کد خبر: ۱۷۹۹۰
زمان انتشار: ۲۱:۲۶     ۲۹ مرداد ۱۳۹۰
برنا نوشت: دوستی‌های خیابانی واژه‌ای است که چند سالی است وارد فرهنگ ما شده است و به همان سال‌هایی برمی‌گردد که ارتباط دختر و پسر از خیابان کلید می‌خورد و تا شاید تا مدت‌ها با نامه‌نگاری ادامه پیدا می‌کرد!

این روزها اما با پیشرفت تکنولوژی لزوما این ارتباط از خیابان شروع نمی‌شود و دنیای مجازی اینترنت جای آن را گرفته است. نگاهی به تعداد سایت‌های دوست‌یابی در دنیای مجازی می‌تواند صحت این ادعا را تایید کند. سایت‌هایی که هر روز ورژن جدیدتری از آن‌ها رونمایی می‌شوند و هدفشان بنابه گفته مدیرانشان تنها ایجاد محیطی برای دوستیابی است!

نکته جالب در این سایت‌ها این است که تنها محدودیتش شرط سنی است که در برخی از آن‌ها 18 سال عنوان شده است و محدودیت دیگری ندارد و افراد می توانند با خیالی آسوده و خود جوش فرد مورد نظر را انتخاب کند تا خدایی ناکرده بی‌گدار به آب نزنند.

دکتر محمود گلزاری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره دوستی خیابانی دختران جوان به خبرنگار برنا می‌گوید: در سال های اخیر پرسش‌نامه معتبری در این باره بین چند دبیرستان دخنرانه توزیع شده است که این تحقیقات تهیه و اعتبارسنجی شده OSR (رابطه با جنس مخالف) نام داشت که چهار وضعیت:1. هم اکنون رابطه دارم، 2. قبلا رابطه داشته ام، 3. علاقه یک طرفه دارم، 4. ارتباط نداشته و ندارم را می‌سنجید (البته این پرسشنامه 14 سوال داشت).

وی در ادامه می‌گوید: در سال‌های اخیر(سه سال اخیر) با اجرای این آزمون در چند دبیرستان دخترانه در تهران، حدود 80 درصد اظهار کرده‌اند که یا هم اکنون رابطه دارند، یا قبلا داشته‌اند یعنی در مجموع دوستی با جنس مخالف را تجربه کرده‌اند.

دکتر ابراهیم قرایی مقدم آسیب‌شناس اجتماعی نیز با اشاره به افزایش این ارتباطات در سال‌های اخیربه خبرنگار برنا می‌گوید: چون این مساله از مسایل حساس جامعه و جزو خصوصی‌ترین کاری است که افراد مرتکب می‌شوند نمی‌شود آمار قطعی درباره آن اعلام کرد.

وی درباره عوامل موثر در این افزایش می‌گوید: عوامل بسیاری مثل کمرنگ شدن ارزش‌ها و اعتقادات، کاهش نقش والدین به عنوان والد و حرف‌شنوی فرزندان از آن‌ها، اینترنت، برنامه‌های ماهواره و حتی صدا و سیما در این زمینه موثرند. ضمن این که این گونه روابط بیشتر به یک مد اجتماعی بدل شده است.

این استاد دانشگاه درباره آسیب‌های این‌گونه روابط می‌گوید: بزرگ ترین آسیب در روابط به دختران وارد می شود و این دختران هیچ گاه از زندگی زناشویی خود لذت نخواهند برد چرا که همواره همسرشان را با دوست قبلی‌شان  مقایسه می‌کنند البته این عدم لذت در مورد پسران نیز صادق است.

قرایی مقدم با تاکید بر این که طلاق در بین این افراد به مراتب بیشتر است می‌گوید: این طلاق‌ها بیشتر به دلیل سرد مزاجی رخ می‌دهد ضمن این که اکثریت این پسران از ازدواج با چنین دخترانی اکراه دارند.

وی در پایان با اشاره با افزایش سن ازدواج می گوید: این‌گونه روابط یکی از عوامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج در ایران و جهان است چرا که تجربه نشان می‌دهند قصد بیشتر پسران از شروع چنین روابطی لذت جنسی و فریب دختر است نه ازدواج!

نگاهی به کامنت‌ها و پست‌های موجود در سایت‌های دوست یابی نیز صحت این گفته را تایید می‌کند چرا که حتی در برخی از آن‌ها روابط جنسی بی‌پرده تقاضا شده‌اند و حتی داشتن این گونه روابط را برای شروع دوستی شرط کرده‌اند.

شاید عضویت در یک سایت در ابتدا جذاب به نظر برسد اما تجربه نشان می‌دهد دادن اطلاعات شخصی و گذاشتن عکس های خصوصی در این گونه سایت‌ها و همچنین مجازی بودن این محیط، فرصتی مناسب را برای سوء استفاده افراد فرصت‌طلب فراهم می‌کند...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها