کد خبر: ۱۷۸۱۵۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۱۱ آبان ۱۳۹۲
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در راس هیاتی بلندپایه با کنگره آمریکا وارد گفت‌وگو شده تا نمایندگان را به انصراف از تحریم‌های بیشتر علیه ایران قانع سازد. هدف بایدن دادن فرصت بیشتر به گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران است.
به گزارش 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خبرگزاری آسوشیتدپرس از تشدید فشار دولت باراک اوباما بر سنا برای به تاخیر انداختن تحریم های جدید علیه ایران خبر داد.
 
 جو بایدن معاون رئیس جمهوری، جان کری وزیر امورخارجه و جک لو وزیر خزانه داری امریکا درنظر دارند به امید متقاعد کردن قانونگذاران دراین زمینه با رهبری دمکرات سنا و اعضای کمیته بانکداری ملاقات کنند.

ریچارد شلبی عضو جمهوریخواه کمیته بانکداری سنا مدعی شده است: تحریم ها بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشته و به همین دلیل ما باید این مسیر را دنبال کنیم .

براساس این گزارش، موضوع آزار دهنده برای دولت آمریکا، چشم انداز تهیه پیش نویس تحریم های جدید از سوی یک کار گروه سنا همزمان با ملاقات هفته آینده هیات های ایران و شش قدرت جهان در ژنو برای انجام دور تازه ای از مذاکرات است . این درحالی است که دو طرف آخرین دور مذاکرات خود را مثبت ارزیابی کرده و تهران آمادگی خود را برای گفت وگو اعلام کرده است.

از زمان آغازِ اولین دور مذاکرات ژنو در ماه گذشته، دولت اوباما از کنگره آمریکا خواسته بود که کار بر روی هرگونه لایحه‌ای را که مجازات‌های بیشتری بر جمهوری اسلامی ایران به علت ادامه برنامه هسته‌ای این کشور، تحمیل ‌کند به تعویق اندازد.

کاخ سفید نه تنها خواهان تأخیر در رأی‌گیری در رابطه با این نوع لوایح در کنگره است، بلکه از سنای آمریکا خواسته است از شدت تحریم‌های گنجانده شده در این لایحه علیه ایران نیز بکاهد.

به نظر می‌آید باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، اطمینان دارد که امکان توافق دیپلماتیک بین‌المللی در رابطه با جلوگیری از امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای وجود دارد. اوباما نگران است که فشار کنگره آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به روند گفت‌وگوها آسیب برساند.

جو بایدن به همراه جان کری، وزیر امور خارجه و جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) جلسه‌ای پشت درهای بسته با رهبران حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در کمیسیون امور بانکی سنا برگزار کردند تا آن‌ها را در جریان گفت‌وگوهای شش قدرت جهانی با ایران قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام دفتر جو بایدن گفت که پیام نمایندگان دولت به رهبران دو حزب این بوده که اگرچه ممکن است آمریکا زمانی به نقطه‌ای برسد که تحریم‌ها علیه ایران باید تشدید شوند، ولی امروز زمان خوبی نیست که کنگره وارد عمل شود.

ولی از قرار معلوم تلاش دولت به منظور قانع کردن نمایندگان کنگره برای به تعویق انداختن تصویب تحریم‌های جدید، با دشواری بسیار توأم بوده است. پس از این ملاقات، شماری از نمایندگان گفته‌اند که قانع نشده‌اند و تحریم‌های جدیدی لازم است تا تهران را از اهداف هسته‌ای خود بازدارد.

رابرت مندننز، رئیس کمیته روابط خارجی و عضو کمیسیون بانکداری سنا، به خبرنگاران گفت: "حاضر نیستم" تحریم‌های جدیدتر را به تعویق بیاندازم.

مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، که به ‌شدت مخالف به تعویق انداختن تحریم‌هاست، گفته است، در صورتی که کمیسیون بانکداری تصمیم خود را به تعویق بیاندازد، وی از طرق قانونی دیگر این خواست را پیگیری خواهد کرد.

ولی برخی دیگر از اعضای سنا در قبال پیشنهاد دولت رویکرد خوش‌بینانه‌تری از خود نشان داده‌اند. مایک جوهانس، سناتور جمهوری‌خواه، گفته است که گفت‌وگوها با ایران احتمال دارد نتایج خوبی به بار آورد و "بعد ببینیم چه خواهد شد". وی تصریح کرده است که البته این تعویق نباید طولانی باشد.


کنگره آمریکا قصد دارد با تشدید تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را به توقف برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم قانع سازد. کشورهای غربی می‌گویند که برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی را دنبال می‌کند، ولی مقام‌های ایران این ادعا را رد می‌کنند.

مقام‌های دولت آمریکا استدلال می‌کنند که تحریم‌ها  تأثیر مطلوب خود را گذاشته‌اند. آن‌ها معتقدند که حسن روحانی‌، رئیس‌جمهوری ایران که با شعار اعتدال روی کار آمده، قصد دارد به توافقی هسته‌ای با غرب دست یابد تا بتواند با تعدیل تحریم‌ها به وضعیت اقتصاد ضربه‌خورده‌ی ایران بهبود ببخشد و بدین‌گونه به وعده‌‌‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران باعث شده که صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز محدود گردد و بدین‌گونه ده‌ها میلیاردها دلار از درآمد ایران کاهش یابد و به تورم و بیکاری در ایران دامن زده شود.

از سوی دیگر، سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجیِ سنا، که یکی از حامیان فعالِ تصویب مجازات‌های جدید علیه ایران است، به نشست ایپک که لابی طرفدار اسرائیل است گفت، ما فقط هنگامی توقف تحریم‌های بیشتر علیه ایران را در دستور کار قرار می‌دهیم که ایران تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند.

مایکل ویلنر افزود: این در حالی است که دولت آمریکا بیم آن دارد که تصویب چنین لایحه‌ای نتیجه‌ی معکوس دهد، زیرا بسیاری از متحدان آمریکا ممکن است تصور کنند آمریکا به دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به بحران هسته‌ای نه‌چندان شتابان ایران نیست از این رو از ادامه همکاری با آمریکا در خصوص تحریم‌های جدید اقتصادی برضد ایران بپرهیزند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها