کد خبر: ۱۷۶۲۱۴
زمان انتشار: ۰۰:۵۱     ۰۴ آبان ۱۳۹۲
عضو ائتلاف ملی پارلمان عراق با اشاره به انفجارهای اخیر ترکیه که رسانه‌ها به آن توجه نشان نداده‌اند، گفت: بعد از سوریه، ترکیه هدف تروریسم است و برای مقابله با هرگونه تهدید تروریستی نیاز به همکاری جدی بغداد-آنکارا احساس می‌شود.
 «محمد مهدی البیاتی» عضو ائتلاف ملی پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد، درباره سفر «ولکان بوزکر»، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه به بغداد و دعوت رسمی از «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق به آنکارا گفت: ما این دعوت را مثبت ارزیابی می کنیم، چرا که ترکیه و عراق همسایه‌های مهمی برای همدیگر به شمار می‌روند و اطراف عراق آلوده به گروه‌های تروریستی و حمایت برخی کشورها از آنهاست.

البیاتی افزود: ترکیه از دوستان آمریکاست و مسلما آمریکا تمایل ندارد که آنکارا بیش از این در مسائل منطقه و حتی بحران سوریه دخالت کند.

این نماینده پارلمان عراق گفت: ترکیه هم اکنون مواضع متفاوتی با مواضع گذشته خود دارد که از مخالفان نظام سوریه و گروه‌های مسلح از جمله گروه «جبهه النصره» و دیگر گروه‌های سلفی جهادی تندرو حمایت می‌کرد.

وی افزود: اختلاقات ترکیه و عراق مشخص است. این درحالی است که نمی‌توان پیشینه تاریخی و روابط مستحکم دو کشور را هم نادیده گرفت. درحال حاضر مشکل اصلی آنکارا – بغداد دادن پناهندگی به برخی از شخصیت‌های تروریستی، متهم به تروریسم و تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق امثال «طارق الهاشمی» و «حارث الضاری» از سوی ترکیه است. اگر ترکیه از این موضع خود عقب‌نشینی کند، عراق هیچ مشکلی در زمینه از سرگیری روابط با آنکارا ندارد.

عضو ائتلاف ملی عراق با بیان اینکه سازمان القاعده، گروه جبهه النصره و دیگر گروه‌های سلفی جهادی تندرو تهدیدی برای منطقه و ترکیه به شمار می‌رود، از انفجارهای متعدد ترکیه که رسانه‌ها آن را پوشش نداده‌اند، پرده برداشت.

وی خاطر نشان کرد: تهدیدی که از جانب تروریست‌ها در سوریه متوجه ترکیه است، تهدیدی واقعی است و اگر موضوع سوریه حل و فصل شود، کشوری که پس از سوریه در معرض تروریسم قرار دارد، ترکیه است نه عراق.

البیاتی ادامه داد: در عراق نیز گروه‌های تروریستی مرتبط با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه وجود دارد و خطر تروریسم هر دو کشور ترکیه و عراق را تهدید می‌کند و این دو کشور نیاز به برقراری روابطی مستحکم در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری دارند که امنیت منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند.

نوری المالکی در جریان دیدار با ولکان بوزکر تاکید کرده بود، عراق همیشه خواهان برقراری روابط مستحکم و گسترده با تمامی کشورها از جمله ترکیه و کشورهای همسایه است. وی همچنین از رابطه با ترکیه مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل استقبال کرده بود.

دولت عراق و سیاستمداران آن در گذشته همیشه از دخالت‌های ترکیه در امور داخلیشان گلایه داشتند، به گونه‌ای که نخست وزیر ترکیه بارها با گرایش‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای از بافت و ساختار اجتماعی عراق صحبت کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که بازگشت ترکیه به سمت عراق بعد از پی بردن آنکارا به اشتباهات خود درباره کشورهای منطقه به ویژه عراق و سوریه و تاثیر منفی بحران این کشور بر ترکیه صورت گرفته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۶
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها