کد خبر: ۱۶۷۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۹     ۱۱ مرداد ۱۳۹۰
به گزارش «خبرگزاري دانشجو»، سال 1390 از سوي مقام معظم رهبري تحت عنوان سال «جهاد اقتصادي» نامگذاري شده است. بدون بررسي و صرفا توجه به عنوان اين نامگذاري، گوياي آن است كه در عرصه اقتصادي همت و اقدامي جهاد گونه از سوي مسئولان اجرايي و همچنين بخش هاي مختلف صورت گيرد.

در سال «جهاد اقتصادي» بايد از تمامي ظرفيت هاي كشور در جهت تحقق اهداف آن بهره گرفت كه در اين ميان مديريت زمان اهميت خاص و ويژه اي دارد؛ چرا كه در عصر حاضر برنامه ريزي و مديريت زمان مقوله اي بسيار جدي و استراتژي است كه در هر كشوري به دقت مورد توجه قرار مي گيرد.

امروز اين اصطلاح كه هر كه زمان را از دست بدهد، زمين را از دست داده است، اصطلاح مهمي است و اهميت بعد زمان را در توسعه در هر كشوري نشان مي‌دهد.

در اين مقوله متاسفانه ما جزو كشورهايي هستيم كه به زمان آنچنان اهميتي نمي دهيم و صد افسوس كه اين امر از سوي مسئولان مورد بي توجهي قرار گرفته است.

هنوز علي رغم گذشت بيش از سه دهه از پيروزي انقلاب اسلامي تا كنون اقدامات جدي در راستاي مديريت زمان  صورت نگرفته و جايگاه‌ آن به درستي تبيين نشده است، اين در حالي است كه بايد با مباحث كارشناسي دقيق و عميق در اين زمينه وارد عمل شويم.

طي 32 سال گذشته همواره افكار عمومي جامعه نسبت به تعطيلات و تعيين تكليف در خصوص آن بلاتكليف بوده است؛ به طوري كه هر از چندگاهي در خصوص كاهش تعطيلات در ايام سال مباحثي مطرح مي‌شود و صرفا در همين حد باقي مي ماند؛ چرا كه اظهارات در اين زمينه بعضا نظر شخصي بوده و بدون هيچ گونه اقدام كارشناسي مطرح مي‌شود.

رشد و توسعه چرخه توليد در بخش هاي اقتصادي به زمان و استفاده بهينه از آن برمي‌گردد. يكي از چالش هاي جدي كشور افزايش بهره‌وري است كه اين امر با مديريت زمان حاصل خواهد شد، در حالي كه آمارها نشان مي‌دهد، ساعات مفيد كار كشور ما از ميانگين جهاني پايين تر است، اما همچنان شاهد كاهش ساعات كاري ادارات به بهانه‌هاي مختلف هستيم.

بر اساس گزارشي كه اخيرا از سوي يكي از خبرگزاري هاي كشور منتشر شده، تعداد روزهاي تعطيلي در سال 1390 حدود يك پنجم است كه طبق اين گزارش در سال جاري 52 روز جمعه داريم و به جز اين روزها 23 روز ديگر نيز جزو تعطيلات رسمي در كشور بشمار مي‌آيد كه از اين ميان شش روز از تعطيلات رسمي مربوط به روز شنبه است كه در حقيقت دو روز تعطيلي پشت سر هم را ايجاد مي‌كند، البته بگذريم از اينكه روزهاي پنج شنبه نيز به نحوي جزو روزهاي تعطيل بشمار مي‌آيد.

بر اين اساس، 75 روز از روزهاي سال جاري تعطيل است كه با تقسيم آن بر 365 روز مشاهده مي‌كنيم حدود 20 درصد سال 90 تعطيل است، به اين تعطيلات كاهش ساعات ادارات در ماه مبارك رمضان، كاهش ساعات كاري به بهانه دور كاري و آلودگي هوا را نيز اضافه كنيم، حال بايد ديد با اين اوصاف و تعطيلات پي در پي و كاهش ساعت كاري تحقق جهاد اقتصادي ممكن خواهد بود.

نكته ديگر آنكه دهه چهارم انقلاب دهه پيشرفت و توسعه نامگذاري شده است و از سوي رهبري نيز تأكيد بر اين دو اصل صورت گرفته و همواره مسئولان نيز در اظهاراتشان تأكيد كردند بايد اين دو شاخصه در اولويت قرار گيرد.

حال اگر به اين موضوع بحث جهاد اقتصادي را هم اضافه كنيم، مي‌بينيم كه نبايد حداقل زمان ممكن را هم از دست بدهيم؛ در حالي كه گذشت 5 ماه از سال جاري و عدم اقدام عملياتي از سوي مسئولان و صرفا تشريفاتي و نمايشي برخورد كردن با شعار سال نشان مي‌دهد كه سرنوشت جهاد اقتصادي به سرنوشت نامگذاري سال‌هاي گذشته از سال «اتحاد ملي و انسجام اسلامي» در سال 1386 گرفته تا نامگذاري «همت مضاعف و كار مضاعف» و صرفه جويي دچار خواهد شد، لذا نبايد انتظار اقدامي چشم گير و جدي از سوي مسئولان شاهد باشيم؛ چرا كه امسال علاوه بر مسائل ياد شده فضاي كشور تحت تأثير انتخابات اسفند ماه نيز قرار گرفته است.
 
در حالي بعضا از سوي مجلس شوراي اسلامي به دولت در خصوص  تعطيلي ادارات انتقاد مي‌شود كه خود اين قوه همچنان تعطيلات يك ماهه و همچنين تعطيلات يك هفته اي در هر ماه خود را ادامه مي‌دهد كه همه اين مسائل گوياي ضربه به جهاد اقتصادي از سوي دولت و مجلس است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها