کد خبر: ۱۶۹۸۰
زمان انتشار: ۰۱:۴۵     ۱۵ مرداد ۱۳۹۰
محاكمه ديكتاتور مخلوع مصر براي غرب و تل‌آويو رسوايي، براي ديكتاتورهاي منطقه ترس و وحشت و براي انقلاب‌هاي مردمي آرامش و اطمينان را به دنبال داشت.
به گزارش فارس، محاكمه "حسني مبارك " ديكتاتور مخلوع مصر به عنوان نقطه عطفي در تاريخ انقلاب مردمي در اين كشور به يكي از مهم‌ترين حوادث منطقه در هفته‌هاي اخير تبديل شد، بسياري از رسانه‌هاي منطقه‌اي و جهاني براي انتقال اهميت اين دادگاه از آن تحت عنوان "محاكمه قرن "، "محاكمه تاريخي " و "دادگاهي شدن ديكتاتور " ياد كردند. اين محاكمه كه به صورت علني برگزار شد، علاوه بر اينكه اولين حضور رسانه‌اي مبارك بعد از خلع از قدرت در پي انقلاب مردمي 25 ژانويه بود، پيامهاي بسياري در عرصه داخلي، منطقه‌اي و حتي بين‌المللي داشت كه در اين نوشتار به تعدادي از آنها اشاره مي‌كنيم.

محاكمه مبارك و رسوايي آمريكا، غرب و رژيم صهيونيستي

محاكمه حسني مبارك به عنوان يكي از متحدان اصلي آمريكا، غرب و رژيم صهيونيستي در سه دهه اخير رسوايي بزرگي براي اين قدرت‌هاي استعماري رقم زد، امپراتوري رسانه‌اي اين قدرت‌ها با وجوديكه سعي كردند با فرار به جلو نسبت به اين محاكمه ابراز رضايت كرده و حساب خود را از اين ديكتاتور جدا كنند، اما هرگز موفق نشدند حافظه تاريخي مردم مصر و ملت‌هاي منطقه در مورد همكاري‌هاي بي‌دريغ اربابان خود با مبارك در ادامه حكومت ديكتاتوريش را پاك كنند.

مرم منطقه به ياد دارند كه رژيم مبارك مهم‌ترين متحد اسرائيل در منطقه بود و "باراك اوباما " رئيس‌جمهور آمريكا براي ارتقاي جايگاه منطقه‌اي مبارك سخنراني خود خطاب به جهان اسلام را در دانشگاهي در مصر انجام داد، هم‌دستي سران و دستگاه‌هاي جاسوسي رژيم مبارك با قدرت‌هاي استعماري آمريكا و غرب در به شكست كشاندن آشتي گروه‌هاي فلسطيني و ادامه مذاكرات ذلت بخش سازش ميان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي و همچنين افزايش فشار بر محور مقاومت در لبنان و فلسطين و محاصره نوار غزه بر كسي پوشيده نيست.

پيام محاكمه مبارك براي ديكتاتورهاي منطقه

رسوايي و ذلت حسني مبارك كه چند ماه پيش خود را قدرت بلامنازع مصر و منطقه مي‌دانست، لرزه بر اندام ساير ديكتاتورهاي عرب منطقه نظير سران حاكم بر كشورهاي عربستان سعودي، اردن، بحرين و امارات انداخت.
نحوه حضور ذليلانه مبارك در اولين جلسه دادگاه، به اندازه‌اي رقت‌بار بود كه بسياري از تحليلگران در گزارش‌هايي كه به مناسبت برگزاري همين دادگاه منتشر كردند، نوشتند كه اين حضور براي مظلوم‌نمايي مبارك و تخفيف احكام صادره عليه وي بود، اما واقعيت اين است كه فشارهاي رواني و عصبي وارد شده بر وي، علاوه بر بيماري سرطان او باعث شده است پزشكان اميد زيادي به زنده ماندن مبارك در طولاني مدت نداشته باشند.
ديكتاتورهاي منطقه كه اخيرا در پي انقلاب‌هاي مردمي پايه‌هاي حاكميت خود را لرزان مي‌بينند، با ديدن اين صحنه‌ها به شدت به خود لرزيده و پيش‌بيني مي‌كنند خود روزي در جايگاه مبارك قرار خواهند گرفت.

اثبات قدرت انقلاب مردمي و رويكرد مثبت آن در منطقه

محاكمه مبارك در شرايطي كه منطقه در بهار عربي و مبارزات مردمي براي تحقق آزادي در كشورهاي عربي قرار دارد، تاثير زيادي در پيشبرد روند اين انقلاب‌ها دارد، مردم منطقه با مشاهده ذلت و خواري مبارك به قدرت انقلاب‌هاي مردمي ايمان آورده و به اين يقين رسيدند كه اگر عزم خود را براي تحقق خواسته‌هاي مشروعشان جزم كنند، هيچ قدرتي نمي‌تواند در برابر آنها بايستد، البته به شرطي كه آنها هم از فشارها و مصيبت‌هاي آني انقلاب خود نترسند و در برابر توطئه‌هاي خارجي براي مصادره كردن انقلاب نيز هوشيار باشند.

محاكمه مبارك و ماهيت اسلامي انقلاب مصر

محاكمه حسني مبارك در مصر خيال خوش برخي كشورها در زمينه مصادره انقلاب مردمي در اين كشور را بر باد داد، انقلاب مصر با محاكمه ديكتاتور اين كشور ثابت كرد كه تغييري اساسي در رويكردهاي خود ايجاد كرده است و ديگر كسي در اين كشور ما فوق قانون نيست. اين محاكمه ماهيت مستقل و اسلامي انقلاب مصر را نشان داده و تاكيد كرد كه اصرار مردم براي اين محاكمه به علت انتقام از يك فرد نيست، بلكه به علت اجراي حكم الهي قصاص در مورد جنايتكاران است كه مي‌تواند روح حيات را به جامعه مصر تزريق كند. محاكمه مصر تاكيدي بر اين نكته بود كه قدرت در افق سياسي انقلاب مصر برآمده از مردم خواهد بود و اين كشور دست‌هاي خارجي براي تسلط بر مقدراتش را قطع خواهد كرد.

محاكمه مبارك و بازگشت ثبات و آرامش به مصر

روند محاكمه مبارك اگر بر اساس قوانين موجود در كشور انجام شود و ملاحظات سياسي و دخالت‌هاي خارجي در آن مورد توجه قرار نگيرد، مي‌تواند خواسته‌هاي مردم انقلابي اين كشور را را در زمينه اعدام جنايتكاران رژيم سابق تامين كرده و نقش زيادي در تلطيف فضاي امنيتي مصر داشته باشد، اعدام مبارك به علت جنايات ضد بشري اش مي‌تواند آرامش و ثبات را به مصر بازگرداند و زمينه را براي برگزاري انتخاباتي دموكراتيك فراهم نمايد. اين در حالي است كه بازگشت آرامش به مصر با خواسته‌ها و منافع غرب در اين كشور در تضاد است و آنها براي پيشبرد برنامه‌هاي خود نياز دارند كه مردم مصر را وارد درگيري‌هاي فرقه‌اي و مذهبي كرده و ناامني و اختلاف را در آن رواج دهند.

مقايسه محاكمه مبارك و صدام حسين

محاكمه حسني مبارك ديكتاتور مخلوع مصر، گر چه از برخي جهات به محاكمه صدام حسين رئيس جمهور اسبق عراق در رژيم گذشته شبيه بود و عاقبت طاغوت‌ها را به خوبي نمايش مي‌داد، اما اختلافات اساسي نيز با آن داشت، محاكمه صدام حسين در زماني انجام شد كه عراق تحت اشغال نيروهاي خارجي و تحت تسلط آنها بود و اين آمريكايي‌ها بودند كه سناريوي اعدام صدام به بهانه كشتار شيعيان در اين كشور را طراحي كردند تا آخرين منافع خود را براي تفرقه ميان شيعه و سني از مرگ مهم‌ترين مهره سوخته خود در منطقه به دست‌ آورند.

در همين فضا بود كه با اينكه صدام حسين جنايات زيادي را عليه ساير مذاهب در كشور خود و مردم بسياري از كشورهاي ديگر از جمله ايران و كويت روا داشته بود، اولين حكم صادره عليه وي كه قتل عام تعدادي از شيعيان عراق بود، به اجرا درآمد. اما محاكمه مبارك در مصر به صورت مردمي و با فشار افكار عمومي انجام شد، اين در حالي است كه قدرت‌هاي بزرگ همچون آمريكا با وجود سوخته شدن مهره مبارك، باز هم سعي داشتند بنا به برخي ملاحظات كه مهم‌ترين آنها افشاي اسناد ارتباطات محرمانه مبارك با غرب در پروژه‌هاي آنها در منطقه بود، وي به صورت علني محاكمه نشود.

خشم تل‌آويو از محاكمه، بزرگترين رسوايي مبارك

رژيم صهيونيستي كه پيشتر از دفاع صريح از حسني مبارك و علني كردن تلاش براي پناهنده كردن وي امتناع مي‌كرد، اعلام كرد كه از مبارك خواسته است تا به سرزمين‌هاي اشغالي پناهده شود و زندگي راحتي را در منطقه گردشگري ايلات و سواحل درياي سرخ بگذراند، اما مبارك به گمان اينكه مي‌تواند از دادگاهي شدنش جلوگيري كرده و زندگي عادي خود در مصر را ادامه دهد، با اين درخواست مخالفت كرده است.

"بنيامين بن اليعازر " وزير سابق زير ساخت‌هاي اسرائيل با اعلام اين مطلب وابستگي شديد مبارك به صهيونيست‌ها را اينگونه تفسير كرد كه وي همواره به دنبال ايجاد صلح و سازش در منطقه بود.
اين اعلام حمايت بي‌سابقه به عقيده كارشناسان يكي ديگر از رسوايي‌هاي حسني مبارك بود كه چيزي كمتر از ذلت وي در زمان قرار گرفتن تخت سيار بيمارستاني‌اش در دادگاه نداشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها