کد خبر: ۱۷۷۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
فرمانده نيروي انتظامي استان قم گفت: نيروي انتظامي با تمام توان از ناصحين و آمرين به معروف و ناهيان از منكر حمايت مي‌كند.
مهدي توكلي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، ضمن اشاره به اينكه در استان قم بيحجاب نداريم و آنچه وجود دارد بدحجابي است، اظهار داشت: نيروي انتظامي به عنوان متولي بخش حاكميت برنامه‌ريزي‌هايي را در راستاي برخورد با افراد بي‌حجاب انجام داده است.
وي با بيان اينكه نيروي انتظامي نيروهايي را اعم از آقا و خانم آموزش داده است، تصريح كرد: واحدهاي گشت خاص امنيت اخلاقي به صورت گشت پياده و خودرو تردد مي‌كنند و چنانچه با فرد بدحجابي رو به رو شوند تذكر لساني خواهند داد اما اگر شرايط ظاهري فرد خاطي قابل اصلاح نباشد به مقرهاي انتظامي منتقل و با اخذ تعهد و اصلاح شرايط ظاهري آزاد مي‌شوند.
فرمانده نيروي انتظامي استان قم ادامه داد: اگر فرد بدحجاب حاضر به پذيرش شرايط اجتماعي نباشد و اصرار بر عدم رعايت هنجارهاي اجتماعي كند، قطعا توسط نيروي انتظامي برخورد جدي‌تر با وي صورت خواهد گرفت و به مرجع قضايي معرفي خواهد شد.
توكلي يكي از مهم‌ترين ماموريت‌هاي جدي نيروي انتظامي را برخورد با مظاهر علني فساد از جمله بي‌عفتي و بدحجابي دانست، و افزود: تمام گشت‌هاي امنيتي و ارشادي نيروي انتظامي موظفند اگر مواردي از نوع بدحجابي يا بي‌عفتي مشاهده كردند طبق قانون با فرد خاطي برخورد كنند.
وي با تاكيد براينكه استان قم به دليل جايگاه ويژه در كشور يكي از كانون‌هاي هدف دشمنان نظام و انقلاب است، عنوان كرد: دشمنان نظام و انقلاب اسلامي براي ايجاد ناهنجاري در استان برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري كرده‌اند.
فرمانده نيروي انتظامي استان قم با بيان اينكه جرائم سازمان‌يافته اخلاقي در قم كمتر مشاهده مي‌شود، در مورد علت بدحجابي افرادي كه نيروي انتظامي با آنها برخورد مي‌كند، گفت: آنچه را كه ما بيشتر مي‌بينيم زندگي در محيطي است كه بدحجابي در آن هنجار شده است.
وي با تاكيد براينكه بايد از طريق كار فرهنگي با بدحجابي مبارزه كنيم، تصريح كرد: اعتقاد داريم افعال انسان‌ها تبلور باورهاي دروني وي است و آنچه افراد ازخودشان بروز مي‌دهند در واقع نشان‌دهنده باوري است كه درون آنها شكل گرفته و يا به تعبير ديگر فرهنگي است كه با آن بزرگ شده و به آن عادت كرده‌اند.
توكلي با بيان اينكه نهادها، رسانه‌ها و محل‌هاي آموزشگاهي بايد فعاليت فرهنگي فشرده و زير‌بنايي را براي تغيير رفتار افراد بدحجاب دهند، عنوان كرد: از آنجا كه نمي‌توانيم شاهد نشر و رشد ناهنجاري‌ها در جامعه باشيم با افرادي كه بخواهند فضاي اجتماعي را به انحطاط بكشند و از شرايط عادي خارج كنند برخورد قاطعانه خواهيم كرد.
وي با اشاره به اينكه برخورد قهري نيروي انتظامي به صورت مسكن و در عين تداوم مقطعي است، افزود: مردم بايد به امر به معروف و نهي از منكر كه از واجبات دين اسلام است عمل كنند تا موجب پيشرفت هنجار‌ها و ارزش‌هاي اسلامي در جامعه شوند.
فرمانده نيروي انتظامي استان قم ادامه داد: اگر مردم احساس تكليف بيشتري در محيط‌هاي اجتماعي داشته و به وظيفه ديني خودشان در حد تذكر لساني عمل كنند قطعا شرايط اجتماعي بهتر خواهد شد زيرا ناهنجاري‌ها در محيطي كه پذيرش اجتماعي دارد رشد مي‌كند.
وي با بيان اينكه اگر نهادهاي اجتماعي از ارائه خدمات به فرد بدحجاب خودداري كنند قطعا وي مجبور است خودش را با شرايط اجتماعي تطبيق دهد، گفت: اگر مردم و نهادهاي اجتماعي وظيفه خود را انجام ندهند قطعا برخورد قهري نيروي انتظامي و نهاد هاي حاكميتي كشور ضروري و اثرگذار خواهد بود هرچند اين اثرگذاري مقطعي است.
توكلي ريشه بد‌حجابي را نفس اماره دانست و تصريح كرد: در كشور ما يك مقوله سياسي هم با اين قضيه دخيل شده است و يك پشتوانه سياسي را هم براي تزريق و ترويج بدحجابي در تاريخ كشورمان مي‌بينيم كه با كشف حجاب يا به نوعي بدحجابي اجباري از زمان رضاشاه پهلوي آغاز شد.
وي با تاكيد براينكه فعاليت‌هايي كه براي ترويج بدحجابي در زمان رضاشاه پهلوي در جامعه انجام دادند، ما امروز براي جلوگيري از آن انجام نمي‌دهيم، اظهار داشت: امروز دشمنان نظام وانقلاب از كانال‌هاي مختلف همچون اينترنت و شبكه‌هاي مختلف ماهواره فكر غلط بدحجابي را به جامعه ما تزريق و الگوسازي مي‌كنند و الگوهايشان را در خيابان‌ها به عنوان مانكن‌هاي متحرك به حركت در مي‌آورند.
فرمانده نيروي انتظامي استان قم با بيان اينكه ترويج بد‌حجابي يكي از مهم‌ترين اهداف دشمنان در جنگ نرم است، افزود: گاهي مظاهر علني فساد در جامعه خودنمايي مي‌كند و همين مسائلي هم كه اخيرا در بعضي از شهرهاي بزرگ كشور به وجود آمد قطعا مسائل هدايت شده‌اي بود كه ريشه اصلي آن در خارج از مرزهاي جمهوري اسلامي است.
به گفته وي گام‌هاي نخستين ترويج و رشد ناهنجاري‌هاي فرهنگي در دوره اصلاحات برداشته شدكه برنامه‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت وقت در فرهنگسراها، شعارها و سياست‌هاي ضد فرهنگي و اسلامي از مهم‌ترين دلايل توسعه ناهنجاري‌ها در كشور است.
توكلي با تاكيد براينكه شرح وظايف خوبي براي نهادهاي كشور در طرح جامع حجاب و عفاف پيش‌بيني شده است، تصريح كرد: اگرچه زمزمه‌هاي اجراي عملياتي اين طرح به گوش مي‌رسد اما از دولت انتظار داريم براي بهبود وضعيت عفاف و حجاب، اين طرح را جدي‌تر اجرا كند.
وي با تاثيرگذار دانستن نقش مراجع تقليد و روحانيت در مورد بازگشت ارزش‌هاي اسلامي در جامعه، اظهار داشت: آمارها نشان مي‌دهد گرايش مردم به ناهنجاري‌ها و وقوع جرائم اخلاقي در قم رو به كاهش بوده و از طرف ديگر گرايش مردم به ويژه جوانان به آموزه‌هاي ديني و رعايت هنجارها افزايش يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي استان قم با اشاره به اينكه قم به طور نسبي بهترين وضعيت عفاف و حجاب را در كشور دارد، عنوان كرد: با وجود اينكه قم مركز جهاني تشيع است و حوزه‌هاي علميه فعاليت مي‌كنند حتي يك مورد بدحجابي هم در قم زياد است.
وي با بيان اينكه عدم استفاده از چادر بدحجابي محسوب نمي‌شود، ادامه داد: در لسان ائمه معصومين(ع) و فقها، چادر حجاب برتر است و به همين دليل نيروي انتظامي شهروندان را به استفاده از چادر توصيه مي‌كند.
توكلي مصاديق بدحجابي را بيرون گذاشتن موي سر، پوشيدن لباس‌هاي چسبان و بدن‌نما و آرايش‌هاي زننده دانست، و افزود: آنچه در آيات و روايات اسلامي وجود دارد اين است كه صورت و دست‌ها تا مچ براي بانوان ظاهر باشد و اگر بيشتر از اين باشد بدحجابي محسوب مي‌شود كه در اين صورت نيروي انتظامي موظف است برخورد لازم را انجام دهد.
وي با بيان اينكه از ابتداي ورودي استان بنرهاي فرهنگي با موضوع عفاف و حجاب پيش‌بيني كرديم، گفت: در راستاي برخورد با زائرين و مسافريني كه حرمت شهر مقدس قم را رعايت نمي كنند و به صورت بدحجاب تردد مي‌كنند، نيروهاي خاصي را در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران مامور امر به معروف و نهي از منكر و برخورد با اين افراد كرده‌ايم.
فرمانده نيروي انتظامي استان قم با تاكيد براينكه نهادهاي حاكميتي كشور وظيفه حمايت از ناهيان منكر را دارند، تصريح كرد: هر زماني كه شنيده شود فردي امر به معروف ونهي ازمنكر كرده است اما مورد تعرض و مقاومت فرد خاطي قرار گرفته است نيروي انتظامي مكلف است با قدرت از ناصحان و آمرين به معروف و نهي از منكر حمايت كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها