هر ثانیه آگهی در تلویزیون ایران در طبقه یک، دوهزارتومان و در طبقه ۳۵ که بالاترین طبقه آگهیهاست، یک میلیون و۸۰ هزار تومان قیمت دارد. البته برای برخی از برنامههای بسیار پرمخاطب، به آخرین طبقه، درصدی هم اضافه میشود. این روزها، گرانترین آگهی به برنامه ورزشی «۹۰» تعلق دارد که هر ثانیه آن هشتمیلیونو۱۴۳هزارو۲۰۰تومان قیمت دارد.
انواع آگهی در قراردادهای سازمان صداوسیما شامل «گزارش آگهی» (رپورتاژ)، «حک آرم»، «دعوت به تماشا»، «زیرنویس»، «بین برنامه» و «بعد از برنامه» است. در هر دو نوع قرارداد یک و دو که در اداره کل بازرگانی وجود دارد، هزینه هر ثانیه رپورتاژ در یک برنامه بین ۶۰ تا ۷۰درصد نرخ طبقه آن برنامه است. قیمت هر ثانیه حک آرم شرکتها در یک برنامه ۵۰ درصد نرخ طبقه آن است. قیمت دعوت به تماشای برنامهها بسته به قبل، بین یا بعد برنامه متفاوت است و بین ۸۰ درصد تا دو برابر نرخ طبقه برنامههاست. نرخ هر ثانیه زیرنویس در یک برنامه به اندازه نرخ طبقه همان برنامه است. قیمت آگهیهای بین برنامه، بین ۵/۱ تا دو برابر نرخ طبقه همان برنامه است.
بنابراین، قیمت هر ثانیه آگهی در برنامه «۹۰» با قرارداد نوع یک، ۶میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت آگهی بعد از یک برنامه هم بین ۶۰ تا ۸۰درصد نرخ طبقه هر برنامه هزینه دارد.
منبع: شرق