کد خبر: ۱۶۸۹۶
زمان انتشار: ۱۸:۳۴     ۱۲ مرداد ۱۳۹۰
دستور تعطیلی یک موسسه قرآنی در ایلام که هزینه آن با پول فروش کلیه تامین شده بود صادر شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، سال 79 یکی از افراد علاقمند به مباحث قرآنی، وقتی پس از مراجعات مکرر و مکاتبات فراوان برای تأمین بودجه به منظور راه اندازی یک مرکز قرآنی در استان ایلام به نتیجه نرسید، تصمیم گرفت با فروش کلیه خود این هزینه را بپردازد و این کار را هم کرد اما اکنون با گذشت بیش از 10 سال از آغاز به کار مؤسسه قرآنی مردمی ریحانه المصطفی(س) در ایلام و فعالیت های ماندگار آن، گویا این مرکز به مذاق افرادی که خود از مدعیان آموزش و ترویج معارف قرآنی به شمار می روند، خوش نیامد.
 
 
مرکز قرآنی مردمی ریحانه المصطفی(س) فعالیت تخصصی خود در زمینه آموزش قرآن را از سال 79 برای سنین سه تا 99 سال آغاز کرد، این مرکز در آن زمان در واقع تنهاترین مرکز تخصصی در این زمینه بود که با بهره گیری از مربیان و اساتید مجرب و امکانات تخصصی در استان ایلام، کار آموزش قرآن را به همراه کلاس‌های جانبی آغاز كرد و در سال 85، همزمان با تصویب قانون اعطای مجوز برای فعالیت های قرآنی، در این زمینه اقدام کرد و سرانجام در سال 88 مجوز رسمی گرفت.
 
این موسسه قرآنی همچنین توانست با توجه به مشکل مردم در زمينه دسترسی نداشتن به فروشگاه کتاب و نرم افزار و عرضه محصولات قرآنی که در گذشته مجبور بودند با مسافرت به شهرهای قم، مشهد و تهران اين اقلام را تاز سال 85 بزرگترین فروشگاه کتاب و نرم افزار استان ایلام با عناوین مختلف و بیش از پنج هزار عنوان راه اندازی کند.
 
نمی توان به کسی اجازه فعالیت قرآنی نداد
 
ریحانة المصطفی(س) در طی سال‌های فعالیت خود توانست 72 سی دی قرآنی تولید کند که از ميان اين محصولات، دو سی دی برای نخستین بار در جهان اسلام تولید شد. با این حال، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان ایلام، اردیبهشت امسال در نامه ای خطاب به استاندار ایلام نوشت:
 
«موسسه قرآنی مردمی ریحانه المصطفی(س) با مدیریت روح الله غیاثی چند سالی است که به دلیل اخذ وام های کلان و عدم توانایی در مدیریت منابع مالی و اداره موسسه دچار ورشکستگی شده است. این سازمان در سال‌های گذشته ضمن مکاتبه با دفتر ریاست جمهور، مراجع معظم تقلید و سایر مراجع ذیربط برای ایشان درخواست مساعدت نموده است که با توجه به سنگین بودن بدهی های ایشان متاسفانه تاکنون رفع مشکل از ایشان نشده است.»
 
شریفی راد در ادامه نامه خود به روزافزون شدن مشکلات مؤسسه و رشد تصاعدی بدهی های آن و از طرفی ادعای هزینه کرد مبالغ هنگفت در زمینه امور قرآنی و عدم تایید این ادعا توسط کارشناسان، اشاره کرده و استاندار ایلام را از تصمیم خود مبنی بر لغو مجوز مؤسسه ریحانة المصطفی(س) آگاه ساخته است و در نهایت تاکید کرده که غیاثی مدیر این مؤسسه دیگر مجاز به انجام فعالیت های قرآنی نخواهد بود.
 
اما استاندار ایلام در هامش نامه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی ایلام، مخالفت خود را با جلوگیری از فعالیت قرآنی اين مؤسسه ابراز کرد و نوشت: «می توان به هر دلیل مجوز مؤسسه قرآنی را باطل کرد ولی نمی توان به کسی اجازه فعالیت قرآنی نداد، باید نگاه ها را اصلاح کرد، سازمان تبلیغات مسئول هموار سازی فعالیت های قرآنی است نه متولی.»
 
 
 
وقتی گرد و غبار بر آیین‌نامه وظایف می‌نشیند
 
این تصمیم شریفی راد به عنوان یکی از زمینه سازان فعالیت قرآنی در استان ایلام در حالی اتخاذ شد که مسئولان عالی رتبه سازمان تبلیغات اسلامی داعيه حمایت از طرح‌های قرآنی را دارند.
 
در اين زمينه حجت الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فروردین امسال در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر از آمادگی سازمان تبلیغات برای اجرای طرح‌های تخصصی قرآنی و فرهنگی در صورت ارائه امکانات و بودجه مناسب خبر داد و بر شکل حمایتی این بودجه ها تأکید کرد.
 
طی 10سال، به 10 هزار نفر آموزش قرآن دادم
 
روح الله غیاثی مدیر موسسه ریحانة المصطفی(س) که برای تامین بودجه این مؤسسه قرآنی مجبور به فروش کلیه خود شد، در گفت‌وگو با رجانیوز اظهار داشت: در ایلام به دلیل قوم و قبیله ای بودن استان نمی توانیم از خود دفاع کنیم اما بعد از 10 سال سکوت در برابر بی مسئولیتی ها و بی عدالتی ها، این بار وقتی گفتم می خواهم سکوتم را بشکنم، اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مجوز فعالیت مؤسسه‌ام را باطل اعلام کرد.
 
وی که با فعالیت تخصصی خود در زمینه آموزش قرآن از سال 79 تاکنون به یکی از آرزوهای دیرین مردم این استان محروم جامعه عمل پوشانده است، در مورد بدهی این مؤسسه می افزاید: مدیرکل تبلیغات اسلامی ایلام در حالی می گوید که بدهی های مؤسسه ریحانة المصطفی(س)در راستای فعالیت های قرآنی نبوده که نه تنها خودش بلکه همه در این استان، این موسسه را تنها موسسه تخصصی قرآن می دانند.
 

غیاثی ادامه می دهد: دولت باید به مؤسسه‌هاي قرآنی مردمی کمک کند زیرا این مؤسسه‌ها درآمدزا نیستند اما در طی 10 سال فعالیت مؤسسه ریحانة المصطفی(س)، کمکی به این مؤسسه نشده در حالی که فعالیت های این مؤسسه از اداره‌هايی از جمله ارشاد و تبلیغات اسلامی بسیار بیشتر بوده است و بیش از 10 هزار نفر از طریق این مؤسسه قرآن را فرا گرفته اند.

بودجه های دارالقرآن در ایلام به کجا می رود

وی تصریح کرد: در حال حاضر، تنها 12 مؤسسه قرآنی در استان ایلام مشغول فعالیت هستند که از اين ميان، دو مؤسسه توسط برخی از مسئولان استان مدیریت می‌شود.

غياثي ادامه داد: متاسفانه این دو مؤسسه در حالی بیشتر بودجه و قراردادهای آموزشی ادارات را در سال‌های گذشته به خود اختصاص می دادند که تنها مجوز کار را گرفته بودند و فعالیت مستمری در این زمینه نداشتند، بنابراین در سال گذشته آقای استاندار شخصاً وارد ماجرا شد و بر اساس قانون، قراردادهای آموزشی را به موسسات دیگر از جمله موسسه ما داد.

مدیر مؤسسه ریحانة المصطفی(س) با بیان اینکه "این مؤسسه با هزينه كردن حدود 140 میلیون تومان بیش از 10 نمایشگاه بزرگ فرهنگی را برگزار و فعالیت‌هاي جانبی زيادي انجام داده"، گفت: براساس اسناد،‌بودجه های دارالقرآن کشور در استان ایلام تنها به عده ای خاص اختصاص يافته است.

بیایید اشک مؤسسات قرآنی ایلام را ببینید

وی خاطرنشان کرد: کار قرآنی تنها فعالیتی است که به مجوز نیاز ندارد. در خانه، مسجد، حسینیه و هر جای دیگری می تواند فعالیت قرآنی كرد.

غیاثی بیان داشت: در طی 10 سال فعالیت، هیچ قراردادی از سوی این اداره کل با مؤسسه ما به عنوان تخصصی ترین مؤسسه قرآنی استان ایلام صورت نگرفته، هر چند که وضعیت دیگر مؤسسه‌ها هم چندان رضایت بخش نیست. ای کاش مسئولان سفری به این استان داشته باشند تا از نزدیک اشک موسسات قرآنی ایلام را ببینند.

وی در پايان با گلایه از عدم توجه ویژه مسئولان استانی به مؤسسه‌هاي قرآنی افزود: متاسفانه فقر فرهنگی در ایلام بیداد می کند و باید به فکر چاره اساسی برای این استان بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۰
۰
۰
با سلام
لطفا جوابیه سازمان تبلیغات اسلامی در مورد کذب بودن متن فوق را که در روزنامه اعتدال به چاپ رسیده است لطفا اطلاع رسانی نمایید
لینک خبر :
http://www.etedaldaily.ir/1390/5/20/Etedal/1905/Page/4/?NewsID=68483
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها