کد خبر: ۱۷۷۰۷
زمان انتشار: ۱۹:۱۶     ۲۵ مرداد ۱۳۹۰
شبكه الكوثر به منظور آغاز همكاري‌هاي علمي ميان الازهر و حوزه علميه قم، پس از رايزني با علماي اين دو مركز مهم، گفتمان ديني را ميان الازهر و حوزه علميه قم پايه‌ريزي كرد.
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاري فارس، بيداري اسلامي و خيزش مردم مصر كه باعث فرو پاشي حكومت مادام العمر آخرين فرعون مصر شد، پايان 3 دهه جدايي بين حوزه علميه قم و دانشگاه الازهر مصر را در پي داشت. اينك در فضاي جديد ايجاد شده در كشور مصر، اميدها براي از سرگيري روابط سياسي و فرهنگي ميان دو كشور افزايش يافته است، به طوري كه تاكنون دو گروه از فرهيختگان مصري از ايران بازديد كرده اند و يك هيات پارلماني ايراني نيز به قاهره رفته است.
در اين راستا شبكه جهاني الكوثر كه زير مجموعه معاونت برونمرزي سازمان صدا و سيماي است، در اقدامي مبتكرانه به منظور آغاز همكاري هاي علمي ميان الازهر و حوزه علميه قم، پس از رايزني با علماي اين دو مركز مهم، گفتمان ديني را ميان الازهر و حوزه علميه قم پايه‌ريزي كرد.
بنا بر اين گزارش، «مرفا الحوار» يا ايستگاه سخن برنامه‌اي گفت‌وگو محوري است كه در آن انديشمندان مصر و قم، با استفاده از ارتباط ماهواره‌اي زنده به بحث و گفت‌وگو مي‌پردازند. مرفا الحوار در روزهاي پنج شنبه و جمعه ماه مبارك رمضان ساعت 23:30 به وقت تهران پخش مي‌شود. كارشناسان اين برنامه، شيخ محمود عاشور، قائم مقام سابق الازهر و عضو مركز پژوهشهاي آن و حضرت آيت الله شيخ محسن اراكي، استاد حوزه علميه قم، هستند كه در يك فضاي آزاد علمي مجدانه و صميمانه به دور از جنجال به بحث و تبادل نظر مي‌پردازند.
از اهداف و محورهاي مهم اين برنامه مي‌توان به؛ تقريب ميان مذاهب اسلامي، تاكيد بر مشتركات اسلامي و طرح عقايد و ديدگاه‌هاي مشترك ميان امت اسلامي، انقلاب و هوشياري ديني، همكاري و تعامل ميان نهادهاي ديني و واكاوي ساختارهاي آنها، بازيابي هويت ديني، دستيابي به راه حل مشترك براي مقابله با مشكلات فراروي جهان اسلام اشاره كرد.
شيخ محمود عاشور قائم مقام سابق الازهر در اولين قسمت از اين برنامه ضمن تاكيد برحفظ وحدت مسلمانان و مخالفت با گروه‌هاي معدود وهابي كه مسلمانان را مورد تكفير قرار مي‌دهند گفت: اصول مشترك زيادي ميان امت اسلامي نظير قبله واحد، قرآن و رسول واحد وجود دارد كه مي‌تواند مبناي تحكيم وحدت ميان مسلمانان قرار گيرد.
وي در ادامه افزود: مسلمانان علي رغم اختلافات جزئي در فروع مي‌توانند با تكيه بر سيره نبوي، حوادث صدر اسلام را مد نظر قرار دهند و ببينند در صدر اسلام با وجود بروز برخي اختلافات، با آن حوادث چگونه با سعه صدر برخورد مي‌شده، اين روش‌ها در دوره معاصر نيز به خوبي مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.
شبكه عربي زبان الكوثر وابسته به معاونت برونمرزي سازمان صدا و سيماست كه با هدف تقريب بين مذاهب اسلامي و نشر اسلام ناب محمدي در اسفند ماه سال 1384 مستقلاً فعاليت خود را آغاز كرد. الكوثر از طريق 3 ماهواره عرب ست هات برد و اتلانتيك برد قابل دريافت است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها