به گزارش باشگاهخبرنگاران
حجتالاسلام والمسلمين "دکتر حسن روحاني" رئيس جمهور محترم کشورمان براي
شرکت در اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد همراه با هيئت عالي
رتبه با پرواز شرکت "هواپيمايي آسمان" عازم نيويورک شدند.
به
منظور آگاهي از عملکرد کادر پروازي و خدمات ارائه شده از سوي اين شرکت
هواپيمايي، با مهندس "عباس رحمتيان" مديرعامل شرکت "هواپيمايي آسمان"
گفتگوي تفصيلي انجام دادهايم، مشروح اين گفتگو در ذيل آمده است.
باشگاه
خبرنگاران:درباره کیفیت سفرها و خدماتی که شرکت هواپیمایی آسمان برای
اعضای تیم ملی در كره جنوبي و سفر اخیر ریاست جمهوری به نیویورک انجام شد
توضیح دهید؟
رحمتيان:
شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به این که خدمات مردمی و نهادهای دولتی را
از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا تشکیل هواپیمایی آسمان در رأس فعالیتهایش
قرار داده است، با خرید یک فروند هواپیمایی پهن پیکر ایرباس "340 "موفق
شده در طی سالهای اخیر پروازهای بین قارهای و مهمی را انجام دهد، غیر از
پرواز كره جنوبي که حامل تیم ملی ایران بوده در آخرین خدمتی که به جمهوری
اسلامی ایران داشته حامل رئیس جمهور محبوب کشورمان به سازمان ملل متحد به
آمریکای شمالی بوده است. این هواپیما توانایی پرواز بدون سوختگیری نزدیک
به 18 ساعت را دارد، کادر مجرب و خلبانان این شرکت توانستند بدون هیچگونه
مشکل فنی، هدایت به موقع و سعی خودشان این پرواز را بعد از 13 ساعت پس از
عبور از اقیانوس آتلانتيک شمالي به فرودگاه "جان اف کندي" آمریکا برسانند،
علیرغم تحریمهای تحميل شده به ايران، شرکت هواپیمایی آُسمان با استفاده
از هواپیمای پهن پیکر ایرباس موفق شد این تحریمها را تحت تأثیر قرار دهد(
با توجه به اينکه قبلا هواپیمای قدیمی بوئینگ 747 با توقف و سوختگیری بین
قارهای مسیر ریاست جمهوری را به سمت نیویورک انجام میداد) بدون هیچگونه
سوختگیری هوایی و فرود اجباری در یکی از کشورهای اروپایی با سلامتی کامل
در فرودگاه نیویورک به زمین برساند.
باشگاه
خبرنگاران: در رابطه با دستور ریاستجمهوری مبنی بر بررسی برقراری خط
پروازي "تهران-واشنگتن" آیا شما اقدامي را انجام دادهايد؟
رحمتيان: شرکت ما
با توجه به بنیه و توان خوب فنی و عملیات پروازي و کارکنان متخصص ومتعهد
به نظام اسلامی در هر مسیر پروازی كه ریاست محترم جمهوری و نظام اسلامی
آماده خدمترسانی است و اين خدمات را در مناطق محروم کشور نيز ارائه مي
دهيم ، ما در تلاشيم که مردم آمریکای شمالی، کانادا و ایرانیان مقیم در این
کشورها بیش از این ذلت استفاده از شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند ترکیه و
امارات را نکشند و از طریق شرکت هواپیمایی خودشان این مسیر طولانی را به
سمت میهن اسلامی پرواز کنند، در پي تبلیغات گستردهي شرکتهای هواپیمايي
خارجي ، در تلاش هستند مسافرین ایرانی مقيم ایالت متحده آمریکا و کانادا
را از طریق فرودگاههای همسایه کشورمان از جمله ترکیه و امارات وارد ایران
کنند که این اقدام علاوه بر زمان طولانی پرواز و هزینه سنگین، منجر به
تحقیر شخصیتی ميشود به همین علت ریاست محترم جمهور تمایل داشتند شرکت
هاي ايراني پرچمدار این مسیر بوده و پيشنهاد دادند اين خدمتگذاری
برعهده ما باشد.
باشگاه خبرنگاران: آيا در اين راستا مکاتبهای از سوي دولت با شرکت هواپيمايي آسمان صورت گرفته است؟
رحمتيان: به
صورت مستقيم مکاتبهاي از سوي دولت انجام نشده و رایزنی بسترسازی مجوزها
براي پرواز در مسیرهای مختلف در حال بررسي بوده همچنين، شرکت هواپیمايی
آسمان در حال تلاش برای گرفتن مجوز پرواز در مسير آمریکای شمالی و کانادا
از طریق سازمان هواپیمایی کشوری است.
باشگاه خبرنگاران: شما نامهاي به علیاکبر ترکان مشاور ارشد رئيس جمهور، مبني بر اعلام آمادگي ارسال کرديد؟
رحمتيان: در
پروازی که در خدمت رئیس جمهور بودیم آمادگی شرکت آسمان را برای این مسیر
اعلام کردیم ایشان در بازدید از کابین پرواز و خلبانهای بسیار مجرب و
جوان اعلام امیدواری کردند به طور دائم این خط پروازی را بین جمهوری
اسلامی ایران ، کانادا، اروپا و آمریکای شمالی داشته باشیم. از اهداف توسعه
و پیشرفت ایران این است که ناوگان هوایی ایمن و دائمی داشته باشیم تا
بتوانیم به همه مردم جهان خدمترسانی کنیم در طول این سفر 13 ساعته مقام
محترم ریاست جمهوری و هیئت همراه با استفاده از امکانات مناسب و استراحت
مختصر، دائما در حال مذاکره و برنامهریزی درباره طرح هاي مربوط به اجلاس
در هواپیما بودند در واقع کابین هواپیمای ایرباس آسمان منطقهای شده بود
برای پیشبرد اهداف سفر نيويورك، با تلاشهاي همكارانمان درکابين پرواز
توانستيم رضایت ایشان را جلب کنیم.
باشگاه خبرنگاران: در اين سفر امکان برقراري ارتباط تلفني و بيسيمي وجود داشت؟
رحمتيان: در
هواپيمائي" ايرباس 340 " امکانات تماس ماهوارهاي وجود دارد، اما به علت
هزينههاي اجتنابناپذير اين سرويس ارائه نشد و از طريق سيستم مکالمهاي
داخل هواپيما اين امکان فراهم شد، جالب است بدانيد در این سفر با توجه به
این که همراهان رئیس جمهور آقایان بودند ما نیز از هیچ مهماندار خانم
استفاده نکردیم و مهمانداران در طول 13 ساعت پرواز سلامت مواد غذایی را
تامين كرده بودند و حتي کوچکترین چیزی را از کشور مقصد درخواست نكرديم و
کليه مواد غذائي از تهران تهيه شد و در بازگشت نيازي به مواد کترينگي
آمريکا نبود.
باشگاه خبرنگاران: آيا خط پروازی واشنگتن را دارای توجیه اقتصادی و فرهنگی میدانید؟
رحمتيان: هواپیما
همیشه بسترساز توسعه اقتصادی و فرهنگی بین نقاط مختلف در داخل وخارج از
کشور است، هموطنان ما که در اروپا و آمریکا زندگی میکنند ،همچنين مردم
ساير کشورها که به جاذبههای تاریخی و ديدني ایران علاقه دارند. تمایل
دارند با یک خط پرواز ایمن ،مقرون به صرفه و دائمی پرواز کنند، به محض
اعلام و آماده شدن بسترهای پروازی شرکت آسمان ، تعداد کثیری از ایرانیان
ساکن در آن منطقه و سایر کشورها ميتوانند جهت بازدید از کشورمان و همچنين
رسیدن به کشورهای همسایه مثل افغانستان، ترکیه ، عراق ،آذربایجان و پاکستان
مهيا شوند انشاالله با حمایتهای دولت جمهوري اسلامي ايران و رئيسجمهور
محترم برکات و ثمرات اين اقدام به کام مردم ايران شيرين شود.
باشگاه خبرنگاران: اگر خاطرهای از سفر با رئیس جمهور و هیئت همراه داريد برايمان بگوئيد؟
رحمتيان: برای
بنده به عنوان مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان افتخار بزرگی بود که به
نمایندگی از طرف صنعت هوانوردی و همکاران زحمت کش در هواپیمای آسمان در
خدمت رئیس جمهور در این سفر تاریخی بودم در طول این سفر تمام تلاش همکاران
ما برای پذیرایی مناسب برقرار بود و خود دکتر روحانی ضمن جلساتی که با
اعضای هیئت همراه داشتند ،به کابین پرواز سر میزدند و خلبانان را مورد
تفقد قرار داده و عکسهای یادگاری نیز با ایشان گرفتیم و ایشان این
امیدواری را اعلام کردند که با برقراری پروازهای منظم بین قارهای بتوانیم
پل ارتباطی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دور و نزدیک باشیم و همه اين
عوامل منجر به تقویت روحیه و افزایش اعتماد به نفس همکاران بنده شد تا در
این راستا با تلاش مضاعف بتوانند خدمات بهتری را به مردم دنیا ارائه
دهند.
گفتني
است، شرکت "هواپيماييآسمان" يکي از شرکتهاي هواپيمائي ايران است که در
سال1359 از ادغام چهار شرکت هوائي ايرتاکسي،پارس اير،اير سرويس و هور
آسمان به وجود آمد، اين شرکت از سال1381 به صندوق بازنشستگان كشوري واگذار
شده ، سياست اين شرکت استفاده از هواپيماهاي کوچک براي خدمات در مناطق
محروم وساير هواپيماهاي پهن پيكر براي خدمت در مسيرهاي طولاني بوده است.