کد خبر: ۱۸۰۴۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۱۸ آبان ۱۳۹۲
در آستانه ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی عاشقان حضرت اباعبدالله علیه‌السلام شهر کابل را یکپارچه سیاه‏پوش کرده و از بلندگوهای شهر فریاد «یاحسین» سر می‌دهند.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، این روزها شهروندان کابل، به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری امام حسین(علیه‌‏السلام) و یاران با وفایش، با نصب پرچم‏‌ها و پارچه‏‌های سیاه در سطح شهر و آماده کردن حسینیه‌‏ها و مساجد، به استقبال تاسوعا و عاشورای حسینی می‏‌روند.

دست‌‏کم در تمامی جاده‏‌های پر رفت‏‌و آمد پایتخت افغانستان، دروازه‏‌های سیاه‌‏پوش نصب شده و برفراز مساجد،حسینیه‌‏ها،مغازه‌‏ها،ساختمان‏‌ها و ماشین‌‏ها، پرچم‏‌های سیاه و سبز که بر روی آنها «یاحسین» نقش بسته، برافراشته شده‌‏اند.

مغازه‌‏های موقتی ویژه فروش ابزارهای عزاداری نیز فعال شده‌‏اند و هیئت‏‌ها و دسته‏‌های سینه‌‏زنی سرگرم تهیه لباس‌‏های ویژه عزاداری از این فروشگاه‌‏ها هستند.

همچنین از حسینه‌ها و مساجد، خودروها‏ و مغازه‏‌ها صدای مرثیه‌سرایی، سرود خوانی و سخنرانی به گوش می‌رسد.

سهم مشترک اهل تشیع و تسنن در برگزاری مجالس سوگواری سیدالشهداء (علیه السلام)

در افغانستان، این تنها اهل تشیع نیستند که برای برگزاری مجالس سوگواری سیدالشهداء (علیه‏‌السلام) آماده می‌شوند بلکه پیروان اهل تسنن نیز با برافراشتن پرچم‏‌های سیاه، ختم قرآن‏‌کریم، برگزاری مجالس نعت و سخنرانی‏ پیرامون بزرگان اسلام به ویژه امام حسین (علیه‏‌السلام) و توزیع غذای نذری، نقش بارزی در برگزاری هرچه باشکوه‌‏تر ایام محرم‏‌الحرام ایفا می‌کنند.

در روزهای ماه محرم‏‌الحرام، علمای برجسته اهل سنت در مجالس شیعیان حضور می‌‏یابند و در مورد موضوعات مختلف به ویژه شهدای کربلا سخنرانی می‏‌کنند.

حجت‌‏الاسلام و المسلمین «محمدحسین صداقت»، از علمای برجسته اهل تشیع در گفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت که بزرگداشت مشترک از عاشورای حسینی، نتیجه فهم و درک بالای علمای اهل سنت و اهل تشیع از تقریب مذاهب و اخوت اسلامی است.

به گفته وی، شیعیان به پیشوایان اهل سنت احترام می‌گذارند آن‏گونه که پیروان اهل سنت نیز ارادت خاصی به بزرگان اهل تشیع دارند.

تأمین امنیت و نشست‏‌های مشترک علما و مسئولان دولتی

در یک‏‌دهه اخیر، سنت چنین بوده که پیش از فرارسیدن ماه محرم‌‏الحرام، علمای شهر کابل به گونه‏‌ای ویژه با حامدکرزی رئیس جمهور افغانستان دیدار می‏‌کنند و در ارتباط با برگزاری هرچه باشکوه‌‏تر روزهای سوگواری نوه رسول اکرم (صلی الله) گفت‌‏وگو می‏‌کنند.

پیش‌‏بینی می‏‌شود که امسال نیز علما با رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولتی دیدار کرده و در خصوص برگزاری ایام محرم‎الحرام و تأمین امنیت عزاداران حسینی گفت‌‏وگو کنند.

با این حال، شورای عالی تنظیم امور دینی، با انتشار منشوری، از هیئت‏‌های عزاداری خواسته تا جهت تأمین امنیت، برنامه‌‏های خود را با پلیس و اداره امنیت ملی در میان بگذارند.

دولت افغانستان نیز کمیسیونی را با حضور مقامات بلندپایه امنیتی موظف کرده تا امنیت روزهای محرم و عاشورای حسینی را تأمین کند.

همه‌‏ساله در تمامی حسینیه‏‌ها و اماکنی که احتمال بروز مشکلاتی امنیتی مطرح است، پلیس مستقر می‏‌شود تا از هر نوع اخلال در نظم و امنیت جلوگیری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها