو، تدابیر امنیتی در اطراف هتل اینتر کونتیننتال بیشتر شده و ورود خبرنگاران به لابی هتل محدود شده است. به همین علت پیش بینی می شود که مذاکرات، به جای مقر اروپایی سازمان ملل، در هتل انجام شود.
قرار بود، صبح امروز مجموجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جان کری، وزیر خارجه امریکا و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات سه جانبه ای را برگزار کنند و وزیران چین و روسیه نیز ظهر امروز به مذاکرات اصلی ملحق شوند، اما خبرنگاران گزارش می دهند که مذاکرات ظریف، اشتون و کری به تعویق افتاده است.

بر اساس گزارش خبرنگاران،  آنها برای رایزنی با پایتخت ها و مشاوران خود، مذاکره را به تعویق انداخته اند.

 

* دیروز در دومین روز مذاکرات، کلیات طرح ایران مورد موافقت قرار گرفت و قرار است، امروز درباره نحوه اجرای مراحل و جزئیات آن گفت و گو شود.

"سیدعباس عراقچی" مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره مذاکرات دیروز گفت:  ما در مذاکرات قبلی، طرح خودمان را ارائه کرده بودیم و آن‌ها استقبال کرده بودند. در جلسه وین نیز در سطح کارشناسان در این مورد بحث بیشتری شد و امروز با صراحت اعلام کردند  که چارچوب پیشنهادی ایران را می‌پذیرند.

عراقچی ادامه داد: چارچوبی که شامل سه مقوله عمده است، بحث هدف مشترک و گام اول و گام آخر. قرار شد در مذاکرات اخیر، وارد جزئیات این گام ها شویم و به توافق برسیم.

معاون وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: هدف ما این است که در نهایت به یک متن مکتوب توافقنامه بین کشورهای ایران و 1+5 برسیم. قسمت مثبت اینجاست که هردو طرف اعلام آمادگی کردند و جدیت خود را اعلام کردند که وارد گفتگوی محتوایی بشوند و بتوانند در جزئیات با ایران به توافق برسند.

عراقچی تصریح کرد: قرار است هر سه کشور اروپایی به اتفاق بیایند و یک مذاکره با این سه کشور داشته باشیم و مذاکره نیز با روسیه، چین و آمریکا به صورت جداگانه صورت خواهد گرفت. جمع بندی این مذاکرات دو جانبه و جمع بندی بحث‌هایی که در جلسه کارشناسی وین داشتیم قرار است در ساعت 6 بین آقای ظریف و خانم اشتون در یک جلسه محدود به بحث گذاشته شود تا جمع بندی کنیم و سعی کنیم به یک متن واحد نزدیک شویم.

 

مشورت کری و اشتون

* قبل از به تعویق افتادن جلسه ظریف با اشتون و کری، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی مدعی شد، اشتون و جان کری قبل از مذاکره با ظریف، در محل اقامت خود با هم دیدار خواهند کرد.

این خبرگزاری افزود: به نظر می‌رسد، پیشرفت‌های خوبی در زمینه دیپلماتیک صورت گرفته باشد.

* دیروز پنجشنبه، با پیشنهاد کا‌ترین اشتون، وزای امور خارجه ایران و امریکا جلسه سه جانبه ای برگزار کردند.
این نشست در برنامه کاری مذاکرات ایران و 1+5 پیش بینی نشده بود و هر سه طرف، محور و موضوع خاصی برای ان در نظر نگرفته بودند، اما رسانه ها معتقدند مذاکرات مثبتی انجام شده و این جلسه، نشانه آشکار علاقمندی طرفین برای رسیدن به توافق است.

* با سرعت گرفتن و جدی تر شدن مذاکرات کلی، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز عازم ژنو شد.
رویترز افزود: این در حالی است که وزرای خارجه چهار کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان شب گذشته نیز در برنامه ای غیرمنتظره به ژنو سفر کردند.

* هیئت عالی‌رتبه چین نیز، امروز وارد ژنو شد.
 

عملی شدن پیش بینی یک ماه پیش ظریف

* حضور مقامات ارشد کشورها در این مذاکرات در شرایطی اتفاق می افتد که وقتی ظریف قبل از دور نخست مذاکرات از لزوم برپایی نشست در حد وزیران سخن گفته بود، طرف های روس و امریکا مذاکره در چنین سطحی را زودهنگام عنوان کرده بودند، اما به نظر می رسد پیش بینی وزیر خارجه ایران واقع بینانه تر از همتایان روسیه و امریکایی اش بوده و در عمل، پیشنهاد دکتر ظریف به کرسی نشسته است.

یک ماه پیش، محمدجواد ظریف، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که پس از مذاکره ژنو «حتی در صورت حسن نیت طرف مقابل، برای توافق در مورد جزئیات و شروع به اجرا، به نظر می رسد به یک جلسه دیگر در سطح وزرا نیاز خواهیم داشت
اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت که تشکیل جلسه در سطح وزیران «نیاز به پایه‌ای قوی» دارد و هنوز برای این کار زود است.
ریابکوف افزوده بود: «باید بدانیم که چنین جلسه‌ای نیاز به زمینه‌سازی دارد تا آن دسته از حوزه‌های بحث که ارزش توجه وزیران خارجه را داشته باشند مشخص شود.»

سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز، تاکید کرده بود که در این مراحل، نیازی به برپایی نشست در سطح وزیران نیست.
 

* مایکل مان، جان کری، عراقچی و سایر مذاکره کنندگان و ناظران تاکید دارند که با وجود تمایل طرفین به رسیدن به توافق، راه دشواری در پیش است و بحث های کارشناسی و فنی به طور طبیعی زمان زیادی خواهد برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها