کد خبر: ۱۷۱۸۶۸
زمان انتشار: ۱۸:۳۰     ۱۵ مهر ۱۳۹۲
به گزارش پایگاه 598، مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردیبل در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی با بیان اینکه باید در تحلیل سفر آقای روحانی به نیویورک موارد مثبت و منفی سفر را یکجا دید خاطر نشان کرد:مقام معظم رهبری ضمن اینکه اصل دیپلماسی دولت را خوب ارزیابی کردندبرخی از اقدامات صورت گرفته را نیز نابجا توصیف نمودند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:یکی اقدامات نابجای صورت گرفته در سفر آقای روحانی به نیویورک گفتگوی تلفنی ایشان با اوباما می تواند باشد.

افضلی فرد ادامه داد: آقای روحانی درجلسه مشترک دولت و مجلس گفتندآمریکایی ها پیشنهاد ملاقات و مذاکره را به ما دادند وچندین بار با ما تماس گرفتند اما چون محتوا ،اهداف و خروجی آن مشخص نبود ما پیشنهاد آمریکایی هارا رد کردیم.

وی با بیان اینکه گفته های روحانی در مشخص نبودن اهداف محتوا و خروجی  مذاکرات در ملاقات حضوری در گفتگوی تلفنی هم صدق می کند افزود: درست است که مذاکره رسمی به صورت چهره به چهره انجام می‌شود و دستور مشخصی دارداما وقتی به صورت تلفنی مذاکره می‌کنیم این مواردی که آقای دکتر روحانی اشاره کردند که اهداف، محتوا، خروجی مشخص باشددر مذاکره تلفنی هم صدق پیدا می‌کند که در اینجا هم باید لحاظ می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰تاکید کرد: به همان دلیل که ملاقات حضوری انجام نشدبه همان دلیل هم بایداین مکالمه تلفنی نباید صورت می گرفت.

نماینده
عدم صداقت وخود برتربین بودن آمریکایی ها بلافاصله پس از گفتگوی تلفنی نمایان شد
مردم اردبیل در مجلس با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر غیر منطقی و عهد شکن بودن آمریکایی ها خاطرنشان کرد: این بخش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید  در مذاکرات مدنظر قرار بگیرد چراکه آمریکایی پس از همین مذاکره تلفنی گفتند تحریمها ایران را پای مذاکره کشاند.
افضلی فرد با اشاره به غیرقابل اعتماد و عهد شکن بودن آمریکایی ها گفت: عدم صداقت وخود برتربین بودن آمریکایی ها بلافاصله پس از گفتگوی تلفنی نمایان شد و آنها اعلام کردندکه باید ایران اقدام عملی صورت دهد.

وی تاکید کرد:نباید دراین مکالمه تلفنی عجله ای  صورت می گرفت تا علاوه بر داشتن خروجی مثبت برای کشور ، از تبعات منفی آن جلوگیری می شد  همچنان که تاثیر منفی این گفتگو بر ملل آزاده جهان مشخص است.

افضلی فرد با اشاره به اینکه اکثر سخنرانی و مصاحبه‌های صورت گرفته در سفر خوب و به جا بود ابراز داشت:برخی اقدامات نابجا می‌تواند امید تمام ملل آزاده جهان نسبت به انقلاب اسلامی که آن را تکیه‌گاه خودو مرکز نهضت‌های آزادی‌بخش می‌دانند را کمرنگ کند واین بدون شک خسارت کمی نیست.

وی با اشاره به مذاکرات  پیش رو با گروه 5+1تصریح کرد :باید دقت کرد که دراین مذاکرات اصل بحث هسته ای ایران جای هیچگونه بحث و گفتگو ندارد واگرهم گفتگویی صورت می گیرد باید بر سر برخی جزئیات مثل  مقدار درصد غنی سازی ها  وموارد جزنی باشد و نه اصل مسئله هسته ای ، که حق مسلم و غیر قابل گفتگوی ملت ایران است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس  تاکید کرد : گفتگوی
باید دقت کرد که دراین مذاکرات اصل بحث هسته ای ایران جای هیچگونه بحث و گفتگو ندارد
بر سر همین جزئیات هم باید با کارشناسی دقیق همراه باشد مثلا اگر قرار شد غنی سازی ۲۰درصد به ۵درصد تبدیل شود مشخص باشد که در قبال این اقدام آنها چه اقدام عملی انجام  وچه امتیازی میدهند.


وی با بیان اینکه در گفتمان آمریکایی ها هیچ صداقتی وجود نداردادامه داد:آنها می گویند ایران اقدامات عملی انجام بدهد ودرآن صورت ما"شاید" تحریمهارا کم کنیم.وقطعا با این شرایط نمی شود به آمریکایی ها اعتمادی کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰با تاکید مجددبر انجام کار کارشناسی شده در مذاکرات و درنظر گرفتن نکاتی حساس و حیاتی گفت:ما باید در مذاکرات محتوای آن، هدف مذکرات واینکه می خواهیم چگونه و به چه چیزی دست پیدا کنیم را مشخص نمائیم ونهایتا بدانیم که خروجی این مذاکرات برای ملت ایران در ابعاد سیاسی فرهنگی واقتصادی و.. چیست
افضلی فرد تاکید کرد: وقتی که به یک نتیجه‌ای مشخصی رسیدیم آنگاه با حفظ اصول انقلاب اسلامی می شود درباره مذاکره صحبت کرد که البته هنوز این زمینه به هیچ وجه فراهم نشده است.

وی  در پاسخ به این سوال خبرنگار هم اندیشی که آیا مذاکرات ژنو گفتگو بر سر مسئله هسته ای خواهدبود یا رابطه با آمریکا نیز مطرح خواهد شد گفت: در جلسه مشترک دولت و مجلس آقای روحانی تأکید کرد که ما توافق کردیم اولین بحث ما، بحث هسته‌ای باشد. بنابراین موضوع اول موضوع هسته‌ای است منتهی در اصل هسته‌ای بلکه در جزئیات آن.

افضلی فرد در پایان هشدار داد: باتوجه به پیشنه غیرقابل اعتماد آمریکایی ها ،باید مراقب باشیم تا با عقب نشینی بیجا از اصول خود کوتاه نیاییم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها