کد خبر: ۱۷۰۸۳
زمان انتشار: ۱۷:۱۳     ۱۶ مرداد ۱۳۹۰
چهار سال قبل در شرايطي كه اصولگرايان تعهد كرده بودند در قالب جبهه متحد و فقط تحت يك ليست فعاليت كنند، يك ليست موازي به‌نام ائتلاف فراگير اصولگرايان نيز بيرون آمد كه تمام كانديداهاي آن با ليست جبهه متحد تفاوت داشت، چرا كه اصولگرايان از نامزدهاي خود تعهد گرفته بودند كه تنها در يك ليست حضور داشته باشند.

به گزارش رجانيوز، اگرچه ليست موسوم به ائتلاف فراگير با ناكامي مطلق مواجه شد و در تهران حتي يك نفر از كانديداهاي مورد حمايت اين جريان نيز به مجلس راه نيافت اما نتيجه آن، نوعي انشعاب در جريان اصولگرايي و عهدشكني بود كه انتظار مي‌رفت مجموعه جريان اصولگرايي براي حراست از حيثيت خود مقابل اين اقدام به‌طور صريح موضع‌گيري كند.

با اين حال، اكنون در انتخابات مجلس نهم، براي دو تن از افرادي كه در انتشار ليست موازي اصولگرايان نيز نقش ويژه داشتند، سهم جداگانه‌اي در تركيب 8+7 قائل شده و در مقابل استناد برخي از اضلاع اصولگرايي به تعارض اين اقدام با بيانات رهبري در ديدار نمايندگان مجلس و همچنين تلقي نوعي جايزه دادن به افرادي كه در دوره قبل عهدشكني كرده بودند، اين توجيه بيان مي‌شود كه در صورت سهم ندادن به اين افراد، بار ديگر ليست موازي بيرون خواهد آمد.

بيان اين توجيه براي سهم دادن به افراد تلويحاً اين نتيجه منفي را دارد كه مجموعه جريان اصولگرا توان اقناع و كنترل خود را ندارد و با واهمه از ساز جدايي احتمالي برخي افراد حاضر است به آن‌ها سهم ويژه بدهد، اگرچه اين اقدام بر خلاف اصول، تأكيدهاي رهبري و منطق مورد تأييد توده‌هاي حامي جريان باشد.

در عين حال، امروز مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مجلس با انتشار یک مصاحبه از شهردار تهران که تاريخ آن به بهمن ماه 86 باز مي‌گردد، رويكرد موازي با جريان اصولگرايي را يادآوري كرد.

شهردار تهران گفت: ليست فعلي اصول‌گرايان كه در تهران ارائه شده ليست قابل دفاعي نيست.

به گزارش ايسنا، منطقه آذربايجان شرقي، محمدباقر قاليباف در حاشيه مراسم گراميداشت سي‌امين سالگرد قيام 29 بهمن مردم تبريز در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که آيا اصول‌گرايان ليست مجزايي خواهند داد؟ گفت: «ما قصد دادن ليست مستقلي نداريم ولي اين بدان معنا نيست که از ليست اصول‌گرايان در تهران دفاع کنيم؛ اين ليست قابل خدشه و قابل بحث است و اميدوارم تا رسيدن به فرصت نهايي حتما اين ليست اصلاح شود.»

وي افزود:« اگر آن ليست بر اساس مباني اصولي تصحيح و تنظيم شود حتما مورد قبول همه اصول‌گرايان است ولي ليست فعلي ليست قابل دفاعي نيست.»

قاليباف هم‌چنين درباره رد صلاحيت اصول‌گرايان اصلاح‌طلب گفت: «ما در انتخابات ليست مستقلي نداده‌ايم تا در جايي اقدام کنيم؛ اما درباره بعضي از دوستان که موردي داشته‌اند پي‌گيري کرده‌ايم که عمدتا حل شده و مشکل خاصي نبوده است.

وي خاطرنشان کرد: «در ليست تاييد صلاحيت‌هاي مجدد که چند روز پيش اعلام شد، شماري از اصول‌گرايان اصلاح‌طلب نيز بوده‌اند.»

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره چگونگي اعلام ليست اصولگرايان اصلاح‌طلب در استان‌ها و شهرهاي کشور نيز اظهار داشت: «ما معتقد نيستيم در تهران باشيم و از تهران براي شهرستان‌ها و استان‌ها تعيين تکليف کنيم؛ بلکه درهر استان و شهرستان، دوستاني هستند که کارها را انجام مي‌دهند.»

اما بر خلاف آنچه كه آقاي قاليباف در مصاحبه بهمن ماه خود اعلام كرد، جريان موسوم به ائتلاف فراگير سرانجام در تهران نيز ليست موازي داد. نكته جالب اينكه رسانه‌هاي پرشمار نزديك به شهردار تهران در حالي اکنون اعلام موجوديت هر تشكل و جرياني را مورد انتقاد قرار مي‌دهند كه حاضر نيستند، رخ‌دادهاي منتهي به سال 86 را بازخواني كنند.

اين در حالي است كه ارائه ليست موازي تنها يكي از موارد انتقاد جبهه پايداري به‌عنوان يادآوري سابقه عهدشكني براي اختصاص سهم مجزا به آقايان لاريجاني و قاليباف است و موارد مهم‌تري مانند تعارض اين اقدام با بيانات اخير رهبري و سكوت و كلي‌گويي در فتنه 88 نيز جزو موارد انتقادي است.

گفتني است آیت‌الله مصباح یزدی در اولین همایش جبهه پایداری صراحتا اعلام کرد که صرف وحدت ارزش نیست و آن چیزی که ارزش‌آفرین است، وحدت بر اصول اسلامی و انقلاب است. همچنين اعضای جبهه پایداری نيز تأكيد کرده‌اند که به دنبال برهم زدن وحدت اصولگرایان و ایجاد انشعاب نیستند و مایل هستند تا با طراحی یک ساختار مناسب و منطقي، زمینه برای حضور یکپارچه اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم فراهم شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها