کد خبر: ۱۷۰۹۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۱۱ مهر ۱۳۹۲
عدم تحقق پیش‌بینی‌هایی که روی افزایش نفت کشورهای پرریسک می‌شد باعث توجه به صنعت نفت ایران در وضعیت جدید شده است.
به گزارش 598 به نقل از شبكه ايران، شرکت‌های نفتی خارجی همانند شل و توتال که چهارسال پیش باروبندیل خود را بستند و از ایران رفتند، امروز اعلام کردند که اگر تحریم‌ها کاهش یابد، حتما در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مساله از این نظر که تولید نفت در ایران در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته به گونه ای که عراق در اوپک برای ما شاخ و شانه می‌کشد اهمیت ویژه‌ای دارد خصوصا آنکه بیژن زنگنه وعده داده تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت را به ۴ میلیون بشکه نفت خواهد رساند. اما چرا شرکت‌های نفتی به دنبال حضور در بازار نفت ایران هستند؟ پاسخ به این سووال را از منصور معظمی، سرپرست معاونت امور بین‌الملل وزارت نفت پرسیدم:
چرا شرکت‌های نفتی دنیا برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده‌اند؟
اولین نکته این است که این شرکت ها با هرگونه سیاسی شدن مسائل مرتبط با نفت مخالفند و اینکه سیاست در نفت تداخل پیدا کند به ضرر آن‌هاست. اینها شرکت‌های بزرگ چند ملیتی هستند که به دنبال حداکثرکردن سود خود هستند لذا منفعتی اینها در گروه ثبات مسایل سیاسی است. نگاه این شرکت‌ها به نفت غیرسیاسی و تجاری است در نتیجه آن‌هایی که دولتی هستند بیشتر به این مسائل حساسند. 
معتقدید که در این شرایط ابراز  تمایل آن‌ها به خاطر شرایط باثبات سیاسی در کشور است؟
حتما اینگونه است. سایه سیاست بر نفت کشور کم شده و احساس می‌کنند این نقش دارد این بین‌ می‌رود و درنتیجه خود را برای حضور دوباره آماده کرده‌اند. نکته دوم بحث امنیت انرژی در جهان است. شرکت‌های نفتی بزرگ دنیا به دنبال امنیت انرژی هستند. در شرایط حاضر پیش‌بینی‌ها از شرایط تولید نفت بسیاری از کشورهای تولیدکننده محقق نشده است. یک پیش‌بینی‌هایی در گذشته می‌شد که مثلا وضعیت تولید در کشورها به این سطح می رسد که با توجه به رخدادهای چندسال اخیر در عمل تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. مثلا پیش‌بینی می‌شد که تولید نفت عراق به ظرفیتی خاص می‌رسد. یا شاید اتفاقات لیبی باعث شود تولید نفت در این کشور به یک سطحی باثباتی برسد یا مثلا ونزوئلا به یک تولید مشخصی دست یابد که در عمل هیچکدام محقق نشده است.
عدم تحقق پیش‌بینی‌هایی که روی افزایش نفت کشورهای پرریسک می‌شد باعث توجه به صنعت نفت ایران در وضعیت جدید شده است. روی کارآمدن دولت جدید با دیالوگ جدید در دنیا باعث تعمیق این توجه شده است. 
وزارت نفت هم برای این سیگنال‌های مثبت چه اقداماتی در نظر دارد؟
وزارت نفت بحث تغییر در مفاد قراردادها را مطرح کرده است. بنابر این تصویر روشن‌تر و بهتر در رابطه با مبادلات سیاسی و بازرگانی نشان می‌دهد. ما به همه شرکت‌های نفتی معتبر دنیا برای توسعه صنعت نفت در قالب یک کار مشترک و بر اساس منافع دوطرف خوشامد می‌گوییم. 
مفاد قرادادهای جدید چه بندهایی دارد؟ چه تغییراتی نسبت به گذشته کرده است؟
در این زمینه هنوز یک جلسه برگزار شده که به نتیجه نهایی نرسیده است اما خبرهای خوبی در این زمینه داریم که انشاالله نهایی می‌شود. پیش‌بینی می‌کنم که تولید نفت بر اساس وعده وزیر محترم، در پایان سال به ۴ میلیون بشکه خواهد رسید. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها