کد خبر: ۱۷۹۳۱۶
زمان انتشار: ۲۱:۱۳     ۱۳ آبان ۱۳۹۲

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله گل، رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با گاردین گفت که افراطی سازی مردم عادی توسط اسلام گراهای افراطی در حال گسترش در سوریه است و این امر خطر بزرگی را برای همسایگان این کشور و کشورهای اروپایی ایجاد می‌کند.

وی گفت: اما واکنش جامعه جهانی از جمله آمریکا و انگلیس که هم پیمان ترکیه‌ هستند در این خصوص بسیار نامید کننده و عملکرد شورای امنیت سازمان ملل هم افتضاح بود.

گل در انتقاد صریح و همراه با خشم خود نسبت به سیاست غربی‌ها در سوریه گفت که می‌توانستیم از مرگ بیش از صد هزار نفر جلوگیری کنیم اما حتی قدرت‌های غربی نیز از میانجی‌گری ترکیه در اوایل درگیری‌های سوریه حمایت نکردند. در شرایطی که هیچ نشانی از پایان درگیری‌های سوریه وجود ندارد، ترکیه با بی‌ثباتی گسترده در مرز 565 مایلی خود با سوریه، افراط‌گرایی، اشاعه بیماری‌های واگیر دار همچون فلج اطفال، سرخک و افزایش تعداد پناهندگان سوری رو به رو است.

گل تصریح کرد: در صورتی که به خاک ترکیه حمله شود، ترکیه به شدیدترین شکل ممکن واکنش نشان می ‌دهد و اگر وضعیت سوریه به همین شکل ادامه پیدا کند، خطرات امنیتی بزرگی برای ترکیه به وجود می‌آید.

وی گفت که دولتش تاکنون دو میلیارد دلار برای پناهندگان سوری هزینه کرده است.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: فکر نمی‌کنم کسی حضور یک افغانستان دیگر در سواحل مدیترانه را تحمل کند، پس جامعه جهانی باید موضع محکمی در خصوص سوریه اتخاذ کند. در ابتدا جامعه جهانی خواستار کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بود اما اکنون موضع آن‌ها تغییر کرده است و این خود تناقض است.

گل افزود: ترکیه دو سال پیش به دنبال پایان دادن به درگیری‌ها بود. در آخرین نامه‌ام به اسد به او گفتم که اگر اوضاع به همین شکل پیش برود، برای کنترل آن دیر خواهد شد و او باید در کشورش تغییراتی ایجاد کند. اسد نیز در جواب این نامه گفت که پیشنهاد من خوب بود اما به آن عمل نکرد.

وی همچنین اظهار کرد که امحای تسلیحات شیمیایی خوب است اما همه مشکلات این نبود و اینکه انتظار بیشتری از آمریکا و انگلیس برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه داشت.

وی در نهایت ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو به راه حلی در خصوص سوریه برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها