کد خبر: ۱۶۷۳۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
بازگشت زنگنه، خودکفایی بنزین را دود کرد:
در ورای آمار و ارقامی که دولتی‌ها برای اقناع افکار عمومی درباره لزوم واردات مجدد بنزین مطرح می‌کنند، حقیقت آن است که از زمان بازگشت زنگنه به وزارت نفت، پیش‌بینی می‌شد که به زودی و به بهانه‌ای واردات بنزین مجدداً از سر گرفته شود. دلیل آن هم مشخص بود، جناب شیخ‌الوزرای روحانی اساساً به خودکفایی بنزین اعتقاد ندارد.
پایگاه 598 - نیما باقری / وزیر نفت دولت یازدهم در دو هفته اخیر بار دیگر دستور واردات بنزین را صادر کرده است. بیژن زنگنه علت آغاز مجدد واردات بنزین پس از خودکفایی دو سال گذشته را افزایش مصرف عنوان کرده است.

استدلالی که این عضو کابینه دولت یازدهم مطرح کرده در ظاهر، قانع‌کننده به نظر می‌رسد. او گفته است: «در حال حاضر با توجه به آنکه میزان مصرف بنزین نسبت به تولید آن اختلاف چند میلیون لیتری دارد ما اقدام به واردات کرده‌ایم.»

رسانه‌های حامی دولت یازدهم نیز در دفاع از واردات بنزین گزارش داده‌اند که «از ابتداي سال جاري تاکنون متوسط مصرف بنزين ايران با ثبت رشدي حدود 7 درصدي به حدود 70 ميليون ليتر در روز رسيده است.

آمارهاي رسمي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي نشان مي‌دهد در دو هفته گذشته تاکنون حتي رکوردهاي مصرف روزانه بيش از 80 ميليون ليتر بنزين در روز هم به ثبت رسيده است و پيش بيني مي‌شود همزمان با آغاز فصل بازگشايي مدارس متوسط مصرف بنزين ايران کماکان به رشد افسارگسيخته خود ادامه دهد.

در حال حاضر ظرفيت توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي نفت حدود 65 تا 67 ميليون ليتر در روز است. با اين وجود از ابتداي سال جاري تاکنون علاوه بر توليد به طور متوسط روزانه 7 تا 10 ميليون ليتر بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي مابقي نياز بنزيني کشور از محل برداشت از مخازن استراتژيک تامين شده به طوری که هم اکنون حجم ذخاير استراتژيک بنزين کشور کاهش يافته است. بنابراین واردات، لازم است.»

غلامرضا مصباحي‌مقدم - رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس – هم در سخنانی از واردات دوباره بنزین دفاع کرده و گفته است: «اگر وزير نفت صلاح بداند که بايد در شرايط فعلي واردات بنزين انجام شود، مشکل قانوني ندارد.» اين نماينده مجلس با تاکيد بر اينکه باتوجه به اينکه در دو سال اخير قيمت بنزين هيچ افزايشي نداشت و تورم، ارزش هر ليتر بنزين را به 50 درصد کاهش داده است، تصريح کرده است: «بنابراين در صورتي که قيمت بنزين هم اکنون اصلاح نشود ممکن است اگر امروز نياز کمي به واردات داشته باشيم، فردا اين نياز افزايش يابد.»

این در حالی است که در سال‌های اخیر با اجرای سهمیه‌بندی بنزین، افزایش ظرفیت پالایشگاهی، استفاده از ظرفیت صنایع پتروشیمی و اجرای هدفمندی یارانه‌ها کشور توانست به خودکفایی در تولید بنزین دست یابد. تا پیش از اجرای این طرح‌ها، وزارت نفت براي مثبت کردن تراز عرضه و مصرف بنزين مجبور به واردات سالانه 4 تا 6 ميليارد دلار بنزين بود به طوری که در حد فاصل سال‌هاي 85، 86، 87 و 88 به ترتيب روزانه 29، 19، 23 و 22 ميليون ليتر بنزين وارد کشور مي‌شد.

با توجه به پیشرفت‌های صنعت پالایشگاهی کشور در سالیان اخیر که نهایتاً به خودکفایی بنزین انجامید، تمرکز وزارت نفت دولت یازدهم در همان ماه اول کارش بر واردات بنزین، عجیب به نظر می‌رسید.

در ورای آمار و ارقامی که دولتی‌ها برای اقناع افکار عمومی درباره لزوم واردات مجدد بنزین مطرح می‌کنند، حقیقت آن است که از زمان بازگشت زنگنه به وزارت نفت، پیش‌بینی می‌شد که به زودی و به بهانه‌ای واردات بنزین مجدداً از سر گرفته شود. دلیل آن هم مشخص بود، جناب شیخ‌الوزرای روحانی اساساً به خودکفایی بنزین اعتقاد ندارد.

کافی است به مواضع پیشین وی نسبت به اقدامات دولت احمدی‌نژاد در جهت تحقق خودکفایی بنزین نگاهی انداخته شود تا صحت این ادعا مشخص شود.

مثلاً او در سال 1385 که دولت نهم برنامه چندساله حرکت به سمت خودکفایی بنزین را کلید زد، با صراحت با این برنامه مخالف بود و اعتقاد داشت کشور توان خودکفایی در بنزین را ندارد. به این سخنان او توجه کنید: «اگر دولت بخواهد مصرف فزاینده بنزین را در هر سال که 6 تا 7 میلیون لیتر بیشتر از سال گذشته است، پوشش دهد باید 40 تا 45 هزار بشکه نفت را هر روز به این امر اختصاص دهد. به معنای دیگر ما باید سالی یک پالایشگاه 150 هزار بشکه ای بسازیم که از نظر توان صنعتی و مالی کشور غیر ممکن است.

سرمایه گذاری باید بازگشت داشته باشد، از این رو باید زنجیره تولید و توزیع را با هم داشته باشیم که اکنون فاقد زنجیره توزیع هستیم به این همین علت تولید برای ما صرفه اقتصادی ندارد پس همان بهتر که بنزین به کشور وارد شود. اما با قیمت واقعی به فروش برسانیم تا کشور دچار بحران نشود».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۴
۰
در حاليكه كشورهاي فاقد نفت و يا فاقد معادن فلزي به توليد بنزين و فولاد اهميت ويژه و استراتژيك قايل هستند اما آقاي زنگه و اعوان و انصار مديريتي ايشان توصيه هاي آدام اسميتي بسر ميبرند خوب به ياد دارم كه از معاونين آقاي زنگه در دهه 60 در يك برنام اقتصادي تلوزيوني حاضر شد و با همان استدلالهاي آدام اسميتي واردات بنزين را كاري اقتصادي و عقلاني توصيف نمود. نميدانم اگر اينجور است چرا ژاپن بنزين و فولاد و برنج را به هدف حداكثر تامين داخلي توليد ميكند آنها به فولاد و بنزين برنج صنعيت و خودرو مي گويند و ما از ارزان شدن دلار و بهبودي روابط جهت واردات مواد مصرفي و تعطيلي توليد كالاهاي استراتژيك سوت و كف مي زنيم. تو را بخدا سري كتابهاي اقتصادي فردريك ليست آلماني كه بعداز آدام اسميت به نظريه پردازي پرداخته براي آقاي زنگه تدريس كنيد و اگر به زعم ايشان نظريات فردريك ليست قديم است ( كه از اسميت جديدتر است) مساله اي نيست تر تيبي دهيد تا استاد محمد نقي زاده از دانشگاه كيوتو ژاپن ايشان را مورد آموزش قراردهند و يا كتابهاي آقاي دكتر نقي براي ايشان و تيم شان تدريس شود تا بدانند اقتصاد فقط از نوع كلاسيك و نئوكلاسيك و يا كينزي و نئوكينزي غربي نيست و توليد برخي كالاها حتي به هزينه گزاف بايد در داخل انجام شود چون برنج صنايع و رگ حياتي اقتصاد هستند. باور كنيد امثال اين آقاي وزير جز به خام فروشي و مصرفي وارد كردن نمي انديشند.
پاسخ
ناشناس
-
۱۳:۲۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۱
۹
احمدی نژاد8سال درمورد همه چیز ازجمله تولید بنزین به همه دروغ گفت وباتولید بنزین غیراستاندارد باعث افزایش انفجاری سرطان درشهرهای بزرگ شد لازم است روند احمدی نژاد عوض بشود اگه راست میگی منتشرکن
پاسخ
رهام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۰
۵
دوست عزیز،

ظاهراً اطلاعات شما دقیق نیست، ظرفیت پالایشگاهی کشور هرگز به اندازه قطع نیاز به واردان بنزین پیشرفت نکرد، بلکه تصمیم ناگزیری که دولت قبل برای مقابله با تحریم گرفت (که در زمان خود احتمالاض تصمیم درستی هم بود)، استفاده از واحدهای آروماتیک پتروشیمی بود.
در هر زمان هم بر همه مشخص بود که این راه حلی موقت است و بدون تردید در هر لحظه که بتوانیم بنزین مورد نیاز را از روش دیگری تأمین کنیم (واردات، پالایشگاههای واقعی بنزین و ...) باید استفاده از مجتمع های پتروشیمی برای تولید بنزین متوقف شود.
بنزین تولید شده در مجتمع های پالایشگاهی بسیار بسیار گرانتر از بنزین معمولی است و مقادیر قابل توجهی از منابع ملی با این کار هدر می رود، این بنزین استاندارد هم نیست و متأسفانه استفاده از آن در همین چند سال اخیر نیز باعث ایجاد نگرانیهای شدید در مورد سلامت مردم شهرهای بزرگ شده است.
از تصمیم درست وزیر حمایت کنید.

با تشکر
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۶:۱۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۲
کلا همه چیز را وارد کنیم هم خیلی استاندارد تر است و هم خیلی به صرفه تر مگر نه؟

ضمنا بدانید که استفاده از واحدخای پیتروشیمی برای تولید بنزین مال 6 ماه اول بود و بعد از آن موفق شدیم با افزایش ظرفیت پالایشگاهها استفاده از بنزین پتروشیمی را متوقف کنیم. شما اطلاعاتتان به روز نیست .


دولت هم بنگاه اقتصادی و بخش خصوصی نیست که بببنند کجا سود بیشتر است. اقصاد نوعی جنگ است و هزینه هایش را هم باید بپردازیم یا اینکه شکست بخوریم دستهایمان را به علامت تسلیم بالا ببریم.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۶
۰
پول در دلالی واردات بنزین است نه در تولید آن
ببین چند آقازاده به نان و نوایی می رسند فکر کنم آل هاشم الن خیلی پر کار باشند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
۴
۰
فعلا كه هاشمي چراغ خاموش دانشگاه ازاد را دوباره بالا كشيد بيچاره دست به دامن شاه عربستان شده كه باراك اوباما را اشتي بده پيرمرد كارش به كجاها كه نرسيد مشاطه گري و عشوه قهرمانانه و لرزش قهرمانانه و ....
پاسخ
حبیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۲
۰
۴
این تحلیلهای خاله زنکی بدرد عمه تون می خوره شما همون بهتر که... بخورید.
پاسخ
hosin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۲
۱
۱
براي قاچاق بنزين به افغانستان و پاكستان و تامين انرژي نيروهاي ناتو بنزين وگازوئيل لازم است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها