کد خبر: ۱۷۳۳۲۳
زمان انتشار: ۱۹:۲۲     ۲۰ مهر ۱۳۹۲
دولت کانادا این روزها در حال حراج اموال بلوکه‌شده ایران در این کشور است. اتاوا سعی دارد با بهانه‌های عجیب و به اشکال مختلف از طریق دادگاه‌های کانادا اموال ایران را بذل و بخشش کند.

به گزارش 598 به نقل از سایت بولتن نیوز، دولت کانادا این روزها در حال حراج اموال بلوکه شده ایران در این کشور است و این کشور سعی دارد با بهانه های عجیب و به اشکال مختلف از طریق دادگاههای این کشور اموال ایران را بذل و بخشش کند.

در چنین شرایطی البته وجود یک دیپلماسی تهاجمی قوی در مواجه با دولت کانادا برای صیانت از اموال ایران ضروری بنظر می رسد.

به گزارش بولتن نیوز در همین زمینه روزنامه نشنال پست در گزارشی به این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

لیله استافورد از نشنال پست- دکتر شری وایز، مادری مجرد و 43 ساله ، در یک کلینیک دندانپزشکی در اورشلیم داوطلبانه به کودکان محروم خدمت می کرد که ناگهان سه عضو حماس در مرکزی پررفت و آمد دراورشلیم در یک عملیات انتخاری خود را منفجر کردند.

یک زن بریتیش-کلمبیائی که از ایران به خاطر حمایت از بمب گذاران انتحاری که او را مجروح کرده اند شکایت کرده بود ، اکنون به دادگاه تجدید نظر در انتاریو رفته تا از مصادرۀ دارایی های تهران در کانادا توسط قربانیان ترور در آمریکا جلوگیری کند.

فهرست دارایی های ایران در کانادا

دارایی های غیر دیپلماتیک

مرکز فرهنگی ایرانیان، شماره 2 خیابان رابینسون، اوتاوا

پارکینگ، 36 A -شماره 570 خیابان لاوریر، W، اوتاوا

حساب بانکیRBC  به شمارۀ 8649493 ، مشاوره آموزش عالی

حساب بانک اسکاتیا 18-04451-40006، مشاوره آموزش عالی  به مبلغ 1.9 میلیون دلار امریکا

حساب بانکیRBC  به شمارۀ 1029586- 00006،  به مبلغ 203000 دلار

حساب بانکیRBC  به شمارۀ 8649589  به مبلغ 333000  یورو

حساب بانکیRBC  به شمارۀ 45-99 -108 

حساب بانکیRBC  به شمارۀ52-99 -108 

حساب بانکیRBC  به شمارۀ  89 - 95- 864

حساب بانکیRBC  به شمارۀ  74 - 95- 864

حساب بانک اسکاتیا به شمارۀ  10-04654

حساب بانک اسکاتیا به شمارۀ 17465324GIC 

حساب ویزا بانک اسکاتیا

حساب اعتباری بانک تجارت سلطنتی کاندادا CIBC  به شمارۀ 4806816

حساب اعتباری بانک تجارت سلطنتی کاندادا CIBC  به شمارۀ 4806719

حساب بانکی BMO به شمارۀ 1051017

دادگاه عالی بریتیش – کلمبیایی ، پروندۀ  شمارۀ  S071189  - 325000 دلار ( این دادرسی در خصوص خطوط حمل و نقل دریایی ایران مطرح شده و مبلغ مندرج تحت تحریم های سازمان ملل متحد مسدود گردیده است )

دارایی های دیپلماتیک

محل سفارت ایران ، شمارۀ  245 ، خیابان  متکالف ، اتاوا

محل اقامت رسمی اعضای سفارت ، شمارۀ 524 ، خیابان آکادیا ، اتاوا

محل اقامت کارکنان،شمارۀ570-1202، خیابان لاوریر  . W ، اتاوا

حساب بانکیRBC  به شمارۀ 9978 108- 00006

حساب بانکی اسکاتیا به شمارۀ  400060030112

شری وایز، دندانپزشکی مقیم ونکوور، در سال 1997 به شدت توسط اعضای حماس مجروح شد. او اولین کانادایی است که برای به اجرا گذاشتن آزمایشی قانونی انتخاب شده که سال گذشته تصویب شد و به قربانیان تروریسم اجازه می دهد تا از دولت های حامی تروریسم شکایت کرده و تقاضای غرامت کنند . حماس حمایت های مالی ، تسلیحاتی و آموزشی فراوانی از ایران دریافت می کند.

اما قبل از اینکه خانم وایز دادخواست خود را تنظیم کند ، چند آمریکائیِ قربانیِ ترور ، پرونده هایی را علیه ایران به دادگاه انتاریو تسلیم کرده بودند. دکتر وایز می گوید اگر ان پرونده ها با موفقیت خاتمه یابد ، دیگر چیزی برای پرداخت غرامت به وی باقی نخواهد ماند زیرا دارایی های ایران در کانادا محدود است.

مارک فریمن، وکیل او در تورنتو ، از دادگاه تجدید نظر انتاریو خواسته تا به خانم وایز اجازۀ مداخله در یکی از پرونده های ایالات متحده را اعطا کند ، پرونده ای که در آن خانوادۀ مارلا بنت، قربانی حماس در حال مبارزۀ قضایی برای دریافت غرامتی بالغ بر 13 میلیون دلار  توسط دادگاهی در ایالات متحده است.

آقای فریمن هفته گذشته درخواست مشابهی را نیز به دادگاه عالی ارجاع داده بود که به دادگاه تجدید نظر، برگشت داده شد. این پرونده روز پنج شنبه استماع می شود، اما آقای فریمن در استدلال خود نوشته که اگربه شاکیان ایالات متحده امکان دریافت غرامت " نجومی " مورد تقاضایشان داده شود، دست خانم وایز و دیگر قربانیان ترور در کانادا خالی خواهد ماند.

آقای فریمن نوشته : " اجرای حکم دریافت غرامت در ایالات متحده،  قطعا خزانۀ دارایی های ایران در کانادا را تهی خواهد کرد و در نتیجه فرصت دریافت غرامت از دکتر وایز سلب خواهد شد. " 

با توجه به فهرست  دارایی های ایران که توسط وزارت امور خارجه منتشر شده ، تهران چندین ملک در اتاوا و 14 حساب بانکی در کانادا  دارد که جمعا بالغ بر 2.6 میلیون دلار خواهد شد .یک قاضی دادگاه انتاریو حساب های بانکی ایران در کانادا را به خاطر درخواست غرامت قربانیان ترور ایالات متحده مسدود کرده است.

قانون عدالت برای قربانیان تروریسم JVTA با این هدف تصویب شده تا قربانیان تروریسم کانادائی بتوانند از کشورهایی مانند ایران و سوریه شکایت و درخواست غرامت کنند. این کشورها از گروه های تروریستی که غیر نظامیان را هدف قرار میدهند حمایت می کنند. اما این قانون تاکنون تنها به قربانیان ایالات متحده کمک کرده تا  دارایی های ایران در کانادا را مسدود و مصادره کنند.

ایروین کاتلر ، یکی از نمایندگان مجلس و مسئول اجرای قانون جدید، روز سه شنبه به پیتر مک کی وزیر دادگستری نامه ای نوشته و از او خواسته تا موضع دولت را در این خصوص روشن کند. در این نامه آمده: " فکر می کنم شما نیز در این مورد با من هم عقیده باشید که قطعا برای یک قربانی کانادایی تروریسم مناسب تر باشد که پیش از سایرین از اجرایی شدن این قانون سود ببرد. " این نامه ، به دست نشنال پست رسیده است.

آقای کاتلر ، نماینده لیبرال ، گفته ممکن است پرونده های ایالات متحده بسیار دیرتر از موارد مشابه کانادایی تکمیل شده باشد و گفته که او مطمئن است که وکلای سلطنتی" به دنبال آنند تا مطمئن شوند که حق و حقوق قربانیان تروریسم ایران در کانادا تضییع نمی شود "

تا به امروز، دولت تنها تا جایی در پرونده های ایالات متحده مداخله کرده که مربوط به محافظت از اموال دیپلماتیک ایران در کانادا ، بویژه محل سفارت و محل اقامت رسمی سفیر در اتاوا بوده است. وکلای فدرال استدلال می کنند که تنها دارایی های غیر دیپلماتیک ایران را می توان به قربانیان ترور اختصاص داد.

آقای فریمن معتقد است که پرونده های ایالات متحده باید مردود اعلام شود زیرا به موقع مطرح نشده است. مادامی که ، محدودیت زمانی برای قربانیان تروردر کانادا تعیین نشده ، قانون مورد نظر در مورد قربانیان غیر کانادایی که خواهان مصادرۀ اموال در کانادا هستند صدق نمی کند ، آقای فریمن در لایحۀ دفاعی خود ، اضافه کرده که اگر شاکیان آمریکایی امکان مصادرۀ اموال ایران در کانادا را داشته باشند، " چیزی برای شاکیان کانادایی باقی نمی ماند."

" تایید حجم سنگین غرامت قربانیان امریکایی ، که بعید است ، دارایی های ایران در کانادا کفاف پرداخت آنها را بدهد- آنهم یک سال پس از اجرایی شدن قانون عدالت برای قربانیان تروریسم JVTA - موجب بی اعتباری این قانون درچشم  کانادایی هایی خواهد شد که علیه یکی از دو کشور [ ایران و سوریه ] ادعای قانونی دارند و به آن ها حق شکایت و درخواست غرامت داده است."

خانم وایز ، 43 ساله ، در یک کلینیک دندانپزشکی اورشلیم داوطلبانه برای کودکان محروم کار می کرد که سه عضو حماس در یک عملیات بمب گذاری  انتحاری دراورشلیم و در مرکزی پر رفت و آمد خود را منفجر کردند . او ابتدا تلاش کرد تا در امریکا علیه ایران شکایت کرده و غرامت بگیرد اما به وی چنین اجازه ای داده نشد زیرا او شهروند آمریکایی نبود . در متن دادخواست او که به دادگاه عالی بریتیش- کلمبیایی تسلیم شده آمده : " حماس بدون حمایت مالی و سایر حمایت های متهمان این پرونده ( ایران)  ، قطعا نمی توانسته دست به چنین عملیات بمب گذاری بزند " در این دادخواست ، نام جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات و امنیت این کشور به عنوان متهم اصلی پرونده اشاره شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها