کد خبر: ۱۶۶۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۰۹ مرداد ۱۳۹۰
رييس‌جمهور كشورمان، با تاكيد بر اين‌كه ملت فاقد هويت راه به جايي نمي‌برد، هويت را گذشته‌ تاريخي، توانمندي فعلي و آرمان‌هايي كه يك ملت دنبال مي‌كند، معرفي كرد.

به گزارش ايسنا دكتر محمود احمدي‌نژاد صبح امروز (يكشنبه) طي سخناني در مراسم جشن ثبت جهاني بازار تبريز بر اهميت مساله محبت تاكيد كرد و با ابراز خرسندي از حضور در استان آذربايجان شرقي در آستانه ماه مبارك رمضان گفت: حقيقت اين است كه اين منطقه ديار عشق، حماسه و آزادگي است. سرزمين مردان و زنان مومن و پاك است. آذربايجان سردمدار عزت و سربلندي ملت ايران است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به پروژه‌هاي افتتاح شده در جريان اين سفر، از جمله پروژه مسكن مهر اشاره كرد و گفت: كار مسكن مهر بايد به سرعت به جلو برود و به نياز مردم در ارتباط با مقوله مسكن پاسخ داده شود و اين نياز برطرف شود.

رييس‌جمهور با اشاره به اهميت حل مساله مسكن و عزم تمامي بخش‌هاي مديريتي و اجرايي در اين راستا گفت: در جريان اين سفر 16 هزار واحد مسكن مهر مورد بهره‌برداري قرار گرفت و انشاءالله اين روند ادامه پيدا كند و ديگر پروژه‌ها در اين زمينه به بهره‌برداري برسد.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به افتتاح آزادراه زنجان - تبريز و با بيان اين‌كه كار بزرگ و بي‌نظيري در سطح كشور در اين راستا با احداث اين آزادراه صورت گرفته است، گفت: كار صورت گرفته با توجه به مشخصاتي كه دارد، كار بسيار ارزشمند و كم‌نظيري است.

وي افزود: انشاءالله بعد از ماه مبارك رمضان ادامه عمليات اجرايي اين كار آغاز خواهد شد و با افتتاح اين پروژه مسير تهران – آذربايجان شرقي را در حدود 5:30 ساعت با سرعت معمولي مي‌توان طي كرد.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي ممتاز اين آزادراه و با بيان اين‌كه ساختن آزادراه كار مشكلي است، گفت: از تمام دست‌اندركاران پروژه تشكر و قدرداني مي‌كنم.

احمدي‌نژاد در ادامه سخنانش به جشن ثبت جهاني بازار تبريز اشاره كرد و گفت: به نظرم اين ثبت از دو پروژه قبلي به لحاظ‌هايي بااهميت‌تر است، البته دو پروژه قبلي نيز كه اشاره شد، از نظر ابعاد عظيم، و كار بزرگي بود. براي ساختن 16 هزار واحد مسكوني بيش از 500 ميليارد تومان هزينه شده بود، براي ساختن آزادراه نيز زحمت زيادي كشيده شده بود، ولي همانطور كه گفتم به نظرم ثبت جهاني بازار از لحاظ‌هايي از دو پروژه قبلي اهميتش بيشتر است.

وي با بيان اين‌كه يك ملت با چند مقوله زنده است، گفت: مساله اول هويت است، يك ملت فاقد هويت راه به جايي نمي‌برد، هويت يعني گذشته‌ي تاريخي، توانمندي فعلي و آرمان‌هايي كه يك ملت دنبال مي‌كند.

رييس‌جمهور با اشاره به اهميت گذشته‌ي تاريخي براي يك ملت،تصريح كرد: اگر رابطه‌ي يك ملت با گذشته‌اش قطع شود، مثل اين است كه تنه يك درخت از ريشه‌اش جدا شده است و در واقع بايد دانست كه پرش ما به سمت آينده‌هاي درخشان از سكوي گذشته مي‌گذرد.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين‌كه نبايد گذشته را از صفحه ذهن يك ملت پاك كرد، افزود: اگر يك ملت بخواهد به هدف‌هاي بزرگ خود دسترسي پيدا كند و استقلال خود را حفظ كند، بايد به گذشته تاريخي خود توجه كند و آن را حفظ كند. گذشته چراغ راه آينده است. توجه به تاريخ ركن اصلي هويت ملي و آرماني و تلاش در جهت حفظ آن است.

رييس‌جمهوردر ادامه با اشاره به انتقادهايي كه برخي افراد از توجه به گذشته و تاريخ مي‌كنند، گفت: آنها متوجه نيستند. برخي مي‌گويند اينها يك ديوار و نقاشي است، اينها را كنار بگذاريد، كساني كه اين مطالب را مطرح مي‌كنند، متوجه نيستند مثلا همين بازار تبريز كه يك اثر تاريخي است يك كتاب گشوده در برابر نسل‌هاي متوالي است و داراي ويژگي ها و بيانگر مفاهيمي است.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي هنري كه در بازار تبريز وجود دارد و رابطه آن با زندگي انسان‌ها و به طور كلي رابطه زندگي و هنر، گفت: بازار تبريز بنايي است كه بر پايه‌ي ايمان و پاكي استوار شده است و در واقع يكي از ويژگي‌هاي آن بيانگر رابطه‌ي انسان‌هايي است كه در اين مكان مشغول به كار هستند. رابطه بازاريان بيانگر اين است كه رابطه بازاريان بر اساس صداقت، اعتماد و دوستي است و اين‌كه معادلات بزرگي در اين بازار بر اساس اعتماد صورت مي‌گرفته است، نشانه‌اي از ايستادگي و مقاومت مردم اين منطقه در دفاع از استقلال ملت ايران و پشتيباني از مجاهدان و انقلابيون بوده است.

احمدي‌نژاد با اشاره به ويژگي هاي بازار تبريز و شاخصه‌هاي آن، گفت: آيا اين ويژگي‌ها بد است؟ اگر يك ملت اين ويژگي‌ها را حفظ كند آيا ضرر مي‌كند؟

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بخش مهمي از مشكلات ما و جامعه بشري به خاطر فاصله گرفتن از اين ويژگي‌ها است. وقتي كه همدلي و محبت ضعيف و كم‌رنگ شود، وقتي صداقت و اعتماد از بين برود و وقتي توجه و دلسوزي مردم نسبت به هم كاهش پيدا كند، وقتي روحيه‌ي اهتمام به ارزش‌ها كاهش پيدا كند، مشكلات مثل شب تيره به ملت‌ها هجوم مي‌كند و در واقع مشكلات روزافزون مي‌شود.

وي با اشاره به وضعيت كنوني جامعه بشري و نگراني‌ها و فشارهايي كه وجود دارد، گفت: امروز وقتي ما از ثبت جهاني بازار تبريز تجليل مي‌كنيم، در واقع اين ارزش‌ها و كرامت‌ها را جشن مي‌گيريم و آنها را به خودمان يادآوري مي‌كنيم. ياد مجاهدت‌ها و مردماني پاك را گرامي مي‌داريم كه در برابر اشغالگري‌ها و گروه‌هاي منحرف وابسته به بيگانه ايستادند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: اين‌كه بازار تبريز ثبت جهاني شده است اين به اين معناست كه ما يك الگو از زندگي بهتر را به دنيا معرفي كرده‌ايم.

رييس‌جمهور با اشاره به آثار ثبت جهاني بازار تبريز از همه دست‌اندركاران اين ثبت و كساني كه در اين راستا تلاش كرده‌اند تشكر كرد.

وي در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اين‌كه ملت ايران بايد الگوي زندگي متعالي را به جامعه‌ي بشري معرفي كند و اين ماموريت ماست، ادامه داد: ما بايد ايران را بسازيم، ايران شايستگي و توانمندي دارد.

احمدي‌نژاد به اشاره به گذشته ملت ايران و اين‌كه ملت ايران در دوره‌اي پرچمدار تمدن و انسانيت بوده است، گفت: نمي‌گويم بايد به سمت گذشته برگرديم، ولي بايد به سمت آينده‌اي متعالي‌تر و درخشان‌تر حركت كنيم و بايد ايران را بسازيم.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به ويژگي‌هاي گذشته ملت ايران و تلاش‌هايي كه در راستاي اين ويژگي‌ها صورت گرفته، گفت: اگر ما بخواهيم همه‌ي اين خوبي‌ها را داشته باشيم، لازمه آن اين است كه نسبت به يكديگر محبت داشته باشيم، همديگر را دوست داشته باشيم. پايه تمام زيبايي‌هايي كه خلق شده عبارت از محبت است.

وي با اشاره به اهميت محبت به انسان‌ها، هم‌كيشي‌ها، همشهري‌ها و نوع انسان،افزود: البته محبت همين‌طوري به دست نمي‌آيد، بلكه محبت زائيده توحيد و عدالت است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه اگر توحيد و عدالت مستقر شود، محبت نيز مي‌آيد، گفت: محبت نيز آزادي، شجاعت و غيرت را مي‌آورد و كساني كه خود را فداي تعالي جامعه كرده‌اند، سراسر وجودشان سرشار از عشق به انسان‌ها بوده است كه در راس آن پيامبر عظيم (ص) است.

وي با بيان اين‌كه هر حركت و هر عملي كه برآمده از محبت باشد، ماندگار و اثرگذار مي‌شود، گفت: اگر در يك شهري چنين شرايط و ويژگي‌هايي حاكم شود، آيا در آن شهر بزهكاري و گناه رخ مي‌دهد؟‌ فقيري پيدا مي‌شود؟ مشكلاتي كه اكنون وجود دارد زائيده خالي شدن دل‌ها از محبت است. اگر محبتي در دل‌ها جاري شود چه كسي حاضر است كه در حق هم‌نوع خود ظلم كند و يا حق ديگران را ضايع كند. اگر رابطه بين آحاد ملت بر اساس محبت باشد، فقر، ظلم و تحقيري نخواهد بود، فاصله طبقاتي نخواهد بود.

رييس‌جمهور با اشاره به فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و با اشاره به ويژگي‌هاي اين ماه اظهار داشت: مردم عزيز آذربايجان، مردم عزيز ايران بياييم امسال ماه رمضان را ماه محبت و عشق به ديگران در سايه توحيد و عدالت قرار دهيم و دل‌هايمان را پر كنيم از عشق به هموطنانمان و ببينيم كه بعد از ماه مبارك رمضان اين موضوع چه ويژگي‌ها، اثرات و بركاتي خواهد داشت.

وي در پايان سخنان خود گفت: از مردم تبريز كه در عشق به خوبي‌ها و ترويج خوبي‌ها و عشق به ديگران و سرافرازي ملت ايران همچون گذشته‌ي تاريخ پيشگام بوده‌اند تشكر مي‌كنم.

پيش از صحبت‌هاي رييس‌جمهور، نيكزاد وزير راه و شهرسازي و احمدزاده معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و همچنين استاندار استان آذربايجان شرقي سخنراني كردند.

در اين مراسم همچنين يكي از نمايندگان اصناف و بازاريان تبريز نيز صحبت كرد و لوح و سند ثبت جهاني بازار بزرگ تبريز با حضور نماينده يونسكو به رييس‌جمهور اهدا شد.

رييس جمهور صبح امروز (يكشنبه) طي سفر به تبريز بعد از افتتاح قطعه پاياني آزادراه تبريز – زنجان و افتتاح 16 هزار واحد مسكوني مهر در استان آذربايجان شرقي، در مراسم جشن ثبت جهاني بازار تبريز حاضرو به ايراد سخنراني پرداخت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها