کد خبر: ۱۷۳۹۶۸
زمان انتشار: ۱۵:۱۵     ۲۲ مهر ۱۳۹۲
سوژه اين هفته 90 به ماجراي قهرماني و نيز افرادي اختصاص دارد که از فساد مطلعند اما شرايط براي افشاگري آن‌ها مهيا نيست.
سوژه هفته: ماجراي قهرماني و افراد مطلع از تباني و فساد در داوري


طي روزهاي اخير بحث فساد داوري و اتفاقاتي که در جريان مسابقات فوتبال رخ مي‌دهد بالا گرفته. ستاد رسيدگي به تخلفات حرفه‌اي قهرماني و چند نفر ديگر را تا اطلاع ثانوي محروم کرده اما گروهي معتقدند تا تخلف و جرم کسي ثابت نشده نبايد آن‌ها را معرفي و محروم کرد.
از سوي ديگر افرادي که از تباني و فساد در فوتبال اطلاع دارند بعضا خود آلوده‌اند و بيم آن‌ را دارند در صورت آگاه کردن مسئولان خودشان هم گرفتار شوند. از اين رو سوژه اين هفته 90 به ماجراي قهرماني و نيز افرادي اختصاص دارد که از فساد مطلعند اما شرايط براي افشاگري آن‌ها مهيا نيست.
دو سئوال کارشناسي:
1- به نظر شما و با توجه به جريانات اخير آيا براي شما محرز شده که قهرماني تخلف کرده‌است؟
2- آيا فضا به گونه‌اي است که افراد مطلع از فساد و تباني در داوري فوتبال اطلاعات خود را در اختيار مسئولان قرار دهند؟
سرخه‌اي: بايد فوتبال را دو سال تعطيل کنيم!
غلامرضا سرخه‌اي دروازه‌بان اسبق راه‌آهن تهران:
1- راستش اينکه بتوانم در مورد شخص محسن قهرماني نظر بدهم و يا با توجه به نقل و قول‌هايي که ازاين و آن شنيده‌ام به صراحت از رشوه گيري اين داور حرف بزنم جرات چنين کاري را ندارم چون علاوه بر اين دنيا آن دنيا هم بايد جوابگوي حرف‌هايم باشم ولي خوب تا نباشد چيزکي مردم نگويند چيزها! يعني بالاخره بايد يک موردي باشد که از ميان اين همه داور نام محسن قهرماني را آورده‌اند و او را فعلا تا اطلاع ثانوي در قضاوت محروم کرده‌اند. نه تنها مشکلات داوري بلکه ما معضلات زيادي داريم و در هر گوشه‌اش فساد ريشه کرده‌است، فسادي که مثل يک غده سرطاني دارد تمام اندام ورزش ايران را به اين بيماري مبتلا مي کند و با اين وضعيت به روزي مي‌رسيم که حتي از ورزشکار بودن خودمان هم شرمنده باشيم. کاش لااقل براي دو سال فوتبال را تعطيل مي‌کرديم تا با گزينش افراد صالح فوتبال صالح و پاک داشته باشيم که بتوانيم به آن افتخار کنيم نه اينکه...
2- من مي‌دانم با دوستاني که تاکنون با ستاد منشور همکاري کرده‌اند چه برخوردي شده که از قرار بعضي‌ها عطاي اين همکاري را به لقايش بخشيده‌اند اما هرطور که شده بايد محيط امني فراهم کرد تا شاهدان واقعي با فراغ بال ديده‌ها و شنيده‌هايشان را انتقال دهند و رفته رفته افراد فاسد فوتبال معرفي شوند.
وطنخواه: ششصد پرونده فساد در فدراسيون خاک مي‌خورد
رضا وطنخواه مربي اسبق تيم‌ملي و پرسپوليس:
1- خير من نمي‌توانم در خصوص زد و بندهاي داوران و مربيان حرفي بيان کنم چون من و امثال من در محيطي بازي کرديم که از اين مسائل خبري نبود و همه به دنبال فوتبال پاک و سالم بودند.
البته اينکه يک دفعه قهرماني را متهم به باجگيري کنيم اصلا کار صحيحي نيست چون تفاوت زيادي بين اتهام و جرم وجود دارد و به اعتقاد من حتي بايد تا زمانيکه اتهام اثبات نشده کسي را در رسانه‌هاي گروهي معرفي نکنند و حتي با نام‌هاي اختصاري هم از آن‌ فرد يا افراد ياد نشود تا حرمت افراد باقي بماند.
2- باور کنيد ششصد پرونده تخلف در بايگاني فدراسيون وجود دارد که کسي پيگير آن‌ها نيست آن‌وقت در اين وانفسا کسي به اطلاعات فرد مطلع اهميت دهد قدري دور از واقعيت است.
ميرزائيان: 15 سال است از فساد داوري مي‌‌گويم
رضا ميرزائيان، کارشناس رسانه و فوتبال:
1- باور کنيد 15 سال پيش هر ماه حداقل يکي دوبار از فساد داوري نوشتم و خواهان حل مشکل شدم اما انگار دوستان مخصوصا پنبه در گوش‌هايشان گذاشته ‌بودند و چشم‌هايشان را هم بستند تا چيزي را نبينند و حرفي از فساد داوري نشنوند تا اين قضيه بالاخره به‌صورت سفت و سخت از سوي دايي مطرح شد و بازتاب گسترده‌اي پيدا کرد تا ناخودآگاه ادعاي من هم به اثبات برسد و دوستان نگويند ميرزائيان بد بينانه به قضاوت‌ها نگاه مي‌کند اشتباهات سهوي را عمدي مي‌بيند.
2- قطعا خيلي‌ها از اين ماجراها و فساد پشت پرده فوتبال اطلاع دارند اما حاضر نيستند خودشان را به دردسر بيندازند در نهايت هم حتي امکان دارد آسيب ببينند ابتدا نهادهاي زيربط بايد امنيت افراد مطلع را تضمين کنند و سپس به سراغ اطلاعات مردمي بروند که قطعا مي‌تواند ذيقيمت و راه‌گشا باشد.
محصص: کاش دايي مراقب گفته‌هايش باشد
مرتضي محصص کارشناس فوتبال ومدرس فيفا:
1- علي دايي از بزرگان فوتبال ايران است که حرف‌هايش بازتاب بين‌المللي دارد لذا وقتي او در مصاحبه‌اش از فساد داوري حرف مي‌زند اين قضيه در خيلي از کشورها بازتاب دارد و اهالي فوتبال همين کشورها موضوع را تعقيب مي‌کنند. اي کاش او در اظهاراتش قدري رعايت مي‌کرد. البته علي دايي را در آن شرايط درک مي‌کنم اما اگر يک فوق ستاره مثل علي‌دايي باشي در هر حال زير ذره‌بين هستي و بايد مراقب حرکات و رفتارت باشي تا گزگ به دست غريبه‌ها و احيانا دشمنان فوتبال ايران ندهي تا بعدا مثل چماق بر سر خودمان نکوبند.
2- قطعا کساني که اطلاعات موثقي از فساد در فوتبال ايران دارند بايد به عنوان يک وظيفه ملي به اين قضيه نگاه کنند و مقامات فدراسيون و کميته انضباطي را در جريان ماوقع قرار دهند تا مسئولان امر بتوانند اين معضل را ريشه کن کنند.
پنجعلي: چند سالي بود که يک چيزهايي مي‌شنيدم اما...!
1- واقعيت مطلب اين است که اين قضايا چند سالي است در فوتبال اين مملکت وجود داشت و در حال ريشه دواندن بود اما به دليل اينکه خاطيان از خود مدرک و ردپايي به جا نمي‌گذاشتند و قابل اثبات کردن نبود کسي به آن اشاره‌اي نمي کرد تا اينکه يکي مثل علي دايي پيدا شد که از اعتبارش براي پاک شدن فوتبال ايران استفاده کرد و با قاطعيت هم از معضلات داوري سخن گفت و هم اظهار کرد تا آخرش پاي اين قضيه ايستاده تا فوتبال ايران از لوث وجود اين افراد پاک شود. من که کيف کردم چون چندين سال بود که از اطراف و اکناف چيزهايي مي‌شنيدم اما نمي‌دانستم چطور بايد عمل کنم تا اين معضلات ريشه کن شود.
2- ظاهرا بسياري از افراد بنا به دلايل نامعلومي که احتمال دارد ناشي از ترس و ترديد باشد از همکاري با فدراسيون و مسئولان زيربط منصرف شده‌اند که اين موضوع اصلا خوب نيست و اميدوارم اين روال تغيير کند.
فنوني‌زاده: اين بهاي فوتبال پاک است
مهدي فنوني‌زاده هافبک اسبق استقلال و تيم‌ملي:
1- مي‌دانيد در زمانيکه ما بازي مي‌کرديم خيلي بعيد بود موارد اينچنيني در دنياي فوتبال اتفاق بيفتد و داوري متهم به رشوه‌ گرفتن شود حتي يادم مي‌آيد يک داور طرفدار تيم خاصي بود و از بعد گلزني تيم محبوبش شادي مي‌کرد اما در حد همان شادي بود و در قضاوتش هرگز اين تعلق خاطر را در نظر نمي‌گرفت.
البته از آن‌جايي که من و امثال من از اين قضايا اطلاعات دقيقي نداريم نبايد در اين‌باره اظهار نظر کنيم به همين دليل من به جمله "متاسفم که اين مسائل را مي‌شنوم اکتفا، خواهم کرد.»
قطعا کساني که از اين قضايا آ گاهي دارند بايد مثل يک وظيفه ملي به آن نگاه کنند و مقامات را در جريان بگذارند اين بهايي است که براي فوتبال پاک بايد بپردازيم.
ناظمي: برخورد شديد مسئولان بايد درس عبرت ديگران شود
افشين ناظمي سر مربي داماش گيلان:
1- بنده معتقدم مسئولان همه بايد با شديدترين وجه با اشخاصي که باعث و باني فساد در فوتبال اين مملکت شده‌اند برخورد کنند تا هم اين معضل ريشه کن شود و هم درس عبرت کساني باشد که براي گام برداشتن در اين راه مستعد هستند و اصلا دنبال يک چنين مسائلي مي‌گردند.
البته ناگفته نماند چون من در جريان ماوقع پرونده قهرماني و اعتراض علي دايي قرار ندارم نمي‌توانم در اين‌باره اظهار نظر کنم منتهي معتقدم کاش قبل از اينکه موضوع رسانه‌اي شود علي دايي اين مشکل را به صورت خصوصي با مقامات فدراسيون در ميان مي‌گذاشت و پس از محرز شدن تخلف قهرماني اين قضيه رسانه‌اي مي‌شد.
2- هر کسي که به دنبال منافع فوتبال اين مملکت مي‌گردد و مي‌خواهد در اين فوتبال زندگي کند و در کنارش باشد بايد هر اطلاعاتي که در خصوص تخلفات داوران يا هر مورد ديگري داشت تحويل مقامات فدراسون بدهد اين يک وظيفه ملي و ميهني است که براي پاک کردن فضاي فوتبال بايد به آن اهميت داده‌شود.

 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها