کد خبر: ۱۶۵۵۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
پيروزي دكتر روحاني در انتخابات 24خردادماه رياست‌جمهوري، فضا و زمينه‌هاي جديدي براي بازتعريف روابط خارجي ايران ايجاد كرده است
598 به نقل از تهران امروز؛ بعد از حضور روحاني به عنوان رئيس‌جمهور در پاستور، دوباره بحث رابطه ايران و انگليس مطرح شد. در آن زمان ويليام هيگ، وزير خارجه انگليس گفته بود: اين كشور به هر كاري از سوي حسن روحاني، رئيس‌جمهور منتخب ايران براي بهبود روابط، پاسخ خواهد داد.بعد از مراسم تحليف و تشكيل كابينه نيز بحث ديدار رئيس‌جمهور و وزير خارجه انگليس رسانه‌اي شد اما اين خبر از سوي يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه تكذيب شد. با اين وجود روز گذشته رسانه‌ها از قطعي شدن ديدار روحاني و هيگ در حاشيه اجلاس سران سازمان ملل متحد در نيويورك به درخواست طرف انگليسي خبر دادند.



ديداري در حاشيه

حسن روحاني رئيس‌جمهور اسلامي اوايل هفته آينده براي سفري چند روزه عازم نيويورك مقر سازمان ملل متحد خواهد شد.ديدار با ايرانيان مقيم نيويورك و همچنين گفت‌وگو با چند شبكه بين‌المللي خبري و ديدار با سران كشورهاي حاضر در اين اجلاس جزو برنامه‌هاي روحاني در اين سفر محسوب مي‌شود.در اين ميان خبر ديدار با هيگ توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد. اين ديدار به درخواست طرف بريتانيايي و در حاشيه اجلاس سران سازمان ملل متحد در نيويورك انجام خواهد شد. پيش از اين محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان از درخواست مستقيم وزير امور خارجه بريتانيا براي ديدار با رئيس‌جمهور كشورمان در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل متحد خبر داده بود.



رايزني بر سر سوريه

به نظر مي‌رسد كه اين ديدار براي رايزني ايران و انگليس درباره سوريه باشد گرچه پيش از اين هيگ اعلام كرده بود كه انگليس آماده است تا روابط خود با تهران را به شيوه گام به گام گسترش دهد. اما پس از آن و احتمال جنگ آمريكا با سوريه بر سر مسائل هسته‌اي و مخالفت پارلمان بريتانيا با اين حمله، وي گفته بود: لندن آماده انجام مذاكرات با ايران درباره سوريه است. لندن به دستيابي به راه‌حل سياسي درباره سوريه پايبند است و براي برگزاري نشست صلح در ژنو تلاش مي‌كند.



رابطه‌اي پرفرازو نشيب

روابط ايران و انگلستان از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون با فراز و نشيب‌هاي مختلفي روبه‌رو بوده است. اگرچه روابط دو كشور در سه مقطع به‌طور كامل قطع شد اما طرفين مجددا روابط سياسي خود را از سر گرفتند. در طول سال‌هاي متمادي روابط دو كشور عمدتا سرد و توأم با تنش‌هاي سياسي مختلفي بوده است.

آنچه از بررسي روابط دو طرف مشاهده مي‌شود تاثير تحولات داخلي در هر دو كشور بر روابط خارجي شان بوده است. پيروزي دكتر روحاني در انتخابات 24 خرداد ماه رياست‌جمهوري فضا و زمينه‌هاي جديدي براي بازتعريف روابط خارجي ايران ايجاد كرده است. اين فضا بازتاب زيادي در كشورهاي اروپايي و از جمله در انگليس و آمريكا داشته است.

مقامات انگليس به نوبه خود از همان روز اول پيروزي دكتر روحاني آمادگي خود را جهت ازسرگيري و بهبود رابطه با جمهوري اسلامي ايران البته با شرط و شروط و تكيه برحل و فصل قضيه هسته‌اي اعلام كردند. چراكه در حال حاضر شرايط تغيير كرده است و در حالي كه بحث پرونده هسته‌اي ايران و رايزني‌هاي جمهوري اسلامي ايران با اعضاي 5+1 دوباره از سر گرفته شده، انگليس مايل نيست غايب عرصه ديپلماسي و رفت و آمدهاي ديپلماتيك باشد.

از سوي ديگر احتمال جنگ آمريكا در سوريه و موضع لندن درباره با اين جنگ بهانه خوبي است تا مقامات اين كشور با تهران به گفت‌وگو بنشينند. چراكه بر اين عقيده هستند كه ايران در رابطه با سوريه و تحولات آن كشور تاثيرگذار است.

هيگ درباره تحولات سوريه بر لزوم يافتن راهكاري سياسي براي بحران سوريه تاكيد كرد و گفته بود: آمريكا و انگليس به تلاش براي رسيدن به چنين راهكاري ادامه مي‌دهند.

به‌نظر مي‌رسد روابط ايران و انگليس طي ماه‌هاي آينده از وضعيت فريز و ركود كنوني خارج مي‌شود. انگليس بعد از قطع روابط سياسي و ديپلماتيك با ايران و بستن سفارتخانه‌ها در آذر ماه 1390 به‌دنبال بازسازي مناسبات خود با جمهوري اسلامي ايران است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها