کد خبر: ۱۷۶۳۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
وزیر خارجه پیشین آلمان مسئله جاسوسی آمریکا از مکالمات تلفنی مرکل را اقدامی شرم آور ارزیابی کرده و گفت برای کاهش آسیب های این اقدام بر مناسبات دو سوی آتلانتیک باید در این باره شفاف سازی کامل صورت گیرد.

به گزارش 598 به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "هانس دیتریش گنشر" وزیر اور خارجه پیشین آلمان در گفتگو با "ژنرال آنسایگر" اظهار داشت، مسئله جاسوسیهای آمریکا از تلفن خصوصی مرکل اگر درست باشد اقدامی شرم آور است. وقتی که با صدر اعظم آلمان این گونه رفتار می شود پس با شهروندان معمولی آلمانی چه می شود؟ ما یک جامعه ارزشی در دو سوی آتلانتیک هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه من آرزو می کنم که افشاگریهای اخیر درباره جاسوسیهای آمریکا درست نباشد، همچنین گفت: اما زمانی که صدر اعظم آلمان در این باره تلفنی از اوباما توضیح خواسته است حتما دلایل جدی داشته است. ما تنها می توانیم امیدوار باشیم که اهمیت این تلفن در واشنگتن درست ارزیابی شود. مناسبات بین آمریکا و آلمان و اعتماد متقابل به دست آمده در طول چندین دهه از باارزشترین نتایج سیاست بعد از جنگ جهانی در آلمان است. بنابراین ضروری است که یک شفاف سازی بدون هیچ ملاحظه ای  انجام شده و اطلاعات کامل در این باره به دولت آلمان داده شود تا آسیب های این جاسوسی ها کاهش یابد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه آلمان از مهمترین و صمیمی ترین متحدان آمریکا محسوب می شود گفت: لازمه یک چنین شراکتی اعتماد متقابل است.
گنشر در ادامه ابراز امیدواری کرد که واکنش آمریکا به این مسئله و اطلاعاتی که در این راستا ارائه می دهد برای این منظور سهم داشته باشد که مناسبات آمریکا و آلمان که ریسمان اصلی مناسبات دو سوی آتلانتیک است بدون آسیب باقی بماند.

وی در بخش پایانی این گفتگو مسئله جاسوسی از تلفن همراه مرکل را نه یک موضوع مطرح بین آمریکا و آلمان بلکه یک مسئله تاثیر گذار در مناسبات اروپا و آمریکا ارزیابی کرده و گفت: شهروندان این سو و آن سوی آتلانتیک احساس می کنند که ارتباط عمیقی با هم دارند و می خواهند مناسبات دو سوی آتلانتیک حفظ شده و خدشه دار نشود. ما به همدیگر نیاز داریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها