کد خبر: ۱۷۹۹۴۵
زمان انتشار: ۲۳:۲۲     ۱۵ آبان ۱۳۹۲

دفتر حقوق بشر سازمان ملل با محکوم کردن حمله خونین بوکوحرام به یک کاروان عروسی اعلام کرد، ممکن است این گروه افراطی در زمره جنایتکاران جنگی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سسیل پوئیلی، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: اگر مشخص شود که اعضای بوکوحرام یا دیگر گروه‌ها و نهادها مرتکب جنایات گسترده یا نظام‌مند علیه غیرنظامیان شده‌اند، جنایتکار علیه بشریت شناخته خواهند شد.

این شورشیان افراطی در روزهای اخیر تعداد زیادی را در شمال شرق نیجریه به قتل رسانده است. همچنین این گروه مسئول قتل‌عام 30 نفر در یک مراسم عروسی نیز می‌باشد.

در این راستا یک مقام ارشد نیجریه عنوان کرد که اعضای ارشد گروه افراطی بوکوحرام خواهان مذاکرات صلح هستند، اما اعتبار ادعای او مورد تردید است. وی به گودلاک جاناتان، رئیس‌جمهوری نیجریه گفت که هر چند شروع مذاکرات سخت بود، اما اکنون اعضای مهم شورشی‌ها نسبت به درخواست گفتگو، روی مثبت نشان داده‌اند.

اما ابوبکر شیکو، رهبر بوکوحرام که توسط آمریکا یک تروریست بین‌المللی اعلام شده است، چنین مذاکراتی را رد کرده و ارتباط فرماندهانش با توراکی را تکذیب کرد.

تحلیلگران معتقدند که هر چند احتمال مذاکره جناح‌های مختلف بوکوحرام تحت رهبری شیکو کم‌رنگ است، اما احتمالا دیگر شبه‌نظامیان از جمله جوانانی که از فقر شدید، افراطگر شده‌اند، با مذاکرات صلح موافق باشند.

جاناتان از توراکی تمجید کرده و گفت که تنها با استفاده از زور نمی‌توان صلح را برقرار کرد. این اظهارات در حالی مطرح شد که ارتش نیجریه همچنان به مبارزه با بوکوحرام ادامه می‌دهد.

همچنین جاناتان در عین حال خواستار ایجاد اصلاحات در دیوان بین‌المللی کیفری شده اما تاکید کرد که کشور از این سازمان خارج نمی‌شود.

وی گفت: باید در اساسنامه قانونی دیوان کیفری بین‌الملل اصلاحاتی صورت بگیرد تا نگرانی‌های نیجریه و اتحادیه آفریقا برطرف شود.

رئیس‌جمهوری نیجریه در ماه مه در شمال شرق این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرده و حمله علیه شورشیان را آغاز کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها