جام کشکول؛
یک پژوهش که از سوی روانشناسان دانشگاه دوک و جانز هاپکینز در آمریکا انجام شده، نشان میدهد، نوزادانی که درک بهتری از "مقدار" دارند، بهتر از همسالان دیگرشان در سن ۳ سالگی میتوانند از پس مهارتهای ریاضی بر آیند. به نوشته آریل استار و دو همکار دیگرش که این پژوهش را هدایت میکردهاند، میزان ضریب هوشی در این پژوهش در نظر گرفته نشده است.
روانشناسان آزمایشات خود را در ابتدا روی ۶۶ نوزاد ۶ ماهه انجام دادند و سه سال بعد برای انجام آزمایشهای بیشتر برای سنجش میزان مهارتهای ریاضی این کودکان را مورد بررسی دوباره قرار دادند.
در ابتدا پژوهشگران به نوزادان نقطههای سیاه بر روی زمینه سفید را نشان داده و واکنش آنها را به هنگام تغییر تعداد نقطههای سیاهرنگ و نیز ترتیب آنها مورد مطالعه قرار دادند. در دور دوم این پژوهش کودکان سه ساله بایستی شماری از تمرینهای ریاضی را که مرتبط با درک آنها از اعداد و مقادیر بودند، حل میکردند.
برای نمونه به این کودکان دو مونیتور نشان داده شد که روی آنها نقاط سیاهرنگ به چشم میخوردند و آنها میبایست هر کدام را که نقطههای بیشتری داشت، انتخاب میکردند. در یکی دیگر از مراحل تحقیق از بچهها خواسته شد تا اسباببازیها را بشمارند.
در این میان به گفته پژوهشگران آن دسته از کودکانی که در شش ماهگی نتایج بهتری را در تست به دست آورده بودند، در سن سه سالگی نیز به طرز قابل توجهی بهتر از دیگر همسالان خود عمل کردند.
نوزدان تفاوت میان ۲ و ۳ را تشخیص میدهند
البته پیش از این در سال ۱۹۸۰ روانشناسی به نام "پرنتیس استارکی" نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان میداد نوزادان حس بسیار بالایی در تشخیص اعداد دارند. این تحقیق در جامعه علمی آن زمان به شدت مورد توجه قرار گرفت. تا آن زمان گمان میرفت درک اعداد و مقادیر تازه از سن پنج سالگی امکانپذیر است. .
استارکی در آزمایشگاه دانشگاه فیلادلفیا از روش نقطههای سیاهرنگ برای سنجش مهارت تشخیص نوزادان ۱۶ تا ۳۰ هفتهای استفاده کرده بود. در ابتدا تنها دو نقطه سیاهرنگ روی مونیتور دیده میشدند که ترتیبشان مدام عوض میشد. بر اساس مشاهدات استارکی مدت زمانی که هر نوزاد به مونیتور خیره میشد، به طور میانگین دو ثانیه بود.
اما نکته قابل توجه زمانی رخ داد که به هنگام تعویض تصویر نه تنها ترتیب نقطهها عوض شد، بلکه تعداد آنها نیز از دو به سه عدد افزایش یافت. نتیجه آن بود که نوزادان مشخصا به این تغییرات واکنش نشان داده و میزان خیره شده آنها به مونیتور به مدت نیمثانیه افزایش پیدا کرد.
به این ترتیب مشخص شد که نوزادان متوجه تغییر عدد ۲ به ۳ شدهاند و پرنتیس استارکی نتیجه گرفت که آنها از درک اعداد بیش از آنکه قادر به شمارش باشند، برخوردارند.
لزوم تحقیقات بیشتر
پژوهشهای آریل استار و تیمش نیز بر پایه روش آزمایشی پرنتیس استارکی استوار بود و تنها تفاوت در استفاده از دو مونیتور به جای یک مونیتور بود. روی یک مونیتور تعداد نقطههای نمایش داده شده تغییر میکرد و بر روی مونیتور دیگر تنها تغییر در ترتیب آنان و نه در تعدادشان رخ میداد. روانشناسان در این میان بر این نکته تمرکز میکردند که کدام مونیتور بیشتر توجه نوزادان را به خود جلب میکند.
این تیم پژوهشی در گزارش خود که در نشریه "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسیده، با این حال یادآور شدهاند که تحقیقات دیگری هم وجود دارند که ارتباط میان درک از اعداد در سنین نوزادی و مهارت حساب در سنین بالاتر را رد میکنند.
آنها تأکید کردهاند که این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است. در پایان اما گفتهاند که به واسطه این تحقیق میتوان به فکر تقویت مهارتهای حساب کردن در بچهها پیش از یادگیری شمارش بود.