کد خبر: ۱۷۸۱۲
زمان انتشار: ۱۸:۴۷     ۲۹ مرداد ۱۳۹۰
بررسی قرآنی توسعه اقتصادی در سال جهاد اقتصادی:
یکی از مواردی که آیات قرآن و روایات بر آن تاکید ویژه دارند این است که که ما در زندگی به همه مسائل نگاه چند بعدی داشته باشیم و از نگاه تک بعدی کاملا پرهیز کنیم. یکی از اهدفی را که قرآن کریم بر آن تاکید می کند آبادانی زمین و در مفهوم گسترده تر همان توسعه اقتصادی که محصول جهاد اقتصادی است که خداوند متعال این تکلیف را بر عهده همه انسان ها قرا داده است که همه باید در توسعه اقتصادی خانواده خود و باالتبع جامعه سهیم باشند و در این راه تا می توانند تلاش و کوشش کنند.
پایگاه 598 - امین ادریسی فیجانی/ یکی از اشکالات اساسی ما این است که فقط به یک بعد از مسائلی که در اطرافمان وجود داره نگاه می کنیم که مثال های زیادی برای این نگاه تک بعدی در زندگی روز مره وجود دارد  مثلا بعضی ها که ورزش  کار می کنند فقط به فکر پرورش جسم خود هستند و به هیچ وجه به دنبال پرورش روح خود نیستند حتی یک روز هم روزه نمیگیرند فقط به این بهانه که مثلا اگر روزه بگیریم فرم بدن ما تغییر می کند .

یا در امور دینی افرادی هستند که فقط به روح خود  اهمیت میدهند تا می توانند  واجبات و مستحبات را انجام میدهند و از طرفی به علت اهمیت ندادن به جسم خود و ورزش بیماریهای زیادی را تجربه می کنند

خلاصه کلام اینکه بسیاری از مشکلاتی که ما با انها دست  وپ نجه نرم می کنیم هم در جامعه و هم در امور شخصی به خاطر همین نگاه تک بعدی به مسائل اطراف میباشد

اینها همه مقدمه بود تا به بیان این مطلب بپردازم که یکی از مواردی که آیات قرآن و روایات بر آن تاکید ویژه دارند این است که  که ما در زندگی به همه مسائل نگاه چند بعدی داشته باشیم و از نگاه تک بعدی کاملا پرهیز کنیم  که برای مثال قران کریم به مسئله اقتصاد و معنویت مثال میزند.

قران کریم یکی از اهداف مهم خلقت انسان را عبادت و در مفهوم گسترده تر تکامل در سایه عبادت بیان می کند و میفرماید ( «و ما خَلقَتِ الجِنَّ و الانسانَ اِلّا لِیَعبُدون ، و ما جن و انس را نیافریدیم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند.»(1)

 اما هدف دیگری را که قرآن کریم بر آن تاکید می کند آبادانی زمین و در مفهوم گسترده تر همان توسعه اقتصادی  که  محصول جهاد اقتصادی است که خداوند متعال این تکلیف را بر عهده همه انسان ها قرا داده است که  همه باید در توسعه اقتصادی خانواده خود و باالتبع  جامعه سهیم باشند و در این راه تا می توانند تلاش و کوشش کنند که و در این زمینه  به آیه شریفه :

( هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ)

اوست كه شما را از اين زمين آفريده و شما را در آن زندگانى داده و آباد كردن آن را از شما خواسته پس، از او (درباره گناهانتان) آمرزش بخواهيد آن گاه (با عمل‏هاى شايسته) به سوى او بازگرديد(2)

استناد می کنند که در این آیه شریفه خداوند بعد از بیان موضوع خلقت و آفرینش انسان بلافاصله خواسته خود را از انسان ها بیان می کند و از همه میخواهد که در ابادانی زمین سهمی باشند و روایات اسلامی طلب روزی حلال را به عنوان عبادتی مهم بیان می کند از جمله این حدیث قدسی که  خداوند متعال به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید :

 ((يا أَحمَدُ إِنَّ العِبادَةَ عَشَرَةُ أَجزاءَ: تِسعَةٌ مِنها طَلَبُ الحَلالِ فَإِذا طَيَّبتَ مَطعَمَكَ وَمَشرَبَكَ فَأَنتَ فى حِفظى وَكَنَفى)(( اى احمد همانا عبادت ده جزء است كه نه جزء آن طلب ‏روزى حلال است، پس چون خوراكى و نوشيدنى خود را پاك كردى در پناه و حمايت من هستى.))(3)

و از طرفی  کسانی که به فکر توسعه اقتصادی خود و جامعه ای که در ان زندگی می کنند نیستند را افرادی بی خیر معرفی می کند:

 لا خَيرَ فى مَن لايُحِبَّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ فَيَكُفَّ بِهِ وَجهَهُ وَيَقضىَ بِهِ دَينَهُ؛
خيرى در آن كس نيست كه دوست ندارد از راه حلال مالى بدست آورد كه آبرويش را حفظ و قرضش را با آن ادا نمايد._(4)

و بخاطر همین مسئله است که آیات کتاب وحی یکی از ابزار ترویج دین در جامعه را توسعه اقتصادی بیان می کنند و در آیات زیادی بر این مسئله تاکید دارند :

((یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ
اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! از نعمت‏هاى پاكیزه كه روزیتان كرده‏ایم بخورید و شكر خدا را به جاى آورید اگر تنها او را مى‏پرستید))(5)


((وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللّهُ حَلاَلاً طَیِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِیَ أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ
و از آنچه خداوند روزىِ شما گردانیده، حلال و پاكیزه را بخورید، و از آن خدایى كه بدو ایمان دارید پروا دارید. ))(6)


((یَا أَیُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّی بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِیمٌ
اى پیامبران! از پاكیزه‏ها بخورید و كار شایسته كنید كه من به آنچه انجام مى‏دهید آگاهم))(7)

همانطور که در این آیات الهی مشاهده می کنید خداوند متعال در یک آیه فرموده: (بخورید و شکر کنید)در آیه دیگر (بخورید و پروا داشته باشید) و درآیه اخر (بخورید و عمل صالح انجام دهید)که شکر گزاری و تقوا و عمل صالح رو متوقف بر خوردن میدونه.

 چون آن شخصی که شکر خداوند را  انجام میدهد و تقوا دارد ناگریز باید زنده باشه ونیرو و نشاط لازم را  داشته باشد و تا آدمی چیزی نخورد نمیتواند  این قدرت را بدست بیاورد و خوردن و آشامیدن هم تنها برای کسانیست که قدرت مالی داشته باشند .

پس اگر بخواهیم افراد یک جامعه به عمل صالح بپردازند و احکام الهی در میان انها رواج پیدا کند جز با رفع فقر و دسترسی داشتن افراد جامعه به امکانات امکان پذیر نیست.

پس وظیفه هر فردی این  که برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی خود و خانواده اش و کشورش تلاش و کوشش کند تا در سایه این توسعه اقتصادی بتوان دین داری را در جامعه رواج داد و این همان معنای آیه شریه سوره هود است که خداوند متعال میفرماید:

((هُوَ أَنشَأَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا
اوست که شما را از زمین پدیدآورده است و خواست که آبادانش دارید))

و به خاطر همین مسئله است که مقام معظم رهبری بسیار بر مسئله جهاد اقتصادی و توسعه اقتصادی تاکید دارند و از همه مسئولین نظام بارها و بارها درخواست کرده اند که در توسعه و ابادانی کشور تلاش و جهاد کنید تا در سایه این توسعه هم موقعیت خوبی در دنیا بدست بیاوریم و هم دین داری در جامعه ترویج پیدا کند.

1)  ذاریات _ 56
2)هود 61
3)(مستدرك سفينة البحار، ج2، ص378)
4)بحارالأنوار، ج103، ص7، ح30
 5)172 بقره
6 )مائده 88
7)51 مومنون
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۸ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
ممنون از مطلب به جا و خوبتون
از آفات اصلي دينداري كه توسط بزرگان مطرح شده و شما هم بر همين قضيه تاكيد داريد بحث دين گزينشي و دين كاريكاتوري است كه يك بعد دين بسيار پررنگ مي شود و ابعاد ديگر به طور كل ناديده گرفته مي شه
و نقد اين ديدگاه در شناخت دين حقيقي مي تونه خيلي كمك كنه
موفق باشيد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها