کد خبر: ۱۷۳۹۰۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۲۲ مهر ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه ایالات متحده بارها اعلام کرده پنجره دیپلماتیک جدیدی در خصوص مسئله هسته ای ایران گشوده شده است. اگرچه گشایش این پنجره حواشی زیادی به همراه داشت و حتی بخش هایی از آن مورد رضایت رهبر معظم انقلاب نبود، اما با توجه به شرایط موجود و روی کار بودن دولتی که با کلید تدبیر و امید رویه ای متفاوت از قبل را برای حل و فصل مسئله هسته ای پیش گرفته ناچار باید از فرصتی که این پنجره در اختیار طرفین قرار میدهد نهایت استفاده را کرد.
به گزارش سرویس بین الملل 598 ، پس از گفتگوهای نیویورک، جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده بارها اعلام کرده پنجره دیپلماتیک جدیدی در خصوص مسئله هسته ای ایران گشوده شده است. اگرچه گشایش این پنجره حواشی زیادی به همراه داشت و حتی بخش هایی از آن مورد رضایت رهبر معظم انقلاب نبود، اما با توجه به شرایط موجود و روی کار بودن دولتی که با کلید تدبیر و امید رویه ای متفاوت از قبل را برای حل و فصل مسئله هسته ای پیش گرفته ناچار باید از فرصتی که این پنجره در اختیار طرفین قرار میدهد نهایت استفاده را کرد.

البته با دقت در مواضع طرف مقابل -پس از گفتگوهای نیویورک- به نظر می رسد قرار نیست از پنجره ای که از فتح آن سخن به میان آمده مبادله ای منصفانه و برابر صورت بگیرد. طرف امریکایی در آخرین افاضات خود اعلام کرد جمهوری اسلامی باید مواد هسته ای که تا کنون تولید کرده است را از ایران خارج کند! آنها پیشتر نیز با خوشحالی از به پای مذاکره کشاندن ایران در قالبی جدید، ابراز امیدواری کرده بودند ایران را به مرحله ای برسانند که حتی تاسیسات هسته ای خود را از بین ببرد تا رضایت خاطر آنان تامین گردد!

هیچ عقل سلیم و وجدان بیداری نخواهد پذیرفت ذخایر هسته ای ایران که با سالها سعی و تلاش دانشمندان کشور و به قیمت خون چندین نفر از آنان حاصل گردیده به خارج از کشور منتقل گردد. آن هم در شرایطی که این پیشنهاد روبه صفتانه از افرادی نقل می گردد که کوچکترین تردیدی در خباثت و دشمنی آنها بر ضد ملت ایران نداریم. البته آقای عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان دیشب خود در گفتگوی ویژه خبری، خروج هرگونه ذخایر هسته ای و همچنین تعلیق غنی سازی را خط قرمز جمهوری اسلامی عنوان کرد.

قطعا هرقدر هم که تحریم ها آزاردهنده بوده و فشار سیاسی و اقتصادی به نهایت خود برسد اما کسی نخواهد پذیرفت که سرمایه یک ملت که با خون دل حاصل شده با خفت و خواری از مملکت خارج گردد.

عراقچی افزود: ”این مذاکرات دقیق، جزئی و زمان بر خواهند بود و باید آنها را پله پله جلو برد." وی خاطرنشان کرد کسی نباید از این مذاکرات انتظار معجزه داشته باشد... باید صبر و تحمل داشت و هیچ کس نباید توقع داشته باشد که طرح پیشنهادی ایران در نشست ژنو مورد موافقت طرف مقابل قرار گیرد.

با توجه به رفتاری که از غرب دیده می شود باید با آقای عراقچی هم نظر بود! وقتی طرف مذاکره علنا بر طبل بی منطقی می کوبد و خواسته هایی را عنوان می کند که به هیچ عنوان تامین کننده منافع ما نیست نمی توان هیچ چیز را پیش بینی کرد.

تنها راه حل مسئله هسته ای ایران در گرو این موضوع نهفته است که غرب باید در بهانه های خود تجدید نظر کند و همانطور که حتی تحلیلگران و کارشناسان امریکایی نیز اذعان کرده اند به جلب اعتماد ایران بپردازد. بنابراین به جان کری هشدار می دهیم پنجره ای را که به هر طریق -خوب یا بد- باز شده است با خودسری ها و مواضع غیر اصولی و غیر منطقی خود نبندند!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها