کد خبر: ۱۷۷۷۹۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۰۹ آبان ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
محمد علی رجایی: اگر آمریکا و سردمدارانش به ما بگویند سازش کنید تا گندم به شما بدهیم ما یک نان را 36 میلیون نفری خواهیم خورد تا زیر بار این ننگ نرویم .

رخدادهای 9 آبان 1359

چکیده

  • حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران شرایط پیروزی ملت مسلمان ایران بر دشمنان را تبیین کردند .
  • پیروزی ما از همین مردم عادی است و مردم بدانید که اگر شما سختی دارید دشمن شما خوارتر و مشکلات او چندین برابر مشکلات ما است و او از پشت سر خود مطمئن نیست .
  • محمد علی رجایی: اگر آمریکا و سردمدارانش به ما بگویند سازش کنید تا گندم به شما بدهیم  ما یک  نان را 36 میلیون نفری خواهیم خورد  تا زیر بار این ننگ نرویم .
  • محمد جواد تندگویان وزیر نفت که به قصد تشویق و تقدیر کارکنان تاسیسات نفتی از یک راه فرعی عازم آبادان بود مورد تهاجم نیروهای عراقی قرار گرفته و اسیر شد .
  • نیروهای کشورمان در جبهه گیلان غرب منطقه تنگ حاجیان را از دست متجاوزین عراقی خارج کردند.
  • کشورهای غیرمتعهد در قطعنامه ای که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد از ایران و عراق خواستند به جنگ پایان دهند .
  • روزنامه الراصف الاخضر لیبی در مقاله ای تاکید کرد امپریالیسم آمریکا چون انقلاب اسلامی ایران را مانع اجرای نقشه های غارتگری خود می دید عراق را وادار به جنگ با ایران کرد.
  • دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه در اطلاعیه ای از فرانسه در خصوص کمک نظامی به عراق و تبلیغات به نفع صدام در جنگ با ایران انتقاد کردند .
  • آیت الله منتظری در نامه ای به رییس مجلس نسبت به عدم تشکیل جلسه علنی برای بررسی وضعیت گروگان های آمریکایی انتقاد کرد.
  • آیت الله منتظری درخطبه های نماز جمعه قم به انتخابات آتی آمریکا اشاره و تاکید کرد چرا باید اقلیت چند نفره صهیونیست انتخابات این کشور را برگزار و بر آمریکا حکومت کند.
  • سید حسین خمینی گفت :  به نفع ماست که تا آزادی عراق از دست  صدام بجنگیم و اورا محاکمه کنیم.
آشنایی با مکتب انسان ساز اسلام نتیجه جنگ

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران شرایط پیروزی ملت مسلمان ایران بر دشمنان را تبیین کردند . آیت الله خامنه ای تاکید کردند : آن چه ما در جنگ به دست می آوریم نه تنها استقلال و آزادی بلکه آشنایی بیشتر ما با مکتب انسان ساز اسلام می باشد .

خطیب جمعه تهران ادامه دادند : آن چه مهم است آن است که لشکر خدا را به میدان بیاوریم و من در میدان جنگ تحمیلی که با امپریالیزم داریم لشکریان خدا را به چشم دیدم و اگر از من بپرسند که آینده جنگ چیست من جواب می دهم اگر مومن باشید اگر لشکریان خدا را به میدان بیاورید یقینا پیروزی با شما است و در این هیچ تردیدی نیست و اگر کسانی که به جبهه می روند با ایمان عمل کنند به سهولت دشمن را از سر ملت مومن و مبارز قطع خواهند کرد .

سست نشوید و به مصلحت و سازش روی نیاورید

ایشان ادامه دادند : رجال سیاسی و دولتی نیز بر روال اسلام راه سیاسی اسلام را انتخاب کنند و کم کاری نکنند و با دشمنان اسلام دوستی و پیوند نداشته باشند و طرفداران انقلاب اسلامی را از خود بدانند ، پیروزی ما از همین مردم عادی است و مردم بدانید که اگر شما سختی دارید دشمن شما خوارتر و مشکلات او چندین برابر مشکلات ما است و او از پشت سر خود مطمئن نیست . آیت الله خامنه ای به مردم توصیه کردند : ای مردم ! سست نشوید و به مصلحت و سازش روی نیاورید دشمن رو به ضعف است . (1)

روزنامه الراصف الاخضر لیبی در مقاله ای تاکید کرد امپریالیسم آمریکا چون انقلاب اسلامی ایران را مانع اجرای نقشه های غارتگری خود می دید عراق را وادار به جنگ با ایران کرد. این روزنامه با تاکید بر اینکه انقلاب ایران هیچ تهدیدی برای اعراب نیست، نوشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث قطع رابطه با اسراییل و پشتیبانی از اعراب در فلسطین شد.
رجایی : نباید از خط اصلی انقلاب انحراف پیدا کنیم

محمد علی رجایی نخست وزیر طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت : مبادا فشارهای ظاهری ما را بر آن دارد که از خط اصلی انقلاب کوچک ترین انحرافی پیدا بکنیم وی ادامه : ما قطعات یدکی که از این شیطان بزرگ طلبکار هستیم از حلقومش بیرون خواهیم کشید و اما برای پیروزی در این جنگ تحمیلی حاضر نیستیم حتی یک لحظه نوکری آمریکا را قبول کنیم پس در مقابل ضد انقلاب داخلی هوشیار باشید . رجایی گفت : ما به 20 میلیارد دلار که هیچ بلکه 200 میلیارد دلار یا صدها برابر آن ، هیچ یک از این مبلغ ها را در مقابل یک ساعت زندگی آزاد عوض نخواهیم کرد .

یک نان را 36 میلیون نفر می خوریم ولی سازش نمی کنیم

نخست وزیر افزود : امروز این حرکت ها و جمله ها انحرافی است که ما از آمریکا اسلحه بگیریم و با آمریکا بجنگیم ما از خودمان مایه خواهیم گذاشت و اگر آمریکا و سردمدارانش به ما بگویند سازش کنید تا گندم به شما بدهیم  ما یک  نان را 36 میلیون نفری خواهیم خورد  تا زیر بار این ننگ نرویم .

رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مبارزه بین حق و باطل مبارزه بین مستضعف و مستکبر در طول تاریخ هیچ گاه تعطیل نشده و البته تضعیف و تقویت وجود داشته ولی تعطیلی هیچ وقت نبوده است هر مبارزه ای را بررسی کنید می بینید چه در طول مبارزه و چه در قبل از پیروزی و یا بعد از آن انواع مشکلات بر سر راه آن بوده است و انقلابیون کارشان این است که این مشکلات را از بین ببرند و این کار سرمایه گذاری هم لازم دارد و گاهی با کشته شدن نیز مواجه هستند و گاهی باید خانه ای خراب بشود و گاهی لازم است که شب ها و روزهایی مردم یک کشور آواره شوند تا حقی نمودار شود و باطلی از جهان برچیده شود . (2)

دکتر مرندی : قرار شد عده‌ای با شهید تندگویان به سمت آبادان حرکت کنند. آخرین ماشین‌ این گروه هنوز چندان دور نشده بود که با یک کامیون برخورد کرد و چند نفری مجروح شدند. این پیشامد موجب شد که برخی از افراد که در ماشین شهید تندگویان نبودند، داخل این ماشین شوند و عده‌ای هم که داخل آن ماشین شده بودند، به ماشین دیگری منتقل شوند. این گونه بود که تقدیر با یک تصادف کامیون، همسفران آن شهید را برای اسارت برگزید.

اسارت وزیر نفت به دست نیروهای عراقی

محمد جواد تندگویان وزیر نفت که به قصد تشویق و تقدیر کارکنان تاسیسات نفتی از یک راه فرعی عازم آبادان بود مورد تهاجم نیروهای عراقی قرار گرفته و اسیر شد . (3) عقب‌راندن دشمن از آبادان ، عملیات محدود ذوالفقاریه در منطقه عمومی خوزستان آبادان-ذوالفقاریه به فرماندهی سپاه، عملیات ایذایی شهید گلاب بخش در منطقه عمومی کرمانشاه سرپل ذهاب-افشارآباد به فرماندهی سپاه ، عملیات ایذایی میمک در منطقه عمومی ایلام میمک به فرماندهی سپاه از دیگر اخبار امروز جنگ بود . (4)

خبر دیگر این که نیروهای کشورمان در جبهه گیلان غرب منطقه تنگ حاجیان را از دست متجاوزین عراقی خارج کردند. در قصر شیرین نیز توقفگاه نیروهای موتوری ارتش بعث از سوی قوای کشورمان مورد حمله قرار گرفت. در این عملیات 12 عراقی کشته شده و عراق جبهه قصر شیرین به عقب رانده شد. (5)

درخواست غیر متعهدها از ایران و عراق

کشورهای غیرمتعهد در قطعنامه ای که در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد از ایران و عراق خواستند به جنگ پایان دهند .  به گفته منابع دیپلماتیک عراق این درخواست را پذیرفته اما ایران برای پذیرش آن شرط گذاشته است. در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده که به ایفای نقش خود در جهت پایان مخاصمه ایران و عراق بپردازد. تلاش های کشورهای غیرمتعهد در بلگراد یوگسلاوی نیز برای پایان این جنگ تلاش هایی در جریان است. گفتنی است؛ محمدعلی رجایی نخست وزیر در پیامی به رهبر یوگسلاوی تاکید کرده است : ایران در صورت عقب نشینی عراق با آتش بس موافق است . (6)

انقلاب ایران تهدیدی برای اعراب نیست

روزنامه الراصف الاخضر لیبی در مقاله ای تاکید کرد امپریالیسم آمریکا چون انقلاب اسلامی ایران را مانع اجرای نقشه های غارتگری خود می دید عراق را وادار به جنگ با ایران کرد. این روزنامه با تاکید بر اینکه انقلاب ایران هیچ تهدیدی برای اعراب نیست، نوشت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث قطع رابطه با اسراییل و پشتیبانی از اعراب در فلسطین شد. در این مقاله آمده است؛ وحشت آمریکا از صادر شدن انقلاب ایران باعث شد که  آنها عراق را مجبور به جنگ با ایران کنند .(7)

تحصن دانشجویان ایرانی در ساختمان یونسکو

دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه در ساختمان مرکزی یونسکو در پاریس متحصن شدند. این اقدام در پی درخواست آیت الله منتظری از دانشجویان ایرانی مقیم خارج برای معرفی انقلاب اسلامی انجام گرفت. دانشجویان ایرانی مقیم پاریس پس از اقامه نماز در ساختمان یونسکو در اطلاعیه ای خواسته های خود را مطرح کردند.در این اطلاعیه اقدامات آمریکا علیه انقلاب اسلامی محکوم شده است. همچنین در این اطلاعیه از فرانسه در خصوص کمک نظامی به عراق و تبلیغات به نفع صدام در جنگ با ایران انتقاد شده است. دانشجویان از مجامع جهانی نیز  درخواست کردند که تجاوز عراق به ایران را محکوم کنند.  معاون یونسکو ضمن ملاقات با متحصنین تاکید کرد مسئولان این سازمان در جلسه 101 خود به دفاع از ایران پرداخته اند.وی افزود: 150 عضو این سازمان به دنبال پایان این جنگ هستند. (8)

نامه آیت الله منتظری به رییس مجلس

محمد علی رجایی نخست وزیر طی : مبادا فشارهای ظاهری ما را بر آن دارد که از خط اصلی انقلاب کوچک ترین انحرافی پیدا بکنیم . ما قطعات یدکی که از این شیطان بزرگ طلبکار هستیم از حلقومش بیرون خواهیم کشید و اما برای پیروزی در این جنگ تحمیلی حاضر نیستیم حتی یک لحظه نوکری آمریکا را قبول کنیم
آیت الله منتظری در نامه ای به رییس مجلس نسبت به عدم تشکیل جلسه علنی برای بررسی وضعیت گروگان های آمریکایی انتقاد کرد. در این نامه آمده است از رسمیت انداختن جلسات مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان از نظر امت انقلابی ایرانی مورد قبول نخواهد بود.(9)

حسین خمینی :  در برابر ارتش چند ملیتی ایستاده ایم

سید حسین خمینی گفت :  به نفع ماست که تا آزادی عراق از دست  صدام بجنگیم و اورا محاکمه کنیم. وی به ایستادگی مردم جنوب در جبهه ها اشاره و از نقش عرب زبانان در دفاع مقدس تجلیل کرد. سید حسین خمینی خاطرنشان کرد: افتخار می کنیم که در برابر ارتش چند ملیتی صدام ایستاده ایم. تانک های آنها روسی و نیروهایشان از عربستان و اردن هستند اما از ایران می ترسند(10)

آیت الله منتظری: انتخابات آمریکا را اسراییل اداره می کند

خطیب نماز جمعه قم از قشرهای مختلف ملت ایران خواست با انجام صحیح کارها و نظم در امور، قوانین اسلامی را به درستی رعایت کنند. آیت الله منتظری درخطبه های نماز جمعه قم که در دبیرستان حکیم نظامی این شهر برگزار شد با انتقاد از علمای جهان اسلام که در رابطه با جنایات صدام علیه مردم ایران سکوت کرده اند از آنها پرسید که آیا می دانید صدام با شعار دفاع از عربیت زنان و کودکان ایرانی را به خاک و خون کشیده است ؟ وی به انتخابات آتی آمریکا اشاره و تاکید کرد چرا باید اقلیت چند نفره صهیونیست انتخابات این کشور را برگزار و بر آمریکا حکومت کند.(11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 10

2-  اطلاعات ، 10 مهر 1359 ، صفحه 10

3- دکتر مرندی وزیر اسبق بهداشت می گوید : قرار بود که وزرای نفت و بهداشت با معاونان خودشان به اهواز بروند. پرواز، راس ساعت هفت صبح، از پایگاه اول شکاری شروع می‌شد. همه به جز شهید تندگویان و چند نفر از همکارانش سرقرار حاضر شدند. هرچه تلاش شد، دسترسی به آنان مقدور نشد و بالاخره پس از تاخیر، هواپیما راه افتاد. قبل از اوج گرفتن خبر رسید که شهید تندگویان و همراهان آمده‌اند. دوباره هواپیما بازگشت و آنها سوار شدند و به طرف اهواز حرکت کردیم. در اهواز به علت طوفانی بودن هوا، فرود هواپیما میسر نشد. شهید تندگویان گفتند: به اصفهان برویم واز پالایشگاه نفت آنجا بازدید کنیم. بنده نظر دارم که چون برای آمدن به اهواز هماهنگی زیادی انجام شده است به پایگاه وحدتی برویم. همه قبول کردند و شب را در باشگاه نفت مستقر شدیم. همان شب خبر آوردند که حصر آبادان سخت‌تر شده است و در شهر تنها سیب‌زمینی و پنیر موجود است. فردا به دو گروه تقسیم شدیم. قرار شد عده‌ای با شهید تندگویان به سمت آبادان حرکت کنند. آخرین ماشین‌ این گروه هنوز چندان دور نشده بود که با یک کامیون برخورد کرد و چند نفری مجروح شدند. با این حادثه همه آن گروه بازگشتند و تا بستری شدن این افراد در آنجا ماندند. این پیشامد موجب شد که برخی از افراد که در ماشین شهید تندگویان نبودند، داخل این ماشین شوند و عده‌ای هم که داخل آن ماشین شده بودند، به ماشین دیگری منتقل شوند. این گونه بود که تقدیر با یک تصادف کامیون، همسفران آن شهید را برای اسارت برگزید.رک زندگینامه شهید تندگویان ، تبیان ، 5 شهریور 1385

4-  رک کتب مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ(مرکز اسناد دفاع مقدس)

5-  اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 9

6- اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات، 10 آبان 1359 ، صفحه 11

9- اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 11

10- اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 10

11- اطلاعات ، 10 آبان 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها