کد خبر: ۱۷۹۹۵۳
زمان انتشار: ۲۳:۲۴     ۱۵ آبان ۱۳۹۲

برنامه دولت اردن برای ساخت اولین نیروگاه اتمی با کمک روسیه با نگرانی‌ها و تردیدهایی همراه بوده به طوری که کارشناسان این برنامه را غیر منطقی و خطرناک خوانده و خواستار توقف آن شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت اردن اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد که دو کارخانه روسی قرار است در ساخت و اجرای یک نیروگاه اتمی 10 میلیارد دلاری و به منظور تامین دو هزار مگاوات برق به وسیله راکتورهای اتمی به این کشور کمک کند. این نیروگاه اتمی که قرار است سال 2023 میلادی تکمیل شود در ناحیه بیابانی در شمال امان، پایتخت اردن تاسیس می‌شود.

اردن که با فقدان انرژی دست و پنجه نرم می‌کند اعلام کرده که خواهان ساخت نیروگاه برق اتمی برای جبران کسری برق و همچنین ساخت نیروگاه‌هایی برای آب شیرین به منظور مقابله با کمبود آب است اما فعالان و کارشناسان محیط زیست نسبت به انجام این پروژه هشدار داده و آن را بسیار خطرناک خواندند.

یکی از اعضای ائتلاف اردن برای اردن عاری از انرژی اتمی در این باره گفت: ما بسیار درباره این پروژه نگران هستیم چرا که این پروژه برای تمام کشور، مردم ، محیط زیست و اقتصاد اردن خطرناک است. ما نیازی به این انرژی نداریم. می‌توانیم انرژی‌های ارزان‌تر، بهتر و امن‌تر را جایگزین انرژی اتمی کنیم.

این مقام مسئول افزود: برنامه ساخت نیروگاه اتمی خطرناک و غیرمنطقی است به ویژه برای کشوری چون اردن که از نظر تاریخی پیشینه‌ای در وقوع زمین لرزه‌ها دارد و همچنین با فقدان توانمندی‌ها، تامین مالی، منابع انسانی و آب مواجه است.

یکی از کارشناسان محیط زیست اردن که به وزارت محیط زیست این کشور مشاوره می‌دهد در این باره گفت: پیش از اعلام هرگونه اظهارنظر درباره انجام پروژه مذکور مطالعات و تحقیقات و همچنین رایزنی‌ها با جوامع محلی باید صورت گیرد. اما تا امروز چنین اقدامی انجام نشده است و همچنین هیچ یک از موسسات محلی تا به امروز موفق نشده‌اند نظرات خود را درباره فعالیت‌های اتمی و تاسیس این نیروگاه در اردن اعلام کنند.

وی افزود: نیروگاه‌های اتمی اردن تا 10سال دیگر برای ما انرژی تولید می‌کنند در حالی که ما امروز به این انرژی احتیاج داریم.

کشور اردن 97 درصد از انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و سالانه برای تامین برق حدود دو میلیارد دلار هزینه می‌کند. با این حال رئیس کمیسیون انرژی اتمی اردن گفت: پروژه تاسیس نیروگاه‌های اتمی با کمک روسیه باعث ایجاد 10 هزار شغل می‌شود و تضمین کننده امنیت مردم و محیط زیست کشور است.

یکی از کارشناسان محیط زیست اردن در این باره گفت: تصمیم امان برای تاسیس این نیروگاه‌های اتمی براساس برآوردی نادرست صورت گرفته است. ما نمی‌خواهیم که حادثه نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن برای اردن نیز تکرار شود. بنابراین باید پیش از آنکه دیر شود دست از این پروژه برداریم.

دولت امان اعلام کرده که ذخیره‌ای از 35 هزار تن اورانیوم دارد و می‌تواند با استفاده از آن این نیروگاه اتمی را به راه بیاندازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها