کد خبر: ۱۷۸۷۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۹     ۲۷ مرداد ۱۳۹۰
اهل البيت(ع) تالی تلو قرآن كريم واحدالثقلين و قرآن ناطق و صراط مستقيم اند. آن بزرگواران چراغ راه و مصباح هدايت و معلم انسانها و بهترين اسوه هستند و شناخت سيره و سنت آن عزيزان الهام بخش، تأثيرگذار و نشان‌دهنده حيات طيبه الهی است.

به گزارش 598،آيت‌الله «دری نجف‌آبادی»، نماينده ولی فقيه در استان مركزی و امام جمعه اراك در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی در خصوص همايش علمی ـ پژوهشی شناخت اخلاق و آداب رضوی، گفت: اهل‌بيت(ع) تالی تلو قرآن كريم واحد الثقلين و قرآن ناطق و صراط مستقيم‌اند.

وی تصريح كرد: آن بزرگواران چراغ راه، مصباح هدايت و معلم انسان‌ها و هم‌چنين بهترين اسوه‌ها هستند كه شناخت سيره و سنت آن عزيزان الهام‌بخش، تأثيرگذار و نشان‌دهنده حيات طيبه الهی‌اند.

آيت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: پيروی از آن هاديان نور و واليان قله‌های طور و سدرة المنتهی ايمان و معرفت نردبان سعادت و كليد نجات خواهد بود و خاندان بزرگ وحی الگوی تمامی فضائل و مكارم اخلاق و نمونه انسان كامل و تجلی آيات قرآن‌كريم و صفات برگزيده الهی و ملكات صمدانی هستند.

وی خاطرنشان كرد: البته درك ما از مقامات اوليای بزرگ الهی نه به اندازه ظرفيت و كرامت ايشان است بلكه به اندازه ظرفيت و در محدوده تشخيص خود ماست.

امام جمعه اراك تصريح كرد: نمی‌توانيم عظمت اهل‌بيت(ع) را آن‌چنان كه هست تفسير و تبيين كنيم بلكه آنچه ما خود می‌فهميم و تشخيص می‌دهيم و به اندازه و در حد ادراكات ما برای ما قابل شناخت می‌باشند نه آنگونه كه ايشان هستند و نصاب ما در باب معرفت و وادی محبت نسبت به ايشان به اندازه وسع ماست.

وی با اشاره به اينكه در عين حال آب دريا را اگر نتوان كشيد، هم بقدر تشنگی شايد چشيد، بيان كرد: پيوسته بايد از خداوند توفيق ادب و معرفت خواست زيرا تا ادب نياموزيم به معرفت نائل نخواهيم شد.

آيت‌الله دری نجف‌آبادی با بيان اينكه اهل‌بيت(ع) چراغ هدايت و مشعل پرفروغ سعادت‌اند، افزود: ايشان سفره و گلستان معرفت خداوند متعال و دانشگاه انسان‌سازی و تربيت هستند و ما بايد بكوشيم تا ايشان را در دل و جان خود زنده كنيم از خداوند بخواهيم تا درخت معرفت و ادب در دل ما روشن شود تا شجره طيبه ولايت در قلب ما به ثمر بنشيند و آيه نور در جان ما بدرخشد.

وی سيره آن بزرگواران را سيره انسان كامل و كلمه جامعه الهی و تبلور صفات حسنا و اسمای عليای حضرت حق و مظهر انوار عوالم قدس دانست و اضافه كرد: اميرالمؤمنين(ع) در خطبه شريفه عبادالله 87 نهج‌البلاغه شريف می‌فرمايند: «أَ لَمْ أَعْمَلْ فِيكُمْ بِالثَّقَلِ الْأَكْبَرِ وَ أَتْرُكْ فِيكُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ وَ رَكَزْتُ فِيكُمْ رَایَةَ الْإِيمَانِ، وَ وَقَفْتُكُمْ عَلَى حُدُودِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ، وَ أَلْبَسْتُكُمُ الْعَافِیَةَ مِنْ عَدْلِی، وَ فَرَشْتُكُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِی وَ فِعْلِی، وَ أَرَیْتُكُمْ كَرَائِمَ الْأَخْلَاقِ مِنْ نَفْسِی فَلَا تَسْتَعْمِلُوا الرَّأْیَ فِيمَا لَا یُدْرِكُ قَعْرَهُ الْبَصَرُ، وَ لَا یَتَغَلْغَلُ إِلَیْهِ الْفِكْرُ؛ آيا در ميان شما به ثقل اكبر و قرآن كريم عمل ننموده ام و ثقل اصغر و اهل بيت و دودمان پيامبر(ص) را در ميان شما به يادگار نگذاشته ام. آيا پرچم ايمان را در ميان شما برقرار ننموده ام و شما را بر حدود حلال و حرام واقف و آگاه نساخته ام و آيا عافيت عادلانه را از رفتار خود اندام بر شما نپوشانده ام و بساط كارهای نيك را از گفتار و كردارم بر شما نگسترانده‌ام و كرائم اخلاق خويشتن را به شما ارائه ننموده‌ام.»

وی با تاكيد بر خطبه 160 و 182 نهج‌البلاغه، گفت: در اين خطبه‌ها امام علی(ع) سيره پاكان را به‌عنوان چراغ راه بيان می‌فرمايند كه در سيره آن بزرگواران ايمان، اخلاق، اخلاص، شجاعت، تواضع، شرح صدر، ساده زيستی، پاكی و عفاف، عزت نفس و اعتماد، باور و يقين، استقامت و صبر، شكرگزاری و عشق به حق، مبارزه با فساد و انحراف، عدالت‌خواهی و تقوا، مبارزه با بدعت‌ها و خرافات و ناهنجاری‌ها و هنجارشكنان و صدها صفت برگزيده ديگر در حد اعلا مشاهده می‌شود.

نماينده ولی فقيه در استان مركزی، اضافه كرد: فرمايشات آن بزرگواران عظيم‌ترين درس‌ها و بهترين چراغ‌ها و زيباترين سرمايه‌ها و ماندگارترين يادگارها برای بشريت و برای جامعه سرگردان امروزی ما به ويژه نسل جوان ماست.

وی با ابراز اميدواری از اينكه قدر اين نعمت‌های بزرگ و سرمايه‌های عظيم الهی را بهتر بشناسيم و در راه پاسداری از حريم ملكوتی و ارزش‌های متعالی و الهی و انسانی ايشان بهتر فداكاری نموده، گفت: انتظار می‌رود همواره از اين بركات آسمانی و الطاف كريمانه ايشان كسب فيض و فضل و رحمت نموده و در راه تعالی جامعه اسلامی و انسانی و ارتقای اخلاقی و معنوی و خانوادگی خود از آن بهره‌مند شويم و راهی را كه رهبران الهی به ما آموخته‌اند طی نموده و صراط مستقيم هدايت ايشان را با قوت و اخلاص بپيمائيم كه دولت پاينده در آن است.

آيت‌الله دری نجف‌آبادی در بخش ديگری از سخنانش، عنوان كرد: نسبت به وجود نورانی حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه(س) به نظر می رسد برای ملت ما ملموس‌تر است و الّا كلّهم نور واحد هستند وليكن دسترسی به زيارتگاه آن بزرگواران امر را بهتر تسهيل می‌كند و راه را نزديك می‌نمايد و سفره پربركت حضرت ثامن الائمه‌(ع) و كريمه اهل‌بيت(ع) و حضرت عبدالعظيم حسنی (ع) و حضرت احمد بن موسی الكاظم(ع) هر يك در سايه ولايت خاندان عصمت و طهارت (ع) چراغ راه اند و آرام جان و مشعل پرفروغ نور و تكيه گاه ارباب دل و مايه اميد و نشاط و شفای درد دردمندان و چراغ راه مستمندان و نيازمندان و البته عنايات آن بزرگوار نيز خارج از حدّ و حساب است.

نماينده ولی فقيه در استان مركزی در پايان، خاطرنشان كرد: آثار و بركات اهل‌بيت(ع) خارج از اندازه و شمار و شاگردان و تربيت يافتگانشان لا تعدّ و لا تحصی و متنغمان بارگاهشان بيش از انتظار هستند به هر صورت چراغ جاودانه معرفت و حصن مستحكم ايمان و محبت و واسطه غيب و شهادت‌اند و شاهد جان‌های زنده و دل‌های پاينده‌اند اميدوارم خداوند به همه ما توفيق معرفت، محبت و اخلاص عنايت فرمايد تا خوشه چين خوان كرم آن بزرگواران باشيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها