کد خبر: ۱۷۹۹۳۰
زمان انتشار: ۲۳:۱۷     ۱۵ آبان ۱۳۹۲

وزیر دادگستری برزیل از فعالیت‌های جاسوسی کشورش دفاع کرد و گفت که این فعالیت‌های کاملا متفاوت با اقدامات جاسوسی انجام شده از سوی آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بی بی سی، خوزه ادواردو کاردوسو، وزیر دادگستری برزیل اظهار داشت، ماموران اطلاعاتی این کشور که از دیپلمات‌های آمریکا، روسیه و دیگر کشورها در برزیل عکسبرداری کرده‌اند، کاملا قانونمند عمل کرده‌اند.

اخیرا در رسانه‌های برزیل فعالیت‌های ماموران اطلاعاتی این کشور افشا شد.

این در حالی است که گزارش مربوط به جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از ارتباطات تلفنی و اینترنتی در برزیل باعث شد دیلما روسف، رئیس‌جمهور این کشور سفر خود به آمریکا را به تعویق بیاندازد.

اخیرا فعالیت‌های ضد اطلاعاتی برزیل نیز باعث جلب توجه رسانه‌های بین‌المللی شده است. روزنامه نیویورک تایمز آمریکا گزارش داد که این افشاگری‌ها پس از انتقادات سخت برزیل از مقامات آمریکایی اکنون برزیل را در موضعی ناخوشایند قرار داده است.

اما از طرف دیگر، کاردوسو گفت که هرگونه تلاش برای مقایسه فعالیت برزیل با فعالیت‌های آمریکا اشتباه است.

وی افزود: من کاملا این دو وضعیت را متفاوت از یکدیگر می‌بینیم. آنچه که درباره برزیل و دیگر کشورها رخ داد یک تجاوزگری بود. در این اقدامات ارتباطات تلفنی و پست‌های الکترونیکی مورد تجاوز قرار گرفتند و این توهین به حاکمیت برزیل است.

وزیر دادگستری برزیل فعالیت‌های این کشور را عملیات‌های ضد اطلاعاتی دانست که هدف ‌آن تنها تعیین این است که آیا دیگر کشورها از برزیل جاسوسی می‌کنند یا نه.

یکی از روزنامه‌های برزیل گزارش داده بود که ماموران سازمان اطلاعات ملی این کشور دیپلمات‌های خارجی دستکم سه کشور یعنی ایران، روسیه و آمریکا را تعقیب کرده و از آنها عکسبرداری می‌کردند. این گزارش توسط این سازمان رسما تایید شد.

در واکنش وزارت امور خارجه آمریکا این مساله را که فعالیت‌های برزیل کاملا رایج بوده، مطرح کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت که "همانطور که ما در گذشته گفته‌ایم همه کشورها دست به جمع‌آوری اطلاعات خارجی می‌زنند."

این در حالی است که برزیل اخیرا از افشای هک شدن شبکه‌های کامپیوتری شرکت نفت دولتی این کشور توسط آژانس امنیت ملی آمریکا خشمگین شد.

افشای این جاسوسی‌ها موجب شد برزیل و آلمان از مجمع عمومی سازمان ملل بخواهند تا قطعنامه‌ای تهیه کند و خواهان حق حریم شخصی در عصر دیجیتال شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها