کد خبر: ۱۷۰۹۵۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۱ مهر ۱۳۹۲
معاون وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به اینکه دولت این کشور قصد دارد ظرفیت‏‌ گمرکات مرزی با کشورهای همسایه را افزایش دهد، از تجهیز 2 گمرک مرزی ترکمنستان با ایران به ارزش 30 میلیون دلار خبر داد.

به گزارش 598 به نقل از فارس، «وفا حاجی‏‌اف» معاون وزیر خارجه ترکمنستان با اشاره به اینکه دولت این کشور قصد دارد ظرفیت‏‌ گمرکات مرزی با کشورهای همسایه را افزایش دهد، از ادامه ساخت‌ و تجهیز 2 ایست گمرک مرزی ترکمنستان با ایران به ارزش 30 میلیون دلار خبر داد.

وی در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‏‌المللی تحت عنوان «ابتکار کشورهای آسیای مرکزی در زمینه تأمین امنیت مرزها» (CABSI) که روز گذشته (11 مهر) در سالن کنفرانس ساختمان وزارت خارجه ترکمنستان در عشق‏‌آباد با حضور مقامات عالی‌رتبه پنج کشور آسیای مرکزی، افغانستان و اتحادیه اروپا آغاز به کارد، مطالب فوق را بیان کرد.

این مقام عالی‌رتبه دستگاه سیاست خارجی ترکمنستان، تصریح کرد: هم‏‌اکنون در گمرک «آتریق- سرخس» ترکمنستان ساخت و تجهیز گمرک به ارزش 30 میلیون دلار که هزینه هر کدام از آنها 15 میلیون دلار است، ادامه دارد.

حاجی‏‌اف افزود: ترکمنستان در سال‌های اخیر با مبلغ 50 میلیون دلار از محل اعتبارات خود، هفت ایستگاه گمرکی این کشور را احداث و یا تجهیز کرده‏ است.

وی اضافه کرد: هم‏‌اکنون در عشق‏‌آباد پایانه مرکزی بار گمرکی به ارزش 72 میلیون دلار نیز در دست اجرا است.

معاون وزیر خارجه ترکمنستان همچنین تأکید کرد که در مرز این کشور با افغانستان و ازبکستان نیز 2 ایست گمرکی به ارزش شش میلیون دلار و براساس همکاری مشترک با شرکای خارجی احداث و به بهره‏‌برداری رسیده‏‌اند.

وی با اشاره به اینکه دولت ترکمنستان قصد دارد تسهیلات بیشتری برای تردد افراد و عبور راحت کامیون و کالا از گمرکات این کشور است: ما در آینده نیز سیستم گمرکات و مرزبانی این ترکمنستان را با پیشرفته‌ترین تجهیزات فنی مورد نیاز مجهز خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ترکمنستان همچنین اعلام کرد که در سال جاری میلادی حجم تردد کامیون و کالا از گمرکات این کشور هشت درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته‏ که این فرآیند مستلزم آن است که ما ایست گمرکات خود را تجهیز کرده و ظرفیت آنها را بیش از پیش افزایش دهیم که این کار در اولویت دست‌اندرکاران محلی می‏‌باشد.

ترکمنستان یکی از همسایگان شمالی ما دارای مرزهایی به‌ طول 1206 کیلومتر که 799 کیلومتر مرز خشکی و 407 کیلومتر مرز آبی مشترک با ایران دارد ترکمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به منزله معبر ورودی به کشورهای آسیای مرکزی و مرزهای دوستی و آرامش با ایران نامگذاری شده‏ است.

این درحالی است که ایران چهار گمرک مرزی (اینچه برون- باجگیران- لطف‏‌آباد- سرخس که در طرف ترکمنی به ترتیب «هیدرولیوم »، «هودان»، «آرتیق » و «سرخس آوتو یوللاری» نامیده می‏‌شوند) با ترکمنستان دارد که روزانه ده‏‌ها کامیون و تریلی ایرانی- خارجی (ترانزیتی) از این گمرکات تردد می‏‌کنند.

همکاری‏‌های گمرکی و مرزبانی از مهمترین محورهای مذاکرات مقامات عالی‌رتبه ایران و ترکمنستان می‏‌باشد که مسأله ظرفیت پذیرش گمرکات، روادید، مسائل کامیون‌داران، تشریفات گمرکی از جمله مسائل مهم می‏‌باشد در برنامه کار در همه سطوح ملاقات و مذاکرات ایران و ترکمنستان مطرح است که با پایان ساخت و تجهیز 2 ایست مهم گمرک مرزی مذکور ترکمنستان با ایران، سهولت بیشتری برای کامیون‌داران و شرکت‌های حمل‌ونقل و صنعتی کشورمان خواهد شد.  

حجم مبادلات بارزگانی میان ایران و ترکمنستان سالانه حدود پنج میلیارد دلار است و قسمت عمده مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دستگاه، ماشین‌آلات، لوازم مصرفی و سایر مواد و کالا مورد نیاز بازار ترکمنستان از ایران وارد و یا از خاک ایران به ترکمنستان ترانزیت می‏‌شوند و گمرکات مرزی 2 کشور در حجم مبادلات و روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و عشق‏‌آباد نقش مهمی را ایفا می‏‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها