کد خبر: ۱۷۰۳۲۴
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۰۹ مهر ۱۳۹۲
وزیر خارجه روسیه ضمن بعید دانستن موفقیت غرب در قانع کردن مخالفان سوری برای حضور در ژنو 2 تاکید کرد: بازرسان سازمان ملل از تک تک مناطقی که احتمال حملات شیمیایی در آن‌ها وجود دارد، بازدید نمی‌کنند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان دیدارش با اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در مسکو برگزار شد، اعلام کرد: بازرسان سازمان ملل در جریان دومین سفرشان به سوریه از تمامی مناطقی که احتمال حمله شیمیایی به آن‌ها وجود دارد دیدار نمی‌کنند و به آن بخش از مناطق حلب که در تاریخ 19 مارس هدف حملات شیمیایی قرار گرفت، نمی‌روند چرا که کارشناسان روسی تحقیقاتی را در آنجا انجام داده‌اند.

وی افزود: ما به دنبال کسب اطلاعات از این مساله هستیم که آیا گزارش کارشناسان کامل خواهد بود یا آن که به دلیل عدم بازدید آن‌ها از برخی مناطق گزارشی ناقص ارائه می‌دهند؟

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو برای شناسایی عاملان حملات شیمیایی در نزدیکی دمشق تلاش خواهد کرد، گفت: کارشناسان سازمان ملل از برخی از مناطقی که احتمال می‌رفت در آن حملات شیمیایی صورت گرفته باشد، بازدید کردند.

این مقام روسی خاطرنشان کرد: در هر حال ما منتظر اعلام نتایج تحقیقات کارشناسان سازمان ملل خواهیم ماند و تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات کافی را در خصوص عاملان این حملات وحشیانه جمع آوری کنیم.

وی عنوان داشت: شورای امنیت باید تمام حقایق و شواهد از جمله مسائلی که نشانگر دست داشتن مخالفان مسلح در این حملات است، مورد بررسی قرار دهد.

سرگئی لاوروف تاکید کرد: مسکو اسناد بیشتری را جمع آوری خواهد کرد که نشان دهد حمله شیمیایی در ریف دمشق 21 اوت یک اقدام تحریک آمیز بوده است.

این مسئول روسی همچنین اعلام کرد که بعید می‌داند غرب بتواند مخالفان سوریه را برای شرکت در کنفرانس ژنو2 قانع کند.

وی تصریح کرد: اگر تروریست‌ها و تندروها نمایندگی مخالفان سوریه را برعهده نداشته باشند، بعید نیست که مخالفان در ژنو مشارکت کنند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: اظهارات مسئولان کشورهای غربی در خصوص استفاده نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی در دمشق که پیش از نخستین سفر کارشناسان سازمان ملل به سوریه ایراد شد، نادرست بوده و با توافق‌های صورت گرفته در نشست گروه هشت در ایرلند شمالی مغایرت دارد.

وی با اشاره به وجود دو دستگی‌ میان جبهه‌های مخالف سوریه اعلام کرد: هنوز نماینده یا نمایندگان مخالفان سوریه برای شرکت در ژنو2 مشخص نشده است.

لاوروف هشدار داد: هرچه ژنو 2 دیرتر برگزار شود، نفوذ گروه‌های تندرو همچون جبهه النصرة بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: توپ اکنون در زمین کسانی قرار دارد که تاثیر بیشتری بر مخالفان دارند و ما با تمام طرف‌هایی که می‌توانند بر مخالفان تاثیر بگذارند از جمله شرکای غربی‌ و کشورهای مهم خاورمیانه همکاری‌ می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: هدف کنونی این است که از اتلاف زمان ممانعت شده و روند مذاکرات میان دولت سوریه با آن دسته از مخالفان که صرفا به دستیابی به قدرت نمی‌اندیشند و نگران سرنوشت کشورشان و حفظ وحدت هستند، آغاز شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها