جام کشکول:
در بازگشتی به انگشترهای تغییر رنگ دهنده و تیشرتهای Hypercolour دهه 1990، یک تعمیرگاه خودروی انگلیسی پا را فراتر گذاشته و یک خودروی تغییر رنگدهنده تولید کرده است.
کارشناسان تعمیرگاه Auto Kandy یک خودروی نیسان Skyline R33 را با استفاده
از رنگ نارنجی واکنشپذیر پوشش داده و روی آن آب سرد ریختند.
هر جا که آب روی سطح خودرو میریخت، بدنه از نارنجی به بنفش تغییر رنگ میداد.
این رنگ به «رنگ حرارتی» موسوم است بدین معنی که با تغییر دما رنگ آن عوض میشود.
با بالا رفتن دما، رنگدانههای درون رنگ بیرنگ شده و پوشش پایه زیرین را نشان میدهد.
عنصر واکنشپذیری در آب یا رنگهای مبتنی بر حلال معلق هستند و باید به شکلی اعمال شوند که ذرات به طور مساوی در کل سطح منتشر شوند.
تعمیرگاه Auto Kandy پوشش پایه را زیر لایهای از رنگ شفاف اعمال کرد.
هزینه رنگ واکنشپذیر آن لیتری 199 پوند بوده و برای یک خودروی نیسان
Skyline R33 از 7.5 لیتر رنگ استفاده شد.
پوشش پایه خودرو در سرما با تاثیر رنگ مخفی مانده اما با بالا رفتن دما مجددا نمایش داده میشود.
این رنگ از طیفهای رنگی مختلف برخوردار بوده و میتوان آن را با رنگ های
خودروی کنونی و پوششهای رویی برای شخصیتر کردن این اثر ترکیب کرد.
رنگ حرارتی حاوی رنگدانههایی است که با تغییر دما از یک رنگ به رنگ دیگر تبدیل میشوند.
دو نوع رنگدانه رنگی حرارتی وجود دارد که به شکل بلورهای مایع و یا رنگهای leuco dye هستند.
بلورهای مایع بیشتر در شناسایی تغییرات دمایی دقیق هستند اما از طیف رنگی محدودی برخوردارند.
رنگهای leuco dye از طیف بیشتری برخوردارند اما تنها سرد و گرم را حس میکنند. از این رنگدانهها در رنگ استفاده شده است.
این رنگ به طور مستقیم روی خودرو اعمال نشده بلکه به شکل ریزکپسولهایی به فروش میرسد که ترکیب درون آنها قرار گرفته است.
اما از آنجایی که خودروها زمان زیادی را در معرض نور فرابنفش قرار دارند،
عمر این رنگ تنها چهار تا شش ماه است. به گفته طراحان، میتوان از یک
افزودنی ماورای بنفش برای حفظ خودرو و افزایش عمر عنصر واکنشپذیر حرارت
استفاده کرد.