کد خبر: ۱۷۵۴۸
زمان انتشار: ۱۶:۵۱     ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
در پی انتشار گزارشی با عنوان "رنج مؤسسات‌قرآني ايلام/ پول‌کلیه هم مؤسسه‌تخصصی را سرپا نگه نداشت" در رجانیوز، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی این استان جوابیه‌ای را ارسال کرده است همچنین مدیرمؤسسه قرآنی ریحانه المصطفی (س) شهر ایلام نیز به این جوابیه پاسخ داده است که در زیر می آید:

جوابیه سازمان تبلیغات اسلامی ایلام

1- سازمان تبلیغات اسلامی مرجع رسمی صدور مجوز موسسات قرآنی مردمی می‌باشد و موسسات پس از اخذ مجوز تحت نظارت این سازمان و براساس آیین‌نامه نظارتی و انضباطی فعالیت می‌نمایند و هرگاه سازمان در ارزیابی‌های خود متوجه خروج موسسات از مسیر اصلی خود و فعالیت خارج از موضوع اساسنامه موسسه و برخلاف اهداف سازمان تبلیغات اسلامی شود مجاز به لغو مجوز موسسات قرآنی می‌باشد.

2- موسسه ریحانه‌المصطفی(س) در تاریخ 19/2/88 از این اداره کل مجوز تاسیس دریافت نموده و پیش از این بدون مجوز از مراجع قانونی و برخلاف قانون به صورت خصوصی فعالیت قرآنی در زمینه پیش دبستانی انجام داده و در قبال این کار از شرکت کنندگان شهریه اخذ نموده است. مدیر این موسسه طی سال‌های گذشته اقدام به اخذ وام‌های کلان (مبلغ 150 میلیون تومان طبق ادعای مدیر موسسه) از بانک‌های مختلف نموده و ادعا دارد که این مبالغ صرف امور قرآنی شده و توان بازپرداخت هیچ یک از این وام‌ها را ندارند. علاوه بر این ایشان از افراد مختلف به عناوین مختلف به صورت قرضی مبالغی را دریافت نموده که آن هم بر رقم بدهی‌های ایشان افزوده می‌شود. از نظر این سازمان ایشان فاقد توان مدیریت منابع مالی می‌باشد چرا که در طول مدت چند سال تمامی منابع مالی که در اختیار ایشان بوده تبدیل به بدهی شده است.

اینکه آیا واقعا ایشان این مبالغ را صرف امور قرآنی کرده است یا نه مطلبی است که کمتر کسی به آن باور دارد چرا که صرف آموزش تعداد 60-70 نفر در طول سال به صورت ثابت آن هم در قبال اخذ شهریه هرگز نیاز به هزینه کردن مبالغ چند صد میلیونی ندارد. وانگهی در کجای تعالیم اسلام سفارش شده که کسی برود وام بگیرد و کار قرآنی انجام بدهد و سپس انتظار داشته باشد که دیگران بدهی ایشان را پرداخت کنند؟ خود قرآن می‌فرماید: لایکلف الله نفسا الا وسعها(خداوند هیچ انسانی را بیش از توان و اندازه‌اش تکلیف نمی‌کند)

3-  شبهه آفرینی رفتار ایشان در اذهان عمومی، عدم تعادل صحیح با جامعه قرآنی، توهین و تهمت به مدیران سازمان در جلسات عمومی و خصوصی به صورت مکرر، عدم رعایت ضوابط آموزشی و عدم توان ایشان در حل مشکلات موسسه، سازمان تبلیغات را بر آن داشت تا با لغو مجوز موسسه مذکور از افزایش مشکلات موسسه و رشد بدهی‌های ایشان جلوگیری نماید. سازمان دارالقرآن الکریم در سال 89 تصمیم به لغو مجوز موسسه مذکور گرفت که با درخواست مدیر موسسه مبنی بر مهلت 6 ماهه به منظور رفع مشکلات این اداره کل مدت یک سال به ایشان مهلت داد که در این صورت نه تنها مشکلی حل نشد بلکه بدهی‌های ایشان به صورت تصاعدی بیشتر شد و خود آقای غیاثی (مدیر موسسه ریحانه‌المصطفی(س)) در مکاتبه با استاندار ایلام اعلام ورشکستگی کرده که تصویر نامه ایشان به ضمیمه ارسال می‌شود.

4- در سال‌های گذشته سازمان تبلیغات اسلامی به منظور جلب حمایت دستگاه‌های مختلف برای کمک به ایشان اقدام به مکاتبه با دفاتر مراجع معظم تقلید، ریاست جمهور، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و استاندار ایلام نموده که به دلیل عدم شفافیت ادعاهای ایشان هیچ نهادی حاضر به پرداخت بدهی‌های وی نشد. فروش کلیه ایشان نیز به دلیل پرداخت بدهی ایشان به اشخاص حقیقی بوده است نه برای فعالیت قرآنی و اداره مؤسسه. همچنین به منظور حمایت از مؤسسه مذکور، مدیر مؤسسه برای اجرای دوره‌های آموزشی به دفتر طرح نسیم رحمت معرفی و مدیریت این طرح در قبال اجرای دوره‌های آموزشی قرائت سطح 3 و 4 به تعداد 7 دوره و نیز دوره‌های تربیت معلم سطح 1 و 2 طی عقد قرارداد با ایشان مبلغی بیش از 600 میلیون ریال در اختیار ایشان قرار داده که این رقم چندین برابر هزینه‌های واقعی طرح‌های مذکور می‌باشد در صورتی که ایشان ادعا کرده‌اند هیچ قرارداد آموزشی با این مؤسسه منعقد نشده است!!

5- ایشان اشاره به مکاتبه این اداره کل با استاندار ایلام داشته‌اند که در پی نوشت نامه لغو مجوز مؤسسه آورده‌اند: نمی‌توان به کسی اجازه فعالیت قرآنی نداد. که این مطلب نادرستی است. کم نیستند افرادی که هم اکنون به دلیل سوء استفاده از نام دین و قرآن و تبلیغ نادرست مبانی اسلام در زندان به سر می‌برند. کسی که با رفتار نادرست خود باعث بدبینی مردم به قرآن و جامعه قرآنی می‌شود چگونه می‌تواند در خدمت قرآن باشد؟! کسی که با ارسال پیامک به مدیران استان مرتبا تهدید به خودکشی می‌کند و احتمال خودکشی ایشان مرتبا در وجود قرآن آموزان ایشان ایجاد استرس می‌کند چگونه می‌تواند صلاحیت کار قرآنی داشته باشد؟

6- در بخشی از خبر مذکور آمده است که بودجه‌های دارالقرآن به کجا می‌رود؟ در پاسخ باید گفت که اعتبار سالیانه دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی رقمی بین 300 تا 400 میلیون ریال است. هم اکنون این دارالقرآن دارای 21 مؤسسه قرآنی ( نه 12 مؤسسه طبق ادعای آقای غیاثی ) و 85 خانه قرآن روستایی است. که اعتبار قرآنی یاد شده جهت اجرای طرح‌های تبلیغی و ترویجی و آموزشی با توجه به آمایش سرزمینی و گستره جغرافیایی شهرستان‌ها و روستاها در بین آنها توزیع شده و بحمدالله همگی مؤسسات و خانه‌های قرآن روستایی علیرغم کمبود امکانات و تجهیزات لازم بسیار فعال بوده و دارای برنامه‌های مختلف آموزشی و تبلیغی می‌باشند. در سال جاری نیز مدیر مؤسسه قرآنی امام حسین (ع) شهرستان ایوان به عنوان کارآفرین نمونه کشوری توسط ریاست محترم جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند و مؤسسه قرآنی باقرالعلوم (ع) شهرستان ملکشاهی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان مؤسسه برتر کشور معرفی و تشویق شدند.

7- در پاسخ به تهمت ایشان در خصوص توزیع بودجه‌های دارالقرآن به افراد خاص، با ابراز تأسف از این تهمت ناروا باید بگوییم تمامی اسناد مالی و قراردادها موجود و همه ساله توسط دیوان محاسبات بررسی می‌شوند و تمامی اعتبارات با توجه به جدول برنامه‌ریزی سالیانه این سازمان در بین تمامی مؤسسات توزیع می‌شود و مؤسسه‌ای که مدیر آن از مدیران استانی می‌باشند در چهار سال گذشته حتی یک قرارداد با این اداره کل نداشته‌اند.

8- این اداره کل از تمام سایت‌های خبری درخواست دارد ضمن درج این جوابیه، قبل از نشر یک خبر از مراجع رسمی مرتبط استعلام گرفته تا به حیثیت قانونی نهادها و افراد حقیقی و حقوقی لطمه‌ای وارد نشود. لازم به ذکر است این اداره کل حق شکایت از آقای غیاثی به دلیل ایراد تهمت برای خود قائل است.

پاسخ مدیرمؤسسه قرآنی ریحانه المصطفی (س):

1- با توجه به صراحت جوابیه آن سازمان مبنی بر اینکه این مؤسسه در سالیان گذشته و به انحاء مختلف برای امور غیرقرآنی بدهکار شده است و توان مدیریت مالی و امور قرآنی را ندارد، علیرغم آگاهی این سازمان، چرا در مورخه 19/2/1388 مجوز فعالیت قانونی این مؤسسه صادر شده و بعد براساس چه شرایط و چه تخلفی دستور لغو مجوز داده شده است؟

2- اگر بر مبنای جوابیه سازمان تبلیغات اسلامی، این مؤسسه تا قبل از 19/2/1388 بدون مجوز قانونی فعالیت قرآنی داشته و آنان از این فعالیت‌های غیرقانونی اطلاع کامل داشته‌اند و بایستی تمامی فعالیت‌های قرآنی زیر نظر آنان باشد، چرا سریعا دستور پلمب و ممانعت از فعالیت قرآنی مؤسسه قرآنی ریحانه المصطفی (س) را صادر نکرده‌اند. همچنین مستندات این سازمان مبنی بر اینکه وام‌های کلان، قرض‌های شخصی برای امورغیرقرآنی صورت گرفته و به بدهکاری‌های شخصی تبدیل شده است، چیست؟

سئوال بعدی اینکه در صورتی که مستندات دال بر این است که این وجوه به نظر کارشناسان آن اداره کل برای امورغیرقرآنی صورت گرفته است باید بدون اغماض افشا شود که حساب و کتاب مالی ده ساله این مؤسسه توسط کدام کارشناسان و در چه تاریخی فاکتور به فاکتور انجام گرفته است.

شهریه ناچیزی هم که از قرآن آموزان اخذ شده، کفاف حتی یک سوم هزینه‌های مؤسسه را نداده است. در اینجا جای بسی سئوال است که متولیان دلسوزعمل‌محور امور قرآنی، چگونه با اخذ حداقل شهریه از قرآن آموزان، ادعا می‌کنند که کل امور قرآنی مؤسسات به خوبی دنبال و حل وفصل می‌شود و مشکلاتی پیش نمی‌آید؟ و اگر چنین است از اين به بعد طبق گفته سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام: مؤسسات قرآنی غیرانتفاعی بوده و امورات قرآنی را از طریق اخذ شهریه می‌گذرانند و دیگر نباید هیچ گونه کمک مالی از طریق سازمان‌های متولی امور قرآنی به دیگرمؤسسات قرآنی کشور انجام شود. اخذ وام از سوی اینجانب نیز به منظور پیشبرد اهداف قرآنی و ادای دین خود نسبت به استان محروم ایلام در زمینه امور دینی بوده است.

3- آیا دنبال کردن حق و حقوق، شبهه آفرینی است؟ آیا استمداد طلبیدن و کمک خواستن، توهین و افتراست؟ آیا سکوت در برابر ظلم، عین تعامل است؟ کدام ضوابط آموزشی در این مؤسسه رعایت و لحاظ نشده است؟ لطفاً صراحتا در این زمینه شفاف سازی کنید. آیا با لغو مجوز مؤسسه ریحانه‌المصطفی(س) از بدهی‌ها و آلام این موسسه کاسته‌اید و مشکلات را به سرانگشت اشارت خویش حل وفصل کرده‌اید که با افتخار به اکثرادارت دولتی استان کتبی اعلام داشته‌اید که مجوز نخستین مؤسسه تخصصی و مجهزترین آموزش قرآن کریم و بزرگ‌ترین و اولین فروشگاه کتاب و نرم افزار را در استان ایلام که سال‌ها مردم استان آرزوی این دو را داشتند، لغو کرده‌اید؟

آیا دستور دادن به نیروی انتظامی برای جلوگیری از فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی تمام مشکلات جامعه قرآنی استان را حل کرد؟ به نظر شما مسئولان، آخرین تکلیف و چاره این حقیر با سیل این بدهی، این بود؟ بعد از گذشت 10 سال فعالیت قرآنی این حقیر و آموزش هزاران قرآن آموز خردسال تا بزرگسال و تحمل ناملایمتی‌ها، آیا اعلام ورشکستگی هم توهین، تهمت، افترا و عدم تعامل با شماست؟ اگر با این وام‌ها و قرض‌های شخصی که برای این مؤسسه متحمل شده‌ام، مثل بعضی‌ها کارهای اقتصادی، تجاری و... دنبال نموده و به نام و نان و نوایی رسیده‌ام، لطفاً صراحتاً اعلام کنید.

4- منظور از شفافیت فعالیت چیست؟ اگر نمی‌دانستید و یقین نداشتید که فعالیت این مؤسسه قرآنی از ابتدا غیرقانونی و غیرشرعی بوده و هست، چرا با نامه‌های رسمی و مکاتبات رسمی و مکاتبات اداری با دفاتر مراجع عظام تقلید، ریاست جمهوری، ریاست سازمان تبلیغات اسلامی کشور و... خواستار رفع مشکلات عدیده این مؤسسه شده‌اید و از همگان تقاضای کمک کرده‌اید؟

چرا از مسئولان ارشد امور قرآنی برای بررسی صحت و سقم ادعاهای طرفین دعوت نمی‌کنید؟ مگر بدهکاری، حقیقی و حقوقی می‌شناسد که صراحتا فروش کلیه را (اول کتباً تاًئید و بعد تکذیب) برای بدهی به بدهکاران حقیقی عنوان و تأیید نموده‌اید؟ مجددا و به صراحت کامل اعلام می‌دارم که کلیه‌ام را صرفاٌ برای ادامه فعالیت مؤسسه فروخته و اجرش را فقط از خدا طلب می‌نمایم.

عقد قرارداد موسسه ریحانه‌المصطفی(س) با طرح نسیم رحمت در استان ایلام بر مبنای لیاقت، شایستگی و توانمندی مؤسسه بوده و رقمی که در قرارداد ذکر شده برای برگزاری دوره‌های تخصصی قرآنی که برای اولین بار در استان توسط طرح نسیم رحمت و نه از سوی سازمان تبلیغات، برای مربیان قرآنی برپا شد، هزینه شده و اگر در این میان مبلغی هم سود بوده، در برابر بدهی‌های موجود کاهی در مقابل کوه بوده است.

همچنین در صورتی که این قطعیت و یقین وجود داشت که مؤسسه مذکور ضوابط آموزشی را رعایت نمی‌کند و توان مدیریت مالی را ندارد و مبالغ اختصاص یافته را برای امورغیرقرآنی هزینه می‌کند، چرا برای سفارش عقد قرارداد در طرح نسیم رحمت در سه گزینه پیشنهادی‌تان نام موسسه ریحانه‌المصطفی(س) را نیز قید کرده بودید؟ که در نهایت از بین این سه گزینه مؤسسه ریحانه المصطفی (س) با توجه به سوابق مدیریت اجرایی، صرف کمترین هزینه و اجرا در کمترین زمان، از طرف نسیم رحمت انتخاب شد.

5- شما صراحتاً می‌گویید که پی نوشت استاندار محترم ایلام مطلب نادرستی است، در صورتی که اگر شخص استاندار از فعالیت قرآنی این مجموعه بر حسب ضوابط، آگاهی و اطلاع کامل نداشت به هیچ عنوان در نامه خود این مطلب را متذکر نمی‌شد، مضافاً اینکه، با مستندات شفاف سازی کنید که کدام سوء استفاده قرآنی در این مؤسسه صورت گرفته و مؤسسه مذکور چه بدبینی را نسبت به قرآن و جامعه قرآنی رقم زده است؟ آیا این از تعالیم قرآنی نیست که می‌فرماید: حق بگوئید هر چند به ضررتان باشد؟ آیا حق گویی و مظلوم ماندن جرم و توهین به قرآن و تعالیم قرآنی است؟

متاسفانه استاندار محترم ایلام و دیگر مسئولان و خیرین کشور با مشاوره غیرمعقول عده‌ای هرگونه حمایت خویش را از مؤسسه ریحانه‌المصطفی(س) دریغ داشته‌اند که این خود جای بسی سئوال و ابهام دارد. استنادات و مدارک موجود و شهود، گواه بر صدق این مطلب بوده و قابل رسیدگی در محاکم قضائی است، همچنین متن جوابیه‌ نیز سندی واضح‌تر برصداقت این موضوع است.

این حقیر با زبان بی‌زبانی احقاق حقم را خواستار بوده و با کمال شرمندگی دست یاری را به سوی همگان از جمله مسئولان و خیرین عزیز سراسر ایران اسلامی دراز نموده و استدعا دارم که به خاطر پابرجائی این مؤسسه قرآنی در استان محروم ایلام از هرگونه حمایتی دریغ نورزند.

6- به صراحت اعلام شده که هیچ کمکی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به مؤسسه ریحانه المصطفی (س) صورت نگرفته است که خوشبختانه در جوابیه خود سازمان (بند ششم) با توجه به اعتبارات سالانه‌ای که اعلام داشته و تعداد مراکز قرآنی شهری و روستایی، این عدم حمایت مورد تأیید قرار گرفته است بنابراین طرح موضوع قرارداد نسیم رحمت حذف صورت مسئله بوده است.

7- در راستای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی، انتظار است اگر مستنداتی دال بر اینکه بودجه قرآنی استان در طول حداقل 10 سال گذشته بر مبنای حب و بغض و رابطه توزیع نشده و اختصاص نیافته است، تقاضا می‌شود با حضور بازرسانی ویژه از سازمان بازرسی کل کشور موضوع بررسی شده و نتیجه اعلام شود.

8- انتظارمی‌رود که سازمان تبلیغات اسلامی استان ایلام بدون فوت وقت و در راستای شفاف سازی، احقاق حق و تنویر افکار عمومی، شکایت خود را از این حقیر و مؤسسه مذکور به دادگاهی صالحه احاله نماید تا حسب صلاحدید و نظرمجری و حامیان عدالت، موارد بصورت علنی بررسی و سره از ناسره متمایز شود.

در پایان امید است متولیان ارشد امور قرآنی و مسئولین دلسوز و متعهد کشور این مهم را به صورت ویژه رصد، بررسی، پیگیری و دنبال نمایند و نتایج حاصله را بدون سانسور خبری و بدون اغماض به اطلاع عموم برسانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
این یک نزاع خانوادگی بین مدیر موسسه و یکی از اقوام ایشان که مسئولیتی در سازمان تبلیغات دارد می باشد لطفا بیشتر از این به این موضوع دامن نزنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها