کد خبر: ۱۶۹۸۳۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۰۸ مهر ۱۳۹۲
یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حزب النهضه تونس از شکست اخوان المسلمین مصر درس گرفته است و به احتمال زیاد به زودی شاهد تحولاتی جدی در دولت تونس خواهیم بود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بیداری اسلامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دررابطه با فراخواندن سفیر مصر از تونس عنوان کرد: درپی بروز درگیری‌ میان تونس و مصر بر سر برخی مسائل و انتقادهایی که از سوی حزب‌ النهضه به رهبری راشد الغنوشی از کودتای نظامیان مصر علیه دولت اخوان المسلمین صورت گرفت شکاف جدیدی میان حاکمیت این کشورها ایجاد شده و ممکن است این اختلاف‌ها حتی به قطع روابط آنها نیز بینجامد.

وی افزود: از آنجا که علی‌ العریض، نخست وزیر تونس در گذشته بارها از شرایط موجود در مصر انتقاد کرده و گفته بود سفیرش را از قاهره فرا خواهد خواند، در حال حاضر هم این اختلافات به اوج خود رسیده است.

هانی‌زاده با اشاره به اختلافات میان دولت‌های تونس و مصر گفت: دلیل این اختلافات این است که حزب النهضه حاکم بر تونس ارتباط تنگاتنگ فکری با اخوان‌المسلمین دارد، بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به تجربه‌ای که حزب النهضه از ناکامی اخوان مصر بدست آورده‌ به زودی شاهد تغییرات اساسی در حاکمیت تونس خواهیم بود و به احتمال زیاد دولت فراگیری در این کشور تشکیل می شود.

وی ادامه داد: شواهد حاکی از آن است که حزب النهضه تونس در عین حال که از نظامیان مصر هم ناراضی هستند از شکست اخوان‌المسلمین این کشور هم درس عبرت گرفته اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه دربخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به درخواست مصر از رژیم صهیونیستی برای امضای توافقنامه ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اخیرا سوریه پذیرفته است سلاح های شیمیایی خود را نابود کند، کشورهای عربی بویژه مصر که نسبت به وجود زرادخانه اتمی شیمیایی و میکروبی رژیم صهیونیستی به شدت بیمناک است نیز تلاش می‌کنند تا بار دیگر بحث سلاح‌های کشتار جمعی درمنطقه خاورمیانه را مطرح کنند البته در گذشته هم جنبش غیرمتعهدها و اتحادیه عرب هم از رژیم صهیونیستی خواسته بودند که به معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بپیوندد ولی این امرتنها با توجه به پشتیبانی گسترده غرب و آمریکا از رژیم صهیونیستی رویا و آرزویی بیش نیست .

هانی‌زاده در پایان با اشاره به صحبت‌های نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در مورد پایان فرایند انتقال سیاسی و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور تا بهار آینده گفت: از آنجا که اخوان‌المسلمین به فعالیت‌های زیرزمینی روی آورده اند به نظر نمی‌رسد انتخابات آینده مصر در صورت حضور نظامیانی مانند ژنرال السیسی و آزاد نکردن سران اخوان المسلمین به نتیجه مطلوبی برسد و حقیقتا مصر در آینده به سمت خشونت بیشتری پیش خواهد رفت. همچنین با توجه به اینکه رهبران نظامی این کشور حاضر به برقراری آشتی ملی در مصر نیستند گروه‌های اخوانی هم با فعالیت‌های زیرزمینی احتمالا اجازه برگزاری انتخاباتی سالم در این کشور نخواهند داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها