کد خبر: ۱۷۶۴۸۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۰۵ آبان ۱۳۹۲
این درحالی است که سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر که از نهادهای بین المللی فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر هستند، از ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان انتقاد کرده و از پادشاهی سعودی درخواست کرده اند به زنان عربستانی اجازه رانندگی بدهند.
رفتارهای فاحش رژیم آل‌سعود در زمینه نقض حقوق بشر از جمله مرعوب کردن زنان از پاسخ به فراخوان برای رانندگی در این کشور نشان می‌دهد این رژیم به انتقادها و مطالبات مردمی توجهی نمی‌کند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، زنان عربستانی قصد داشتند امروز در اقدامی هماهنگ در اعتراض به ممنوعیت رانندگی زنان، با خودروهای خود به خیابان ها بیایند اما بار دیگر با تهدید وزارت کشور عربستان در عملی کردن این برنامه خود ناکام ماندند.

حدود هفده هزار زن عربستانی در پایگاه های اجتماعی برای شرکت در این اقدام اعلام آمادگی کرده بودند و این نشان می دهد که جنبش احقاق حقوق زنان در عربستان و اعتراض به تبعیض های آل سعود گسترش پیدا کرده است.

 وزیر کشور عربستان پنجشنبه گذشته به زنان هشدار داد که در این حرکت اعتراضی برنامه ریزی شده شرکت نکنند.

در سه هفته اخیر، زنان عربستانی جنبش خود برای برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان را احیا کرده اند و ده ها تصویر جدید ویدئویی درباره رانندگی زنان در عربستان از طریق اینترنت منتشر شده است.

بیش از یکصد تن از علمای وهابی عربستان چند روز پیش به دادگاه مراجعه و اعلام کردند این اقدام زنان، دسیسه و تهدیدی برای کشور است.

این درحالی است که سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر که از نهادهای بین المللی فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر هستند، از ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان انتقاد کرده و از پادشاهی سعودی درخواست کرده اند به زنان عربستانی اجازه رانندگی بدهند.

فیلیپ لوتر، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل گفت: جای تعجب است که مقامات سعودی در قرن بیست و یک زنان را از حق رانندگی محروم می کنند این تحریم تبعیض توهین آمیز به زنان است و باید فورا باطل شود.

وی افزود: مقامات سعودی به جای اینکه در مقابل راه فعالان سعودی بایستند و مانع عملی شدن فراخوان آنها شوند تضمین بدهند که دیگر هیچ زنی را به خاطر اینکه پشت فرمان خودرو نشست دستگیر و مجازات نکنند.

یک فعال سعودی شرکت کننده در فراخوان رانندگی در 26 اکتبر به سازمان عفو بین الملل گفت: رانندگی حق طبیعی زنان است این حق طبیعی و از اساسی ترین حقوق ما است که آل سعود ما را از آن محروم کرده است.

برخی ناظران می گویند، تلاش ها برای ایجاد حق رانندگی برای زنان نمی تواند به نتیجه ای برسد زیرا حکومت سعودی  اعطای این حق به شهروندان را موجب فعال شدن جنبش اعتراضی و درخواست ها برای تحقق مطالبات سیاسی دیگر می داند و از این بابت هراس دارد و در نتیجه حاضر نیست چنین کاری را انجام بدهد.

رژیم سعودی دیروز جمعه نیز چندین نفر از زنان و فعالان عربستانی را در استان قسیم بازداشت کرد. این افراد در تظاهرات خانواده های زندانیان سیاسی بازداشت شدند.

رژیم آل سعود اجازه نمی دهد این زندانیان سیاسی با اعضای خانواده هایشان دیدار کنند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز اخیرا کارنامه عملکرد رژیم آل سعود در زمینه حقوق بشر را بررسی و به شدت از آن انتقاد شد.

رژیم آل سعود ، فعالان سیاسی را بدون محاکمه برای مدت های مدیدی زندانی می کند و حقوق اساسی زنان و کارگران خارجی را نقض می کند.

به گفته کارشناسان اقدامات اخیر رژیم آل سعود از جمله مرعوب کردن زنان از پاسخ به فراخوان برای رانندگی در این کشور نشان می دهد این رژیم به انتقادهای مطرح در این خصوص توجهی نمی کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها