کد خبر: ۱۷۰۳۲۱
زمان انتشار: ۱۹:۳۰     ۰۹ مهر ۱۳۹۲
وزیر اطلاع رسانی سوریه با اعلام اینکه کشورش با تروریسم جهانی با حمایت ترکیه، عربستان و قطر رو به روست تاکید کرد: توافقی که اخیرا میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری صورت گرفت، ثابت کرد آمریکا تنها قدرت جهان نیست که می‌تواند سیاست‌ها و شرط‌هایش را درهر جا می‌خواهد اجرا کند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در مصاحبه با تلویزیون این کشور تاکید کرد: دولت سوریه به ژنو می‌رود تا با مخالفان سوری مستقلی که طرح، برنامه‌ و دیدگاه‌های سیاسی واقعی دارند مذاکره کند. ما هرگز با تروریست‌هایی که دستشان به خون مردم سوریه آغشته شده و علاوه بر انجام اقدامات تروریستی به ارتش سوریه حمله کرده و برادران سوری خود را می‌کشند و موسسات دولتی را غارت می‌کنند، مذاکره نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کنفرانس ژنو2 نیازمند شروطی اصلی است که بستن ترکیه و کشورهای همجوار سوریه که مرزهایشان را به روی تروریست‌ها و گروه‌های مسلح باز کرده‌اند و نیز متوقف کردن عربستان و قطر برای ارسال اموال به تروریست‌ها و ایجاد پایگاه‌هایی برای آموزش آنها، در راس این شروط قرار دارد.

الزعبی ادامه داد: دلیل اینکه کنفرانس ژنو 2 به تاخیر افتاد، این بود که برخی از کشورهای حامی تروریست‌های سوریه به خواسته‌های سیاسی از جمله توقف کمک های مالی و تسلیحاتی به این گروه‌ها پاسخ ندادند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه تاکید کرد: دولت سوریه اولین گروهی بود که از همان آغاز بحران سوریه ، راهکار سیاسی را پیشنهاد داد، اما برخی از گروه‌های داخلی با حمایت کشورهایی که برای همه شناخته شده هستند و به تحولات دراماتیکی در سوریه برای براندازی دولت چشم امید دوخته‌ بودند، با این طرح مخالفت کردند.

الزعبی گفت: همه کسانی که علیه دولت سوریه و کشتن مردم بیگناه توطئه چینی کرده‌اند باید بدانند که براساس قوانین بین‌المللی مجازات خواهند شد.

وی تصریح کرد: دولت سوریه هیچ مشکلی با مفهوم "مخالفان" ندارد، بلکه مشکل اصلی با کسانی است که از این مفهوم برای توطئه چینی علیه سوریه سوء‌استفاده می‌کنند. دولت سوریه از همه مخالفان سوری در خارج از سوریه که طرحی ملی برای پایان دادن به بحران موجود دارند، می‌خواهد تا به سوریه بازگشته و به پای میز مذاکره بیایند.

وی خاطرنشان کرد: سوریه با تروریسمی بین‌المللی که از سوی ترکیه، عربستان و قطر به شکلی اساسی حمایت می‌شود روبه روست. این سازمان تروریستی دارای مرجعیت، مدیریت و هدفی واحد است که برای این سازمان مشخص می‌کند کجا، چطور و با چه کسی بجنگد و این مرجعیت همان آمریکا است.

الزعبی تاکید کرد: در نهایت تمامی تروریست‌ها از سوریه خارج خواهند شد و آن زمان ترکیه تنها مرکز آنها برای رفتن به اروپا و اردن تنها مرکز برای رفتن به کشورهای حوزه خلیج (فارس) خواهد بود.

الزعبی در ادامه به مواضع و سیاست‌های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اشاره کرده و گفت: اردوغان "احمقانه" و "کورکورانه" عمل می‌کند و ترکیه را به مشکلات فراوانی با کشورهای همجوارش کشانده است و این علاوه بر چیزی است که در داخل ترکیه رخ می‌دهد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره عربستان نیز گفت: دولت عربستان خیلی چیزها را در سوریه از بین برد و باید گفت که عربستان یکی از دشمنان اصلی ملت سوریه به شمار می‌رود که به سازمان‌های محرمانه اجازه داده میلیاردها دلار به گروه‌های تروریستی کمک کنند. چنانچه عربستان در حال حاضر یکی از بدترین نمونه‌های تعامل با حقوق بشر است.

وی گفت: اوضاع نظامی در سوریه بسیار خوب است و ارتش سوریه امروز در بهترین حالات خود به سر می‌برد و ماموریت خود را در دفاع از ملت سوریه و مقابله با تروریسم سازمان یافته جهانی ادامه می‌دهد و تا پیش از بازگرداندن کامل امنیت به سوریه دست نخواهد کشید.

الزعبی درباره قطعنامه 2118 شورای امنیت در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه نیز گفت: این قطعنامه در حقیقت نتیجه چیزی بود که سوریه پیش‌تر اعلام کرد و در واقع ثمره اقدام سوریه در پیوستن به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

وی گفت: این که در قطعنامه شورای امنیت بحث پایبندی مطرح شده در حقیقت تاییدی بر پایبندی دولت سوریه به تعهداتش است، اما آمریکا و همپیمانان غربی‌اش می‌خواهند که شورای امنیت به این مساله ارتباط یابد تا نشان دهند که شکست نخورده‌اند. این قطعنامه از پایبندی به حاکمیت و وحدت سوریه سخن گفته و راه را برای برخی از کشورها جهت خروج از منشور سازمان ملل و استفاده از زور و تهدید در خارج از چارچوب سازمان‌های بین‌المللی بسته است. چنان که برخی از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی را در صورت تکرار اقدام گروه‌های تروریستی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی مسئول این اقدام می‌داند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه گفت: قطعنامه شورای امنیت با تمام بندهایش در حقیقت رونوشتی از طرح روسیه است که سوریه با آن موافقت کرد و این نیز نشان داد که سوریه به رهبران روسیه اطمینان دارد.

وی گفت: پاسخ مثبت سوریه به طرح روسیه کسانی را که به حمله احتمالی آمریکا علیه سوریه چشم امید دوخته بودند نگران کرد.

الزعبی تاکید کرد: استفاده گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی در اطراف دمشق در حقیقت با برنامه سازمان‌های اطلاعاتی برخی از کشورهایی صورت گرفت که نسبت به براندازی نظام سوریه و فروپاشی آن احساس ناکامی می‌کنند.

وزیر اطلاع رسانی سوریه ادامه داد: کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا همان‌هایی هستند که با گسترش اختیارات هیات بازرسان سازمان ملل برای مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی مخالف‌اند؛ چرا که خودشان می‌دانند چه کسی این اقدام را انجام داده و این دلیل به تاخیر افتادن سفر هیات سازمان ملل به سوریه است.

الزعبی در ادامه گفت: توافقی که اخیرا میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری صورت گرفت ثابت کرد آمریکا تنها قدرت جهان نیست که می‌تواند سیاست‌ها و شرط‌هایش را در هر جا که می‌خواهد اجرا کند و این چیزی است که کری به آن اقرار کرد.

وی عنوان داشت: دیپلماسی سوریه همواره برای از بین بردن چالش‌هایی که سوریه را از پایبندی به آرمان‌های ملی و اصول اصلی‌اش باز می‌دارد تلاش خواهد کرد و باید بگویم که سوریه هرگز از آرمان‌های خود دست نکشیده و آنها را تغییر نخواهد داد و ما به تمامی اصول ملی در خصوص مسائل منطقه و در راس آن مساله فلسطین پایبند هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها