کد خبر: ۱۷۹۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۲۹ مرداد ۱۳۹۰
ناتوانی آمریکا در حل مسائل داخلی خود و اتخاذ سیاست‌های پولی غیرمسئولانه از سوی این کشور، بسیاری از کشورهای جهان را متضرر کرده و این کشور را شایسته نام "انگل جهان" میکند.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار دیپلماسی عمومی و جنگ نرم خبرگزاری فارس، پایگاه تحلیلی "اینفووارز" در گزارشی به قلم دکتر "پل کرگ رابرتز" می‌نویسد: پوتین، نخست‌وزیر روسیه، در اظهارات اخیر خود آمریکا را "انگل اقتصاد جهان" توصیف کرده بود. قطعا اگر این اظهارات از رسانه‌های آمریکایی پخش می‌شد، خشم بسیاری از آمریکایی‌ها را برمی‌انگیخت. آیا واقعا آمریکا انگل جهان است؟

* اگر آمریکا کلانتر دنیا نباشد، دامنه جنگ نقاط بیشتری از جهان را در بر خواهد گرفت

ما آمریکایی‌ها، انسان‌های پرهیزکاری هستیم؛ اگر ما آمریکایی‌های درستکار، کلانتری دنیا را در اختیار نداشته باشیم، جنگ و درگیری تنها محدود به جنگ‌هایی که ما در خاورمیانه، آسیا و شمال آفریقا به راه انداخته‌ایم، نخواهد بود و به تمام نقاط جهان سرایت خواهد کرد. بدون نیروهای داوطلب آمریکایی، انسان‌های زیادی در اکناف جهان از گرسنگی و بلایای طبیعی، جان خود را از دست خواهند داد. ما انسان‌های برگزیده هستیم که عملیات‌های نجات انجام می‌دهیم و نیک کردار هستیم. عضو سابق "کا. گ. ب" چگونه به خود جرات داده که به کشور ما تهمت بزند؟

* آیا تغییر در سیاست پولی سوئیس نتیجه بی مسئولیتی آمریکا است؟

دولت سوئیس در 11 اوت اعلام کرد که نظامنامه پولی خود را کنار خواهد گذاشت. این نظامنامه، مانع از ایجاد تورم در سوئیس می‌شود و واحد پول این کشور را به مامنی برای تمام کسانی که می‌خواهند از ثروت کم و زیاد خود در مقابل رویه‌های تورم‌زای ویرانگر کشور خود محافظت کنند، تبدیل کرده است. آیا این تغییر در سیاست پولی سوئیس صرفا یک تصادف است یا نتیجه بی مسئولیتی پولی آمریکا و رفتار یک انگل اقتصادی است؟

* رفتارهای غیرمسئولانه مقامات مالی آمریکا، اقتصاد سوئیس را به خطر انداخته است

دولت سوئیس اعلام کرده که این کشور مجبور است نظامنامه مالی خود را قطع کند؛ چون که در نتیجه رفتارهای غیرمسئولانه مقامات پولی آمریکا و اتحادیه اروپا، مقادیر هنگفتی دلار و یورو به فرانک تبدیل می‌شود؛ لذا ارزش فرانک افزایش نجومی داشته و این امر از طریق سقوط بازارهای صادرات و تولید ناخالص داخلی، اقتصاد سوئیس را تهدید می‌کند.

* نقض منشور بانک مرکزی اروپا از سوی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می‌گوید که چاره‌ای جز کمک به بانک‌های خصوصی خود ندارد و این همان سیاستی است که آمریکا نیز در پیش گرفته است. مسئولان این اتحادیه معتقدند که برای کمک به بانک‌های خود حتما باید اسکناس چاپ کنند. با اینکه این سیاست، منشور بانک مرکزی اروپا را نقض می‌کند اما در وضعیت کنونی جهان، قوانین و مقررات معنایی ندارند.

* آمریکا از طریق تورم، جهان را تهدید می‌کند

پر واضح است که آمریکا نه تنها از طریق جنگ بلکه از طریق تورم نیز جهان را تهدید می‌کند. پس از آنکه، پیش‌تر دولت سوئیس اعلام کرد برای جذب جریان‌های دلار و یوروی وارداتی به این کشور، مقادیر هنگفتی فرانک چاپ می‌کند تا ارزش مبادله‌ای فرانک بیش از این افزایش نیابد، دولت سوئیس این بار تصمیم گرفته که نرخ برابری فرانک با یورو را تثبیت کند. این بدان معنا است که سوئیس با چاپ فرانک کافی برای تعدیل ورود یورو از نرخ تثبیت شده مبادله ارز حمایت خواهد کرد. به نظر من دلیل آنکه سوئیس یورو را به عنوان ارز تثبیت شده خود بر دلار ترجیح داده آن است که قسمت اعظم صادرات این کشور به اروپا است و نه آمریکا.

* تغییر ارزش دلار می‌تواند موجب تورم در چین شود
 
چندین سال پیش نیز چین، ارزش "یوان" خود را در مقابل دلار آمریکا تثبیت کرد. هدف چین از این کار، دفاع از واحد پول خود در مقابل افزایش ارزش دلار نبود، بلکه می‌خواست نشان دهد که واحد پول کمونیستی به همان اندازه دلار خوب است. چندی پیش، چین با چاپ یوان کافی برای حفظ نرخ تثبیت‌شده ارز، مجبور شد نرخ تثبیت‌شده ثابت را کنار بگذارد. چین نرخ تثبیت شده متحرک را جایگزین کرد تا بتواند به آرامی ارزش واحد پول خود را در مقابل دلار افزایش دهد. با کاهش ارزش دلار، ارزش یوان در حال افزایش است، اما نباید فراموش کرد که "نرخ تثبیت شده شناور" نیز در پشت این جریان‌ها وجود دارد. در نتیجه، واحد پول چین در ارتباط با دلار "قدرتمند"، بیش از حد ارزش می‌یابد و چین مجبور است با توجه به کاهش سریع‌تر نرخ دلار نسبت به نرخ تثبیت‌شده، برای حفظ نرخ تثبیت‌شده شناور هم که شده یوان چاپ کند که به تورم در چین ختم می‌شود.

 * جبران کاهش ارزش دلار با افزایش قیمت نفت
کشورهای تولید کننده نفت همچون عربستان سعودی و قطر واحدهای پول خود را با نرخ تثبیت‌شده ثابتی در مقابل دلار تنظیم کرده‌اند. اگر ارزش دلار آمریکا در بازار ارز سقوط کند، قیمت نفت افزایش خواهد یافت. یعنی آنکه، کشورهای صادر کننده نفت می‌توانند کاهش ارزش دلار آمریکا را با افزایش قیمت نفت به عنوان مهم‌ترین صادرات خود جبران کنند.

* ضرر تمام جهان از ناتوانی آمریکا در حل مسائل داخلی خود

حالا می‌توانیم منظور پوتین را درک کنیم. اگر برخورد آمریکایی‌ها در قبال سیاست‌های پولیشان غیرمسئولانه باشد، اگر بانک‌های آمریکایی به بانک‌های اروپایی در معرض خطر که نیازمند کمک بانک مرکزی اروپا هستند، وام و سواپ اعتباری عدم پرداخت بدهی اعطا کند تا بدین طریق از بانک‌ها آمریکایی و پرداخت دیون بانک‌های خصوصی اروپایی حمایت شود، اگر بهای نفت که بر اساس دلار قیمت گذاری می‌شود به دلیل عدم مسئولیت پولی آمریکا به ضرر سایر کشورها افزایش یابد، آنگاه تمام جهان از ناتوانی یا بی‌علاقگی آمریکایی‌ها برای حل مسائل داخلی خود متضرر خواهد شد. در واقع پوتین باری را که آمریکا بر دوش جهان انداخته دست کم گرفته است. جهانیان تا چه حد با این "مردم پرهیزکار" مدارا خواهند کرد؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها