کد خبر: ۱۷۰۶۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۱۶ مرداد ۱۳۹۰
امروز نیز اگر امثال آقای هاشمی در حمایت از رهبری قیام کنند، مشروطه تکرار نخواهد شد

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در واكنش به يادداشت اخیر آقاي هاشمی رفسنجانی در مورد مشروطیت و ارتباط آن با شرایط سیاسی کشور، اصلی‌ترین عامل انحراف مشروطه را درک نکردن مواضع شیخ فضل الله نوری از جانب علمای انقلاب مشروطه عنوان کرد و از هاشمي خواست برای منزوی کردن فتنه‌گران، بی هیچ شرطی در پی حمایت از رهبر انقلاب قیام کند.

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان در گفت‌وگو با رجانيوز با يادآوري مشكلات اساسي پیش آمده در مسیر انقلاب مشروطه، دغدغه‌ی شیخ فضل الله نوری را مقابله با دوخطر استعمار فرهنگی غرب و روشنفکران غرب‌زده دانست و افزود: مشكلات اساسي در انقلاب مشروطه درك نكردن مواضع آيت‌الله حاج شيخ فضل الله نوري بود، او دو خطر را به خوبي درك كرده بود كه يكي خطر استعمار فرهنگي غرب و ديگري خطر روشن‌فكران غربي بود، به‌طوري كه او نگران انديشه فرنگي بود.

وی در مورد اعتراض شیخ فضل الله نوری به روند انقلاب مشروطه و بست نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم نيز گفت: شیخ فضل الله به جهت همین دو خطر، مباني مشروطه و قانون اساسي ترجمه شده را با مباني اسلامي در تضاد مي‌ديد و سعي كرد براي برون رفت، راهي براي اسلامي كردن‌آن بيابد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به بی‌توجهی برخی علما در دوره مشروطه نسبت به دغدغه‌های شیخ فضل الله اشاره کرده و افزود: شیخ فضل الله خطر غرب زدگان را به آيت‌الله سيد محمد طباطبايي و بهبهانی كه براي بازگشت شيخ به حرم حضرت عبدالعظيم آمده بودند، گوشزد و پيش بيني كرد كه اينان در ابتدا مرا به دار خواهند آويخت و سپس تو را.

وي ادامه داد: اما متأسفانه عالمان ديني به اعلام خطر او توجه نكردند و نتيجه‌ اين شد كه همان عالمان حامي روشنفكران منزوي شدند. بهبهاني به دست همان‌ها در سالگرد شهادت شيخ‌ فضل‌الله ترور شد و سيد محمد طباطبايي در انزوا مرد و شيخ نيز قبل از آن به‌دست آزادي‌خواهان بر سر دار رفت.

رئيس فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس شوراي اسلامي، نتیجه این بی‌توجهی علما به دغدغه‌های شیخ فضل الله را انزوای آن‌ها دانست و گفت: نتيجه انقلاب مردم انزواي علما تا چند سال، بر آمدن رضاخان از دل مشروطه، حاكميت انگلستان در طول چند سال وسپس نابودي اسلام و ارزش‌هاي آن، بي‌توجهي به مردم و سرانجام حاكميت علي‌الاطلاق آمريكا شد.

حسینیان در پایان نیز با يادآوري برخی رویکردهای مشابه دوران مشروطیت در دوره حاضر گفت: امروز نيز اگر امثال آقاي هاشمي به دلسوزي اصول‌گرايان توجه كند، خطر تكنوكرات‌هاي غربي را جدي بگيرد، براي منزوي كردن فتنه‌گران تلاش بكند و بي‌هيچ شرطي در پي حمايت رهبري قيام بكند، ان‌شاء‌الله تاريخ مشروطه تكرار نخواهد شد.

وي تأكيد كرد كه البته هوشياري مردم تا اين زمان انقلاب را از آسيب‌ها حفظ كرده است؛ چه اينكه اين مردم بودند كه فتنه‌ي بني صدر و منافقان و فتنه اصلاح طلبان و فتنه 88 را با قدرت خنثي كردند؛ ولي روحانيون وظيفه‌اي مضاعف دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
این آقایان که می گفتند فتنه گران !را منزوی کردیم چی شده که حالادست به دامن آیت الله هاشمی شده اند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها