کد خبر: ۱۷۹۴۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۱۴ آبان ۱۳۹۲
مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق با بیان اینکه نا آرامی های سوریه بر کل منطقه خاورمیانه تاثیر گذاشته است؛ صریح کرد : با ادامه این ناآرامی ها اردن ، ترکیه و لبنان نیز از این تشنجات در امان نخواهند بود.

"علی رمضان الاوسی" مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق و استاد دانشگاه لندن در گفت‌وگو باخبرنگار بین الملل تسنیم گفت :عراق نیز با توجه تجربه سیاسی نوپای خود بستری مناسب برای ورود آرامی‌هاست و متاسفانه اختلافات موجود بین گروه‌های مسلح فعال در سوریه با تمامی تنوع فرقه ای خود در حال ورود به عراق است .

وی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی و حامیان آنها به دنبال کشاندن تحولات سوریه به همه منطقه خاورمیانه هستند؛ افزود: این نا آرامی‌ها علاوه بر همسایگان سوریه، بر استقرار و امنیت جمهوری اسلامی ایران  نیز تاثیر منفی  می‌گذارد. همانطورکه چندی پیش دیدیم در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان نا آرامی هائی ایجاد شد. دشمنان به دنبال گسترش این تشنج‌هاا به مرزهای عراق و دیگر کشورهای  خاورمیانه هستند.

الاوسی با اشاره به حمایت آمریکا و عربستان سعودی از این گروه‌های مسلح فعال در سوریه توضیح داد : آمریکا رهبر این توطئه و عربستان سعودی مجری آن است .آنان گروه‌های مسلحی را که مناطق غربی عراق مستقر هستند رابه شدت حمایت می‌کنند ، این مناطق از جنوب موصل تا شمال انبار صحرائی و دارای ترکیب جمعیتی عجیب است. به اعتقاد من درگیری در این منطقه شدید خواهد بود. این در حالی است که نیروهای دولت بغداد درشرف درگیری با گروه‌های  تروریستی مسلح مستقر در این منطقه  هستند.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: گروه‌های مسلحی که اوضاع را در سوریه وخیم دیده به عراق نقل مکان کرده و درصدد اشغال استان‌های انبار و موصل هستند، اینجاست که نقش عربستان سعودی با حمایت این گروهها و فرقه ها پررنگ می‌شود. این اقدامات در نهایت سبب ایجاد چند دستگی و جدائی فرقه‌ای شدید در عراق می‌شود این موضوع بدین معنی است که خطر تجزیه عراق را تهدید خواهد کرد و جهانیان در سایه وضعیت جدید عراق، عربستان سعودی را فراموش می‌کنند. عربستانی که پتانسیل تجزیه شدن به 5 بخش و اقلیم را دارد. لذا به نظر می‌رسد که ریاض به دنبال دور ساختن شبح تجزیه از کشورش است.

مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق با اشاره به نا آرامی‌های موجود در عراق افزود: متاسفانه وضعیت موجود در عراق و اختلافات طائفی و مذهبی به این موضوع دامن می‌زند ، ای کاش خواسته‌های مردم این کشور جنبه حقوق شهروندی به خود می‌گیرد  نه خواسته های گروهی و فرقه ای. زیرا  که شیعیان به دور از این اختلافات مشغول ساختن عراق به عنوان وطن برای همگان هستند.

استاد دانشگاه لندن، در پاسخ به سئوالی درباره ارتباط تحولات و عملیاتهای تروریستی اخیر عراق با انتخابات پارلمانی آینده این کشور چنین توضیح داد: در حال حاضر برخی از جریان‌های سیاسی عراق عزم خود را برای انتقال قوه مجریه به به گروه سیاسی دیگر جزم کرده‌اند. بر این اساس ترس و تردیدهائی در خصوص حضور درانتخابات بوجود آمده است. لذا اقداماتی در حال انجام است  تا در مناطق جنوبی و کردنشین بر خلاف مناطق سنی نشین ، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی کم رنگ باشد. متاسفانه حمایت مالی گسترده ای نیزاز سوی دولت سعودی برای ایجاد اختلال و عدم حضور مردم در انتخابات صورت گرفته است. نتیجه تمامی این مسائل ایجاد نقشه و ساختاری جدید برای آینده سیاسی عراق و در نهایت انتقال قدرت به گروهی معین است .

وی افزود: هدف اصلی تمامی این عملیات جنگ روانی  و عملیات‌های تروریستی، نا امید کردن مردم و ایجاد ترس از این انتخابات است . تا یک گروه و جریان سیاسی معینی از صندوق‌های رأی به پارلمان راه پیدا کند و در نتیجه کابینه بعدی را تشکیل دهد. همه این اقدامات در راستای منافع و سیاست‌های عربستان سعودی صورت می‌گیرند.

الاوسی  با بیان این مطلب که اکنون ملت عراق دشمن واقعی خود را می‌شناسد گفت : ملت عراق بر اساس تجربه‌ای طولانی دریافت که عربستان سعودی حامی اصلی صدام حسین بود و حمایت مالی این دولت از صدام باعث تداوم 8 ساله جنگ تحمیلی علیه ایران شد  در غیر این صورت صدام حتی یک ماه هم در مقابل ایران دوام نمی‌آورد ، جنگی که بیش ازیک میلیون زخمی، جانباز و شهید بر جا گذاشت .

مدیر مرکز مطالعات جنوب عراق با بیان این مطلب که  اکنون عربستان سعودی در حال تنیدن تارهای توطئه‌ای جدیدی از نوع دیگر است افزود: عربستان با حمایت مالی از برخی فرقه ها  و شخصیتهای خاص به دنبال  تثبیت قدم‌های خود در عراق است .

وی گفت: مسئله دیگر که عربستان سعودی به آن پرداخته، ایجاد اختلافات مذهبی و گروهی و حمایت مالی گسترده از گروههای تروریستی مسلح است که مشکلات زیادی را برای ملت عراق ایجاده کرده است . تا جائی که دو مرتبه هواپیمای بدون سرنشین برای عکس برداری از زندان محل نگهداری رهبران گروه‌های روریستی به داخل خاک عراق فرستاد. ریاض می‌خواهد از طریق تصاویری که هواپیمای بدون سرنشین مذکور در اختیارش قرار می‌دهد طرحی برای  آزادی رهبران گروه‌های تروریستی بریزد. "بنرد بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی یکی از شخصیت‌هایی است که علنا تغذیه مالی این گروه‌ها را بر عهده دارد .

الاوسی با بیان اینکه عربستان سعودی عراق را به حال خود رها نخواهد کرد؛ تاکید کرد که ملت عراق کاملا به این موضوع واقف هستند. وضعیت کنونی عراق سندی بر این امر است.

وی در پایان درباره چگونگی جلوگیری از اجرای طرح‌های سعودی در عراق گفت: تنها با اطلاع رسانی مختصر، جلوگیری از ورود حمایت‌های مالی گسترده عربستان و با آگاهی بخشی به افکار عمومی، این نقشه عربستان سعودی بی نتیجه خواهد ماند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها