کد خبر: ۱۷۴۷۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۸ مهر ۱۳۹۲
حسین طلا ، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری نسیم گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برای جلوگیری از ایجاد انحراف، ایجاد شده است و قاعدتا اگر هم موضوعی به امام منسوب شود آن موسسه باید پاسخگو باشد، اما گاهی اوقات شاهد هستیم که این موسسه در مقابل برخی موضوعات سکوت کرده است. به عنوان مثال زمانی که مسائلی در رابطه با موضوع حجاب توسط نوه حضرت امام مطرح شد، ما واکنشی از سوی این مرکز ندیدیم، یا موضوع اخیری که توسط برخی از بزرگان شنیدیم لیکن ما موضع گیری روشنی ندیدیم. به همین خاطر این تصور به ذهن می‌آید که نکند این موسسه کارکردش را از دست داده و به سمت یک جناح خاصی رفته است. امام متعلق به همه است ، متعلق به همه اقشار و گروه‌های جامعه است. اظهارات امام و وصیتنامه‌اش برای ما راهنماست.

مهمترین محورهای گفتگوی تفصیلی«نسیم» با حسین طلا، نماینده تهران و دبیر مجمع نماینگان تهران به شرح زیر است:

* نسیم: برخی احزابی که در فتنه 88 مشارکت فعالانه داشتند اعلام شد که غیر قانونی هستند. اما در حال حاضر ما شاهد فعالیت برخی احزاب تعطیل شده و همینطور اظهار نظر برخی از چهره های اصلاح طلب در مورد احزاب تعطیل شده هستیم شما اطلاع دارید وضعیتی اینها چگونه است هستند؟

- معمولا اینگونه فعالیت ها اگر به گونه ایی ساختار شکنانه باشد و از چارچوب های نظام خارج شود بواسطه گردش کار دستگاه امنیتی و انتظامی، دستگاه قضایی ورود می کند اگر استدلال لازم ارائه شود و مرجع قضایی صدور حکم کند علی القاعده یا براین اساس و یا بر اساس کمیسون ماده 10احزاب است و این موضوع روال دارد و مرجع مربوطه اظهار نظر می کند.

* نسیم: یک دیدگاهی در کشور پدید آمده که راه حل مسائل را در بیرون کشور می بیند و اعتقاد دارند اگر آنها حل شود مشکلات داخلی نیز حل می شود، با توجه جایگاتان در مجلس که با اولویت مردم بیشتر آشنا هستید، نظر شماچیست؟ آیا نظر شما هم این است که اگر مسائل خارجی حل شود مسائل داخلی نیز حل می شوند یا نه راه حل های دیگری نیز وجود دارد؟

- در مسئله هسته ایی ما عضو(Npt) هستیم و بر اساس پروتکل،صاحب حقوقی هستیم حقوق ما را که به ما ندادند، هیچ، زمانی که درخواست سوخت 20درصدی را برای تولید رادیو دارو در رآکتور تحقیقاتی تهران کردیم آن را هم به ما ندادند 850 هزار بیمار ما را گروگان گرفتند، ولی ما با اتکا به قدرت ایمان و علم جوانان این مشکل را برطرف کردیم.

- در جهان برگهای برنده حرف میزنند نه سرکج کردن و دست دراز کردن، نه فقط دیپلماسی خشک و یا لبخند دیپلماتیک، باید با برگهای برنده سر میز مذاکره نشست.

- این وسط خیلی ها می گویند که دولت عوض شده و اصولگرایان دولت را قبول ندارند؟ ما می گوییم که خیر این چنین نیست ما دولت را دولت خودمان می دانیم و البته معتقدیم در سیاست های کلان حتما با هماهنگی رهبری نظام باید باشد، باید ساختار ها و سیاست ها را مقام معظم رهبری مشخص کرده باشند و هنر دولتمردان بهره گیری از یک نرمش قهرمانانه که رهبری فرمودند و یک گفتمان جدید و هنر دیپلماسی باشداگر نگرانیم به علت ظلم هایی است که به ما شده، به دنبال عدم ارتباط نیستیم ما به دنبال احقاق حقوق هسته ای یمان با احتیاط در مذاکراتیم و باید مواظب باشیم اصولمان از بین نرود.

- از سویی دیگر سخنرانی آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خیلی خوبی بود آقای ظریف هم خیلی جاها از سر اقتدار صحبت کردند. اما ما نباید برگه های برنده مان را به راحتی بسوزانیم، آنچه که در مجموعه اقتصادی آمریکا ناشی از معظلات بودجه اش است به خاطر مشکلات آنان و جنگ افروزی آنها در عراق و افغانستان است و آنها در این دو کشور و خصوصا به خاطر آبرویی که در سوریه بخاطر جنگ افروزی از آنها رفته، آمریکایی ها نیازمند ایران هستند و این یک برگ برنده است.

کشورهای اروپایی و آمریکایی بنظر مستعمره رژیم کودک کش صهونیستی هستند.

- مقداری از مشکلات اقتصادی امروز ناشی از بی برنامگی هایی است که ما داشتیم ما می توانستیم با تحرک بیشتر در حوزه های صنعت، کشاورزی و تولید علم و نهایتا تولید ثروت با این تحریم ها جلوگیری می کردیم. کلید همان اقتصاد مقاومتی است.

- در سال 2015 هر 15 روز یک رآکتور هسته ای در جهان افتتاح می شود چرا ما باید از آن بی بهره باشیم، لذا آن چیزی که در فهم ایرانی نمیرود زور است، ما از حقمان دفاع می کنیم و تحریم را نیز ظالمانه می دانیم، البته ممکن است این را بگویند که شفاف سازی کنید؟،ما حرفی نداریم، باشد شفاف سازی می کنیم،البته این را باید بگوییم که ما به سیستم دیپلماسی کشور اعتماد داریم انتظارمان هم همین است که با بتوانند با مهارت دیپلماتیکشان نگاه ظالمانه ای که به ما دارند برطرف شود، و البته هر کمکی که از دستمان بر می آید انجام می دهیم ولی به اصولمان پایبندیم و از این انتظارات کوتاه نخواهیم آمد.

* نسیم: آیا به نظر شما برگزاری نظرسنجی درباره مسائلی چون مذاکره با آمریکا عرف است؟

- مگر می‌توان هر موضوعی را به نظرسنجی گذاشت؟ این نظر سنجی را چه کسی و چگونه می‌خواهد انجام بدهد؟

- رجوع به آرای مردم، نامش نظرسنجی نیست، بلکه همه پرسی است ، که آن هم قاعده خاص خودش را دارد، علاوه بر این فرض کنید در یک نظر سنجی 50 درصدی با موضوعی موافق یا مخالف باشند. باید بررسی کرد که آیا نظر سنجی واقعی است؟ سوال کننده چگونه بوده؟ شرایط چگونه بوده؟ آیا پاسخ القا شده است یا خیر؟ مصاحبه شونده اطلاعات کامل داشته است یا خیر؟، بنظرم نمی‌توان موضوعات استراتژیک نظام را بر پایه نظرسنجی گذاشت.

* نسیم: اخیرا خاطراتی به نقل از حضرت امام نقل می‌شود که از دیدگاه بسیاری از متخصصان با مطالبی که حضرت امام در وصیتنامه سیاسی الهی مطرح کرده اند چندان مطابقت ندارد. آیا بیان خاطرات اینگونه که شاید کمترین اثرش ایجاد تناقض در اذهان باشد، صحیح است؟

- ممکن است در طول تاریخ ادعاهای بسیاری مطرح شود، شخص حضرت امام (ره) تاکید داشتند " هیچ چیز از من قابل استناد و بیان نیست مگر دست خط، فیلم سخنرانی و ... باشد . علاوه بر این برای جلوگیری از ایجاد انحراف، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ایجاد شده است و قاعدتا اگر هم موضوعی به امام منسوب شود آن موسسه باید پاسخگو باشد، اما گاهی اوقات شاهد هستیم که این موسسه در مقابل برخی موضوعات سکوت کرده است. به عنوان مثال زمانی که مسائلی در رابطه با موضوع حجاب توسط نوه حضرت امام مطرح شد، ما واکنشی از سوی این مرکز ندیدیم، یا موضوع اخیری که توسط برخی از بزرگان شنیدیم لیکن ما موضع گیری روشنی ندیدیم. به همین خاطر این تصور به ذهن می‌آید که نکند این موسسه کارکردش را از دست داده و به سمت یک جناح خاصی رفته است. امام متعلق به همه است ، متعلق به همه اقشار و گروه‌های جامعه است. اظهارات امام و وصیتنامه‌اش برای ما راهنماست.

* نسیم: آیا حذف شعار "مرگ بر امریکا" با منش امام خمینی (ره) همخوانی دارد؟

- مهمترین موضوع این است که گاهی فشارها یک استراتژی و یک نگاه مبنایی را تغییر می دهند. البته منظور از شعار "مرگ بر امریکا" شعار مرگ بر کشور آمریکا نبوده، بلکه مرگ بر خلق و خوی استعمارگری، مرگ بر سیاست‌های غاصبانه و ظالمانه آمریکا مد نظر است. بارها اعلام کردیم با مردم امریکا هیچ مشکلی نداریم؛ تا زمانی که این سیاست و خلق‌وخو و منش است این آمریکا مطابق تاکید حضرت امام مطلوب نظر ما نیست. اما اگر روزی امریکا عاقلانه و با احترام نتقابل و متعادل برخوردکرد ، ما هم رابطه مان را بر اساس عزت، حکمت و مصلحت مان با وی پایه گذاری می‌کنیم.

* نسیم: آینده اصولگران را چگونه می بینید؟ اصولگرایان برای کسب توفیق در ادامه راه چگونه باید رفتار کنند؟

- در سنت الهی داریم که "پیروزی و شکست در میان مردمان در چرخش است" این چرخش همیشه انجام می‌شود و سنت الهی است. حال اگر گروهی که بر سر قدرت و ان شائ الله شان خدمتگزاری است، اشتباهات زیادی مرتکب شود، خودکامگی و غفلت کند، عمرش کوتاه تر و اگر گروهی که سوار بر قدرت نیست، برنامه‌ریزی کند، امور را انسجام بدهد و اختلافات جزئی را کنار بگذارد، دوران دور از قدرت را کوتاه می کند، تصور می‌کنم امروز بهترین شرایط است تا اصولگرایان در این فضا و حالا که دیگر مسئولیت اجرایی بر گردنشان نیست بیشتر به دنبال تدوین نظرات و دیدگاه‌ها یشان که به آن اعتقاد دارند بروند و اگر واقعا احساس می کنند کمکی از دستشان برمی‌آید به دولت دریغ نکنند. بالاخره نتیجه کمک ما به دولت و نفعش به مردم می‌رسد. هیچ وقت حاضر نمی شویم به خاطر دیدگاه های سلیقه ای سیاسی خودمان مردم را دچار آسیب کنیم.

* نسیم: چه کنیم تا اتفاقات انتخابات 92 ، این بار برای انتخابات مجلس و انتخابات بعدی رییس جمهوری تکرار نشود؟

- مهمترین چالشمان در حال حاضر شنیدن صدای واحد از اردوگاه و تمکین به ریش سفیدان و عقلای اصلی اصولگرایی با حفظ چارچوب‌هاست امیدواریم که در این صورت به نتایج مناسبی برسیم.

* نسیم: آیا اصولگرایان به دنبال تشکیل حزب فراگیر هستند؟

- تصور می کنم اکنون حزب و جبهه و گروه کم نداشته باشیم اما به نظر میرسد سازوکار و فرهنگ و تفکر الزامات کار حزبی در چهاچوب نظام در کشور ما توسعه نیافته است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها