کد خبر: ۱۶۷۶۹
زمان انتشار: ۲۰:۱۳     ۱۰ مرداد ۱۳۹۰

بولتن نیوز : پیش از این در گزارشی اختصاصی از عزم مقامات امریکایی در جهت عدم ارائه تجهیزات و تکنولوژی هسته ای به عربستان سعودی گزارش داده بودیم اما اخباری مبنی بر آغاز مذاکرات بین امریکا و عربستان برای انجام معاملات هسته ای به گوش می رسد که این فعالیت ها بیشتر به منزله گفتگوهای بدون نتیجه به نظر می رسند تا یک روند از انجام معاملات هسته ای بین دو کشور. دولت اوباما درصدد است گفتگوهای خود درمورد همکاری هسته ای با عربستان سعودی را از سر بگیرد. به گفته مقامات ارشد آمریکا هدف از این حرکت کنترل ایران و زیر نظر قرار دادن بلند پروازی های استراتژیک ریاض است. بر اساس گزارش ها یک گروه از مقامات وزارت خارجه و انرژی آمریکا قرار است هفته آینده به ریاض بروند تا درمورد برنامه های هسته ای با مقامات ارشد سعودی مذاکره نمایند.

                        
عربستان یک کشور بی ثبات در منطقه است

این تصمیم کاخ سفید مورد اعتراض عده ای از نمایندگان کنگره که نگران دراختیار قرار دادن فن آوری هسته ای به کشورهای خاورمیانه که دارای شرایطی ناپایدار هستند قرار گرفته است . پس از اظهارات یکی از اعضاء ارشد خانواده سلطنتی سعودی مبنی بر اینکه اگر ایران دست به ساخت سلاح هسته ای بزند عربستان هم به مانند آن عمل خواهد کرد این نگرانی ها تشدید نیز شده است. ریاست روابط خارجی گنگره آمریکا در همین زمینه گفته است: " شگفت زده ام که دولت حتی درمورد توافق برای همکاری هسته ای با عربستان سعودی فکر می کند. عربستان سعودی یک کشور بی ثبات در منطقه ای بی ثبات است، که مقامات ارشد آن آشکارا ادعا می نمایند کشورشان ممکن است به دنبال سلاح هسته ای باشد."

پیشنهاد گروهی برای مذاکرات هسته ای به عربستان

دولت سعودی بارها علیه گسترش سلاح های هسته ای صحبت کرده است.در زمان دولت جورج بوش، آمریکا و عربستان سعودی توافقنامه موقتی را بمنظورهمکاری در فن آوری هسته ای صلح آمیز در سال 2008 میلادی به امضا رساندند، با این حال مذاکرات رسمی درمورد موافقتنامه انجام نشده است. بر همین اساس شرکت های آمریکایی نیاز به وجود موافقتنامه برای فروش وسایل هسته ای دارند. مقام ارشد آمریکایی دراین زمینه اظهار داشت که تحت یک یاداشت تفاهم: " ما پیشنهاد فرستادن گروهی برای مذاکره مقامات سعودی پیرامون نوع فعالیت های هسته ای مجاز را داده ایم." این مقام افزود که دولت اوباما درحال حاضر وارد مذاکرات رسمی با عربستان سعودی در زمینه همکاری هسته ای نشده است، با این حال آمریکا خواهان درک بهتری از طرح ها و تمایلات سعودی ها در این زمینه است. دولت اوباما، همانند دولت بوش، درصدد تشویق توافق های همکاری هسته ای با متحدانش بوده تا نظارت بیشتری بر جریان فن آوری هسته ای داشته باشد و با برجسته کردن تخلفات ایران از معاهدات جهانی، تهران را منزوی نماید.

توافق هسته ای آمریکا با عربستان در سال 2009

باراک اوباما چنین توافقی را در سال 2009 با امارات متحد عربی به امضا رساند که اکنون کاخ سفید به آن به عنوان یک مدل نگاه می کند زیرا امارات تعهد نموده سوخت هسته ای خود را تولید نکند. مقامات آمریکایی می گویند که تعهدات امارات ضامن آن است که آن کشور قادر به تبدیل مواد به مواد قابل استفاده در برنامه ساخت سلاح هسته ای نیست. تا به حال دولت اوباما کشور دیگری که تمایلی به تعهدات مشابه داشته باشد پیدا نکرده است و مذاکرات مشابه با اردن و ویتنام مسکوت مانده است.

                                      
درتوافقنامه 2008، عربستان سعودی ه تعهداتی مشابه امارات تمایل داشته است، بخصوص برای اعمال فشار بر ایران. با این وجود مقامات مطلع در مذاکرات تاکید کرده اند به اینکه ریاض در چنین سطحی محدودیت را بپذیرد شک دارند. اما با گسترش رقابت ایران و عربستان در منطقه و ناآرامی های سیاسی در سرتاسر خاورمیانه این نگرانی ها در واشنگتن شدت گرفته است.

ماه گذشته ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در واشنگتن، در دیداری با نظامیان انگلیسی و آمریکایی گفت که کشورش در پاسخ به فعالیت های ایران ممکن است مجبور به تولید سلاح های هسته ای بشود. ترکی اظهار داشت: " این به نفع ما است که ایران سلاح هسته ای تولید نکند، بدین دلیل که عمل آنها می تواند عربستان سعودی را وادار به اعمال سیاست هایی بکند که منجر به مسائل غیرقابل پیش بینی و سخت شود. البته در این میان دولت سعودی اعلام کرده است  که ترکی الفیصل سخنگوی دولت نیست.

قول آمریکا به عربستان یک دروغ بزرگ است

روابط آمریکا و عربستان سعودی تحت تاثیر ناآرامی های خاورمیانه سخت شده است. مقامات سعودی می گویند که فشار واشنگتن برای اصلاحات در منطقه متحدانی چون مصر و بحرین را تضعیف کرده است درحالی که به ایران فرصت داده تا از عدم ثبات برای نفوذ خود استفاده کند. عربستان سعودی همچنین برای همکاری هسته ای بدنبال مذاکرات با کره جنوبی، ژاپن، فرانسه و روسیه بوده است. ریاض قادر به ساخت رآکتورهای هسته ای بدون دخالت آمریکا است.اما به نظر بسیاری از تحلیل گران وعده هسته ای آمریکا به عربستان بیشتر به یک بازی می ماند و این وعده آمریکا صرفا برای گرفتن ماهی از آب گل آلود است. آمریکایی ها با درک خصومت عمیق عربستان با کشور ایران در پی ان هستند که از ترس عربستان سوء استفاده کنند و وعده دروغ دادن دانش هسته ای آمریکا به عربستان یک حقیقت آشکار است.

عربستان به رویای هسته ای شدن نمی رسد

از سوی دیگر عربستان برای آنکه در رقابت با ایران کم نیاورد و دوئل تاریخی خود را با ملت ایران نبازد حاضر است به هر ریسمانی چنگ بزند به طوری که عربستان، هراسی از صرف هزینه های هنگفت برای رسیدن به برنامه اتمی خود ندارد.اما آمریکا کشور زیرکی است ، او که می خواهد دائما تسلط خود را بر خاورمیانه گسترش دهد ، نخواهد گذاشت تا کشورهای این حوزه به دانش و توانمندی هسته ای مجهز شوند چرا که بازار داغ فروش اسلحه خود را از دست خواهد داد ، در خوشبینانه ترین حالت آمریکا زمان را به نفع خود هزینه خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که عربستان به رویای هسته ای شدن برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها