کد خبر: ۱۶۶۵۹
زمان انتشار: ۱۵:۲۸     ۰۹ مرداد ۱۳۹۰

قائم مقام مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي گفت: اين مجمع به جاي اينكه به آثار مضر فكر كرده و از تبليغ آن جلوگيري كند به توسعه و ترويج كتاب‌هاي مفيد خواهد پرداخت، چرا كه دغدغه مجمع ناشران انقلاب اسلامي فرهنگ و گفتمان اسلامي است.

به گزارش فارس، صبح امروز نشست مجمع ناشران انقلاب اسلامي در خبرگزاري فارس با حضور اعضاي هيئت مديره اين مجمع شامل محمد‌علي فقيه، محمد حمزه‌زاده، ميثم نيلي و غلام‌رضا حسيني با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در اين مراسم ميثم نيلي، قائم مقام مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي، بيان داشت: حوزه كتاب و كتابخواني يكي از حوزه‌هاي مهم فرهنگي است و عرصه كتاب به عنوان يك امر فرهنگي ارتباط ويژه‌اي با انسان دارد و آنچه كه در اين راستا توليد و مصرف مي‌شود اذعان انسان است.

وي اضافه كرد: مقولات فرهنگي ما بايد بر اساس نياز و اقتضائات انسان تعريف شود و به نوعي مقولات فرهنگي براي پركردن خلأها و اقتضائات فرهنگي جوامع مختلف مدنظر ناشران قرار گرفته و در كشور بايد به اين امر توجه شود.

نيلي ادامه داد: حوزه تربيت از مخاطب آغاز مي‌شود و به قول شهيد باهنر «تربيت از مخاطب آغاز مي‌شود و به جايي كه تربيت كننده مي‌كند خواهد رسيد»، لذا بايد مخاطب‌شناس بوده و در اين راستا به نشر آثار بپردازيم.

وي گفت: اگر مخاطب‌شناس باشيم مي‌توانيم به امر كتاب و كتابخواني نيز بيانديشيم و ناشران بايد خلأهاي موجود در امر كتاب و كتابخواني را پر كنند، يكي از مشكلات ناشران انقلاب اسلامي «سير مطالعاتي در كشور» است.

* ارزيابي مجمع ناشران انقلاب اسلامي از «سير مطالعاتي در كشور» مثبت نيست

قائم مقام مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي گفت: يكي از مشكلات اين عرصه كه ناشران انقلاب اسلامي با آن مواجه بوده و حوزه مدنظر مقام معظم رهبري نيز به شمار مي‌رود «سير مطالعاتي در كشور»، ارتقاء و مستمر شدن آن در سطح جامعه است.

وي اضافه كرد: معتقدم همانطور كه انسان در اقتضائات جسمي خود به يك رژيم غذايي خوب و كاملاً حساب شده نيازمند بوده در ارتباط با مسائل روحي هم احتياج به غذاي روح است يا به نوعي يك انسان به رژيم انديشه‌‌اي و روحي نيازمند است و بايد آن را تأمين كنند.

نيلي با بيان اينكه اقتضائات انساني براي گروه‌هاي سني مختلف و يا گروه‌هاي مختلف اجتماعي متفاوت است، ادامه داد: ارزيابي مجمع ناشران انقلاب اسلامي از «سير مطالعاتي در كشور» ارزيابي مثبتي نيست چرا كه خلاءهاي مختلفي در حوزه‌هاي گوناگون وجود دارد.

نيلي با بيان اينكه ديدباني درستي از خلاءهاي موجود و انساني مختلفي وجود ندارد و بايد به اين سمت رفته و اهداف خود را پيش برد، افزود: بايد با توجه به اقتضائات سني و مسائل مختلفي همچون بومي، زبان و آدام و رسوم به صورت تخصصي اين كار انجام شود يا به نوعي كارها بايد علمي و حساب شده و بر اساس دانش و بينش انجام شود.

* برخي از مطالب جدي و مدون براي عرضه به مخاطب تدوين نشده است

قائم مقام مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي با بيان اينكه بايد از چاپ كتاب‌هاي ساده به سمت كتاب‌هاي مشكل‌تر برويم و بايد اين سير امتداد يابد، گفت: ما داراي راهبرد و مفاهيم‌هاي مختلفي هستيم كه در دوره‌هاي مختلف بايد بيان شود.

نيلي اضافه كرد: يكي از نكات مدنظر رهبري اين بود كه تنها كتاب‌هاي آسان و ساده نبايد در دسترس مردم قرار گيرند بلكه كتاب‌هاي مشكل هم بايد وجود داشته و به آنها عرضه شود تا مردم انديشيدن را ياد بگيرند البته بايد بحث تفكيك كتاب براي افراد، اقشار و سنين مختلف انجام شود كه البته قانوني در اين زمينه تدوين شده و اين كار در حوزه وظايف وزارت ارشاد است.

نيلي ادامه داد: ما براي برخي از گروه‌هاي سني حرفي براي گفتن نداريم نه اينكه مطلبي وجود نداشته باشد بلكه مطالب بسيار است اما جدي و مدون براي عرضه به مخاطب تدوين نشده است، همچنين اگر كتاب‌هاي مفيد را با سير مناسب براي مقاطع مختلف سني تدوين كنيم خود به خود كتاب‌هاي مضر، غير مفيد و كتابسازي شده منزوي مي‌شوند.

وي افزود: در اين راستا رسانه‌ها موثر هستند چرا كه برخي اوقات سير دادن در رسانه‌ها اتفاق مي‌افتد و براي كتاب و كتابخواني در راديو و رسانه‌هاي مكتوب برنامه‌هايي اجرا مي‌شود كه اگر اين برنامه‌ها به درستي برنامه‌ريزي شود يك سير مطالعاتي و انديشه مناسبي به مخاطبان عرضه مي‌شود كه هم در رونق اقتصادي حوزه نشر و هم به تأثيرات تربيتي در مخاطب تأثيرگذار است.

* دغدغه مجمع ناشران انقلاب اسلامي فرهنگ و گفتمان اسلامي است

قائم مقام مديرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامي گفت: اين مسئله نيست كه كتاب مفيد و غيرمفيد تعريف خط‌كشي شده‌اي به معني كاملي نداشته باشد؛ اما گاهي كتابي كه براي يك دانشجوي فلسفه مفيد است براي يك دانش‌آموز و يك مخاطب عام شايد مضر باشد.

وي با بيان اينكه بايد تفكيك آثار را براي افراد و گروه‌هاي مختلف تبيين كرد، اظهار داشت: ما در كشورمان درباره كتاب‌هاي مضر قانون داريم و سال گذشته تجديد مبنايي و ساختاري قانون مربوط به كتاب‌هاي ناسالم تصويب شد چرا كه قانوني كه در اين راستا وجود داشت مربوط به سال 60 بود كه تجديد و اصلاحاتي در آن انجام شد.

نيلي ادامه داد: اين قوانين و چارچوب‌‌ها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تبيين شده است و دستگاه‌ها و ديگر سازمان‌ها به ازاي خريد و يارانه‌اي كه به مخاطبان و ناشران پرداخت مي‌شود اين دسته‌بندي بايد متناسب با مخاطبان خودشان انجام دهند.
وي افزود: ناشران انقلاب اسلامي تا حد زيادي به جاي اينكه به آثار مضر فكر كرده و از آن جلوگيري كنند، به توسعه و ترويج كتاب‌هاي مفيد خواهد پرداخت چرا كه كتاب‌هاي خوب در كشور توليد مي‌شود اما درست به دست مخاطبان نمي‌رسد.

نيلي در پايان، بيان كرد: دغدغه مجمع ناشران انقلاب اسلامي فرهنگ و گفتمان اسلامي است كه علاقه‌مند به تروج آن است، اگر كارهاي ايجابي انجام شود به بسياري از مشكلات و عوارضي كه در حوزه نشر و جامعه وجود دارد برطرف مي‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها