کد خبر: ۱۷۸۸۲۰
زمان انتشار: ۱۹:۱۱     ۱۲ آبان ۱۳۹۲
پاسخ وزیر امور خارجه امریکا به مخالفان مسلح سوریه، موجی از سرخوردگی و ناامیدی را در میان آنان بوجود آورده و واقعیتی تلخ را گوشزد کرده است. برای امریکا، شورشیان فقط ابزار دست هستند و جان و اهداف آنها هرگز به منافع امریکا برتری ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در شرایطی که مخالفان دولت سوریه و مقامات عربستان سعودی می کوشند با مطرح کردن چهره ها و گروه های جدید و شرط گذاشتن برای حضور در نشست ژنو 2 جایگاه خود در تحولات مربوط به سوریه را مهم و تاثیرگذار جلوه دهند، جان کری پاسخی ناامید کننده به آنها داد تا از توهم خارج شوند و از جایگاه مزدوری برای منافع امریکا پا را فراتر ننهند.

کری در جمله ای کوتاه به گروهی که خود را سران ائتلاف مخالفان دولت سوریه می نامند، پیام داد برای نشست ژنو 2 و کشورهایی که قرار است در آن شرکت کنند، تعیین تکلیف نکنند و تصریح کرد: "این بازی بزرگترهااست".

ناظران بحران سوریه معتقدند، قدری جمیل، معاون سابق نخست وزیر سوریه که از کشور خارج شده بود، نخستین مخالفی بود که پیام جان کری را درک کرد و تصمیم گرفت به سوریه بازگردد. برخی معتقد بودند علت خروج قدری جمیل از دولت بشار اسد و رفتن به اروپا این بود که در نشست ژنو 2 به عنوان سیاستمدار مخالفان پشت میز بنشیند و از او به عنوان آلترناتیو و جایگزین بشار اسد یاد شود.

سران و چهره های دیگر مخالفان دولت سوریه، و حتی جنگجویان و شورشیان حاضر در درگیری های میدانی نیز از سخنان کری ناامید شده و چنان خشمگین هستند که شکست های اخیر خود در برابر ارتش سوریه را به این موضوع ربط می دهند و مدعی هستند که فتح شهر السفیره، هدیه امریکا به سوریه بوده است.

تحلیلگران مسائل سیاسی خاورمیانه معتقدند این سخن وزیر امور خارجه امریکا، علاوه بر مخالفان، پیامی نیز برای مقامات سعودی در بر دارد و به آنها نیز هشدار داده که دیپلماسی بین المللی جای آنها نیست و فقط برای تحت فشار قرار دادن ایران و روسیه به احتمال حضور آنها در ژنو 2 اشاره می شود.

این منابع می گویند؛ فرانسه نیز تمایلی به دخالت عربستان در مذاکرات آتی ندارد و معتقد است حضور این کشور در نشست ژنو 2، موقعیت غرب را تضعیف می کند.

فرانسه تا همین جا نیز زیان فراوانی به علت از دست دادن مبادلات اقتصادی با ایران متحمل شده و می داند که اگر کوتاهی کند، شرکت های آلمانی، انگلیسی و حتی امریکایی جایی برای شرکت های فرانسوی باقی نخواهند گذاشت.
اکنون حتی هلندی ها و اتریشی ها نیز برای رابطه با ایران اشتیاق دارند و زودتر از کشورهای قدرتمندتر اروپایی پیش قدم شده اند.
به همین دلیل، بعید نیست که مقامات فرانسه به طور مستقل از 1+5 وارد مذاکره با ایران شوند و برسر سوریه توافق کنند. همچنان که قرار است به زودی، دفتر رایزن اقتصادی فرانسه، در تهران بازگشایی شود.

امریکا نیز منافع خود را به هرچیزی، از جمله جان و مال و مقام شورشیان سوری و حتی برقراری آزادی و دموکراسی در این کشور ترجیح می دهد و هرگز حاضر نمی شود فرصت مذاکره با ایران را که پس از 34 سال فراهم شده، برای رضایت گروهی جنگجوی پردردسر از دست بدهد.
علاوه بر این، همه می دانند که همراهی با عربستان و القاعده اش، موقعیت امریکا را در هر تلاش بین المللی با شعار آزادی، دموکراسی و حقوق بشر به شدت تضعیف می کند.
پس برای امریکا چیزی بهتر از این نیست که مخالفان سوری و سعودی ها ساکت باشند و هماهنگ با سیاست های امریکا و در مسیر منافع این کشور رفتار کنند.
عربستانی ها می توانند بخاطر رویکردهای اخیر امریکا در قبال سوریه و ایران خشمگین باشند، اما لازم است که واقعیت را بپذیرند.
در سفر این هفته جان کری به عربستان، وزیر امور خارجه امریکا اجازه خواهد داد سعودی ها گله و شکایت و نارضایتی خود را مطرح کنند، اما تلاش خواهد کرد تغییرات بوجود آمده را تفهیم کرده و به آنها توضیح دهد که سکوت، به مصلحت آنها است.

جان کری امروز یکشنبه سفر خود به پنج کشور عربی و سرزمین های اشغالی را با ورود به ریاض آغاز می کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها