کد خبر: ۱۷۹۷۳۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۱۵ آبان ۱۳۹۲
رژیم صهیونیستی به منظور منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران، در صدد در پیش گرفتن سیاست درهای باز به روی همسایگان آن است.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس از قدس اشغالی، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به منظور منزوی کردن ایران و تیره ساختن روابط آن با همسایگانش، در تلاش برای برقراری روابط با همسایگان ایران و نیز شعله‌ور کردن آتش اختلافات طایفه‌ای، فرقه‌ای، نژادی و مذهبی در منطقه است.

همچنین این رژیم تلاش دارد با این اقدامات، ملت‌های مسلمان را سرگرم اختلافات طایفه‌ای و مذهبی کرده تا از خطر مقابله آنان با طرح صهیونیست بکاهد.

روزنامه «معاریو» اسرائیل در این باره نوشت: «کارمندان بلندپایه وزارت خارجه اسرائیل در صدد هستند از مسئولان سیاسی درخواست کنند که با استفاده از تحکیم روابط با همسایگان ایران، طرح منزوی کردن تهران را به اجرا درآورند.

به نوشته این روزنامه، این طرح شامل استحکام روابط با گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان می‌شود، به این ترتیب که به مسئولان این کشورها پیشنهاد می‌شود که همکاری غیرنظامی و اقتصادی خود را با اسرائیل تقویت کنند.

معاریو نوشت: در همین راستا، اسرائیل در صدد است به این کشورها پیشنهاد کند که به آنان کمک می‌کند که با تندروهای اسلامگرا مبارزه کنند.

منظور اسرائیل از تندروهای اسلامگرا کسانی است که برای شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلی عازم سوریه شده و در عملیات نظامی مهارت کسب کرده و به کشورشان بازگشته‌اند.

این روزنامه سپس یادآور شد که وزارت خارجه اسرائیل همچنین در نظر دارد گزارشی را از پیگیری روزانه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، منتشر کند.

این روزنامه اسرائیلی افزود: افزون بر این، اسرائیل در صدد است محور تلاش‌های خود را برای منزوی کردن تهران بر آن دسته از کشورهای آسیای میانه که آنان را میانه‌رو توصیف می‌کند، متمرکز کند.

به نوشته معاریو، وزارت خارجه اسرائیل در راستای تقویت روابط با کشورهای آسیای میانه، در نظر دارد همکاری خود را با کشورهای مزبور در بخش بهداشت عمومی، انرژی و کشاروزی تقویت کند و کمک‌های خود به آنان را در این زمینه‌ها افزایش دهد.

این روزنامه خاطرنشان کرد که در رایزنی‌ بین مسئولان وزرات خارجه اسرائیل، موضوع تاثیر فعالیت‌های روسیه در آسیای میانه و قفقاز بر اسرائیل نیز بررسی شد.

معاریو در ادامه نوشت: مسئولان وزارت خارجه اسرائیل اکنون تاکید دارند که باید از سردی روابط بین گرجستان و ایران که در پی تغییر حکومت در تفلیس ایجاد شده است و نیز سیاست محتاطانه جمهوری آذربایجان با تهران، برای تحکیم روابط با دو جمهوری مزبور استفاده کرد.

این روزنامه، در توضیح تکاپوی وزارت خارجه اسرائیل برای تحکیم روابط با همسایگان ایران نوشت: این رویکرد در کارگروه وزارت خارجه اسرائیل برای سفیران جمهوری‌های حاشیه دریای خزر که هفته گذشته به مدت چند روز در تفلیس برگزار شد، مطرح شد.

این کارگروه با مشارکت دیپلمات‌های بلندپایه اسرائیل در روسیه و اوکراین و نیز نمایندگان سفارت آن در واشنگتن، پکن، لندن، برلین، دهلی نو و بروکسل برگزار شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها