در هفتههای اخیر خبرهای ضد و نقیضی از تغییرات قیمت خودرو در بازار در رسانهها منتشر شده است. برخی خبر از کاهش و برخی دیگر همچنان ساز گرانی را در نوشتههای خود دارند.
به گزارش 598 به نقل از ايران، در هفتههای اخیر خبرهای ضد و نقیضی از تغییرات قیمت خودرو در بازار در رسانهها منتشر شده است. برخی خبر از کاهش و برخی دیگر همچنان ساز گرانی را در نوشتههای خود دارند. قیمت خودرو در این شرایط از این جهت مهم است که چند اتفاق در اقتصاد کشور رخ داده است. اول اینکه قیمت دلار و سکه شدیدا سقوط کرده است. دلار خط مقاومت ۳۰۰۰ تومان را شکسته و سکه هم از مرز یک میلیون تومان عقب نشینی کرده است. دوم اینکه بازار مسکن به گفته رییس اتحادیه مشاورین املاک در حال خالی کردن حباب است و اگر معاملهای صورت میگیرد ارزانتر از بهار امسال تمام میشود. سوم اینکه دولت با راهکارهای اقتصادی که در پیش گرفته محدودیتهای تولیدی و وارداتی را در کشور تا حدودی برداشته است. کاستن هزینههای بازکردن السی و ترخیصکالاها از گمرک هدف اصلی تیم اقتصادی دولت در هفتههای اخیر بوده است. به اعتقاد فعالان و بنگاهداران، این مساله تاثیر خود را بر هزینه تمام شده کالاها و رونق نسبی بر جای خواهد گذاشت. چهارم اینکه محدودیتهای بینالمللی هم در حال رفع و رجوع است. اتحادیه اروپا حکم به رفع تحریمهای چندین بانک و شرکت ایرانی را در هفتههای اخیر داده است و این مساله مبادلات پولی و ارزی و همچنین کالایی را میان کشورهای مختلف با کشورمان تسهیل خواهد کرد. خبرها از احتمال برداشتن سوئیفت و همچنین تحریم خودروسازان هم منتشر شده اما فعلا درحد همان احتمال باقی مانده است. مجموع این اخبار انتظاری را در بازار ایجاد کرده است که قیمت بسیاری از کالاهایی که رنگ و بوی سرمایهای به خود گرفته بودند در اثر همین شرایط جدید کاهش نسبی یابد. از این رو، میخواهیم بدانیم آیا قیمت خودرو پس از جهش یکساله، همانند دیگر بازارهای ذکر شده در بالا، در بازار هم سیر نزولی به خود میگیرد؟ پاسخ این پرسش به چندین فاکتور بستگی دارد. ابتدا رفع تحریمهای احتمالی و برداشتن برخی محدودیت های داخلی تجارت تاثیر خود را قطعا بر کاهش هزینههای تولید بر جای میگذارد و احتمالا با رشد تولید و عرضه در شرکتهای خودروسازان قیمتها در بازار اندکی با نزدیک شدن به زمستان فروکشکند. پایان یافتن تعطیلات تابستانی به عنوان محرک اصلی تغییر قیمت خودرو در سه ماه گذشته هم مزیت بر علت شده تا انتظارات از کاهش خودرو در کنار کاهش نرخ ارز دو چندان شود. اما آیا این کاهش رخ داده یا نه؟ به گفته حسن زمانیافشار، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، در بازار خودروهای تولید داخل، دو نوع رفتار به چشم میخورد. اول اینکه متقاضیان با دیدن کاهش نرخ دلار، به صورت خودکار دست از خرید خودرو برداشتهاند و این مساله تقاضا را در بازار کم کرده است. زمانی افشار که با خبرنگار شبکه ایران مصاحبه میکرد، افزود: این مساله عامل خوبی برای کاهش قیمت به شمار میرود اما از طرف دیگر عرضه از سوی شرکتهای خودروساز به گونهای نبوده که در مقابل کاهش تقاضا به چشم بیاید و این مساله اثر آن را از بین برده است. به گفته زمانیافشار، در کنار این مساله یک علت دیگر هم باعث شده قیمت خودروهای داخلی تا این لحظه تغییرات محسوسی به خود نبیند. در تابستان امسال افزایش قیمتهای هرساله ناشی از تقاضای بالا رخ نداد و در نتیجه نمیتوان انتظار کاهش قیمت در اثر فروش خودرو در بازار را داشت. زمانی افشار با بیان اینکه هر ساله بازار خودرودر مهرماه راکد میشد اظهار کرد: امسال بنابر اینکه خرید و فروش از ابتدای امسال چندان بالا نبوده رکود هم به چشم نمیخورد و قیمتها یک روال ثابت را طی کردهاند. از این رو بر اساس گفتههای زمانی افشار، قیمت خودرو جدای از اینکه به نسبت هفته پایانی شهریور و روزهای ابتدای پاییز قیمتها تفاوتی نکرده است در بلندمدت هم تفاوت آنچنان در خودروهای تولید داخل مشاهده نشده است، تنها در خودروهای ارزبر همانند پژو ۲۰۶ قیمتها اندکی در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. هماکنون سمند الایکس دوگانه سوز در بازار ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله میشود در حالیکه سمند سورن elx با موتور ef7 ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. پژو ۴۰۵ GLX یورو۴ هم در بازار تا محدوده قیمتی ۲۶ میلیون و ۸۰۰ فروخته میشود در حالیکه قیمت کارخانه این خودرو ۲۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان است. هم چنین مدلهای دوگانه سوز این خودرو هم تا ۲ میلیون تومان تفاوت و گرانتر در بازار فروخته میشوند. در بازار هماکنون پژو پارس سال ۳۳ میلیون تومان خرید و فروش میشود که مدل یورو۴ آن یک میلیون تومان گرانتر است. در حالیکه مدل اتوماتیک با موتور tu5 آن تا ۴۵ میلیون تومان هم قیمت خورده است. این در حالی است که خریداران برای پژو ۲۰۶ حداقل باید ۳۳ میلیون تومان پول همراه داشته باشند. تیپ ۵ نیاز به ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و مدل تیپ v9 هم ۵۰ میلیون تومان قیمت خورده که تنها در این مدل اندکی کاهش رخ داده است. رانا محصول ملی ایران خودرو هم در بازار هماکنون با قیمتی حدود ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این خودرو از تقاضای بالایی برخوردار است و بعید است قیمت آن به این زودیها پایینتر بیاید. در بازار محصولات سایپا هماکنون هر دستگاه تیبا برچسب۲۰ میلیون تومان خورده است. گرانترین محصول سایپا پس از این مدل سایپا۱۱۱ است که ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار معامله میشود. مدلهای دیگر سایپا شامل سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ هم از ۱۶ تا ۱۶ و ۵۰۰ قیمت خوردهاند. در بازار تفاوتی نمی کند کدام تندر ۹۰ را بخواهید چرا که قیمتدر هر حال از ۳۵ میلیون تومان پایین تر نخواهد بود تنها تفاوت این است که اگر مدلهای پارسخودرو را بخرید و از نوع ای۲ هم باشند، ۳۶ میلیون تومان قیمت خورده است. مگان ۲۰۰۰ فول را نمیتوان کمتراز ۸۵ میلیون تومان پیدا کرد. مدل ۱۶۰۰ این خودرو هم ۷۲ میلیون تومان معامله در بازار معامله میشود. این خودرو از آن دست خودروهایی است که اندکی کاهش در حد ۱ میلیون تومان را به خود دیده است. از دیگر محصولات پارسخودرو می توان به تیانا اشاره کرد که کاهش قیمت را به خود دیده است. این خودرو که تا پیش از این ۱۴۸ میلیون تومان معامله میشد اکنون خریداری حاضر نیست بیشتر از ۱۴۲ تومان برای آن بپردازد. ماکسیما دیگر محصول پارسخودرو هم در بازار با اینکه قیمتی تا ۱۱۶ میلیون تومان داشت اما الان بیشتر از ۱۱۴ تومان برای آن پرداخت نمیشود. بازار خارجیها چطور است؟ به گفته زمانی افشار رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، قیمت خودروهای وارداتی همزمان با سقوط آزاد دلار کاهش ۵ تا ۷ درصد کاهش قیمت رخ داده است. به گفته زمانی افشار قیمت هیوندای i30 که در بازار ۹۵ میلیون تومان بود اکنون به زیر ۹۰ میلیون تومان کاهش یافته است. سوناتا فول ۲۰۱۴ را در بازار خودرو عباسآباد میتوان با ۱۳۵ میلیون تومان خریداری کرد. قیمت این خودرو قبل از موج کاهش قیمت ۱۴۲ میلیون تومان بود. همچنین تویوتا پرادو را با ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت می توان ۳۱۰ میلیون تومان خریداری کرد. به زمانی افشار به دلیل تنوع مدل خودروهای وارداتی کافی است قیمت قبل از کاهش را در نظر گرفته و ۷ میلیون تومان به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان از آنها کم کرد تا قیمت فعلی به دست آید.