کد خبر: ۱۶۵۴۲۴
زمان انتشار: ۱۵:۳۶     ۲۴ شهريور ۱۳۹۲
نشست خبری معرفی ویژه‌‌برنامه‌های سیما در هفته دفاع مقدس امروز ۲۴ شهریورماه در ساختمان سیمای صداوسیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ابتدای این نشست علی طلوعی مدیر شبکه جام‌جم  و مسئول پروژه برنامه‌های دفاع مقدس سیما و الهام صفری‌زاده مدیر روابط عمومی شبکه جام‌جم حضور داشتند.

علی طلوعی ضمن اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که جنگ را یک گنج معرفی کردند، گفت: وظیفه رسانه‌ها استخراج این جنگ است، حدود 3 سال است که در حوزه مناسبت‌ها صدا‌وسیما به‌صورت فعال عمل می‌کند، پیش از این عملکردی منفعل داشت. برای هر مناسبت یک مسیر مشخص در صداوسیما تعیین شده است.

وی با اشاره به انتخاب وی برای مدیریت برنامه‌های هفته دفاع مقدس افزود:  اولین جلسه این کارگروه اواخر آذرماه 91 برگزار شد و تاکنون 25 جلسه داشتیم که در آن به نتایج خوبی رسیده‌ایم، سعی کردیم از همه نهادهای متولی در این زمینه استفاده کنیم. حوزه هنری، مرکز بسیج، نماینده‌های صداوسیما، کانون نشر و حفظ آثار دفاع مقدس و سپاه از جمله‌ نهادهایی بودند که از آنها کمک گرفتیم.

مدیر شبکه جام‌جم  با تأکید بر تقسیم‌بندی گفتمان دفاع مقدس در 6 حوزه بنیادین گفت: انعکاس شور مردمی در برپایی مراسم دفاع مقدس، عدالت توزیعی در 8 سال دفاع مقدس، پرداختن به سیره عملی شهدا، جانبازان و ایثارگران، برجسته‌سازی 8 سال جنگ، انعکاس نقش اقلیت‌های دینی و بیان نادیده‌ها و ناگفته‌های جنگ 6 محور بنیادین این گفتمان بود.

علی طلوعی در ادامه اضافه کرد: براساس این محورها رویکردهای راهبردی انتخاب شدند. نمایش دستاوردهای دفاعی کشور، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ترویج آن، برجسته سازی سخنان مقام معظم رهبری، تبیین آثار دفاع مقدس و رفع شبهات در زمینه دفاع مقدس از جمله رویکردهای رسانه ملی است.

وی در تشریح رویکردهای رسانه‌ای صداوسیما گفت: بایدها و نبایدهای رسانه و تعیین شیب پرداختن به هریک از موضوع‌ها و تعیین وظایف هر شبکه برای عدم موازی‌کاری از رویکردهای رسانه‌ای صداوسیما است.

مدیر شبکه جام‌جم افزود: در این زمینه فضاسازی تبلیغاتی انجام دادیم، شیب پرداختن به موضوعات را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که از ولادت امام رضا(ع)  برنامه‌های دفاع مقدس شروع می‌شود. ریتم کنداکتور را به‌گونه‌ای هدفمند برنامه‌ریزی کردیم که طی 24 ساعت یک شبکه مجازی برای دفاع مقدس ایجاد شود.

علی طلوعی با تأکید بر وجود مشکلات در بعضی از ساختارها و فرم‌های برنامه‌سازی گفت: پرداختن به برخی ساختارها سخت، هزینه‌بر و زمان‌بر است اما تلاش شد در ساختارهای پربیننده برنامه‌های خوبی داشته باشیم. پرداختن ویژه به مستند، کلیپ، موسیقی و انیمیشن از جمله برنامه‌های صداوسیما در هفته دفاع مقدس است.

وی در تشریح برنامه‌های صداوسیما در زمینه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در ساختار مستند 44 برنامه داریم که مجموعاً 5 هزار و 287 دقیقه است. 16 فیلم سینمایی در مورد دفاع مقدس در این ایام پخش می‌شود. 10 سریال در حوزه دفاع مقدس وجود دارد که 5 سریال از آنِ تولیدی است. به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که سریال «نوشدارو» در هفته دفاع مقدس پایان یابد. 14 انیمیشن در هفته دفاع مقدس نمایش داده می‌شود که «تپه‌ عقاب‌ها» و «قصه‌های دلاور» از جمله آنهاست.

مدیر شبکه جام‌جم اضافه کرد: در حوزه فیلم کوتاه یک مجموعه 5قسمتی داریم. «پوتین شقایق» کار جدیدی است که در حوزه فیلم کوتاه است. در زمینه موشن‌گرافی 10 داستانک تولید شده است. تولید 7 کلیپ و 13 نماهنگ در زمینه دفاع مقدس از دیگر فعالیت‌های ماست. در حوزه موسیقی 15 موسیقی بدون کلام، 8 موسیقی سمفونیک و در کل 120 قطعه موسیقی طراحی شده است.

علی طلوعی در ادامه گفت: در حوزه برنامه‌های ترکیبی 51 برنامه زنده و ضبطی داریم، همچنین چندین جشنواره  در این هفته فعالیت می‌کنند. فراخوان جشنواره عکس دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس انجام می‌شود. این جشنواره از 27 شهریور تا 10 مهر برگزار می‌شود و در 5 آذر، روز بسیج  برگزیدگان معرفی می‌شوند. بنیاد حفظ آثار و حوزه هنری در برگزاری این جشنواره نقش دارند.

وی در تشریح نحوه عملکرد جشنواره عکس گفت: سعی کردیم که در این جشنواره از حوزه عکس حرفه‌ای دور شویم، در این جشنواره از عکس‌های خانواده‌های رزمندگان استفاده می‌شود. خبرگزاری دفاع مقدس، در این راه ما را همراهی می‌کند.

مدیر شبکه جام‌جم با تأکید بر برگزاری جشنواره‌ فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس در شبکه یک سیما گفت: این جشنواره از 29 شهریورماه آغاز می‌شود، هرروز غیر از جمعه‌ها در ساعت 16 یک فیلم سینمایی از شبکه یک پخش می‌شود. علاوه بر این جشنواره مستند توسط شبکه 4 و شبکه مستند برگزار می‌شود.

علی طلوعی با اشاره به توجه نقش زنان در دفاع مقدس در برنامه‌های صداوسیما گفت: در این زمینه برنامه‌های «اردیبهشت» و «خانه محبت» از شبکه 2 سیما پخش می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه سینمای دفاع مقدس برنامه‌های ققنوس از شبکه 4 سیما و برنامه 7 از شبکه 3 سیما پخش می‌شود. شبکه 4 به‌صورت ویژه به حوزه تئاتر می‌پردازد. در زمینه کتاب دفاع مقدس برنامه‌های «کارنامه» و «چکامه» پخش می‌شود. در حوزه موسیقی هرشب برنامه‌ گام هشتم از شبکه جام‌جم پخش می‌شود. این برنامه به نقد و بررسی موسیقی می‌پردازد. رادیو 7 و دبستان از جمله برنامه‌های دیگر هستند که به حوزه موسیقی می‌پردازند.

مدیر شبکه جام‌جم در ادامه گفت: شبکه 5 سیما در هفته دفاع مقدس یک جشنواره وبلاگ‌نویسی برگزار می‌کند. در این برنامه برای هر شهید یک وبلاگ ساخته می‌شود. شبکه ورزش با ساخت مستندی به‌نام شهدای آسمانی به زندگی شهدای ورزشکار می‌پردازد. مستند اولین‌ها از شبکه 2 سیما پخش می‌شود. این مستند به همه موضوعاتی که برای اولین بار در دفاع مقدس روی داده است، می‌پردازد. میان‌برنامه‌های «حس مشترک» از برنامه‌های دیگری است که در هفته دفاع مقدس از شبکه نمایش پخش می‌شود.

علی طلوعی اضافه کرد: «سراج»، «سنگر تدارکات»، «نورالدین» و «حماسه پروانه‌ها» از جمله مستندهایی هستند که در هفته دفاع مقدس پخش می‌شود. در هفته دفاع مقدس علاوه بر پرداختن به نقش روحانیت و زنان به نقش پزشکان دفاع مقدس نیز پرداخته می‌شود.

وی با تأکید بر "هم در ساختار و هم در محتوا دستمان پر است"، گفت: سعی کردیم هیچ محتوایی را از قلم نیندازیم. با تهدید موضوع تلاش کردیم در همه زمینه‌ها برنامه داشته باشیم. در یک جریان 3ساله به همه موضوعات دفاع مقدس پرداختیم. امسال برای اولین‌بار به برخی نادیده‌ها و ناشنیده‌های جنگ می‌پردازیم.

مدیر شبکه جام‌جم تصریح کرد: برای هفته دفاع مقدس  30 هزار دقیقه برنامه داریم از این 500 ساعت برنامه، 78 درصد تولیدی و 22 درصد تأمینی است.

علی طلوعی در پاسخ به خبرنگاری در زمینه سریال‌سازی گفت: سریال‌سازی دفاع مقدس سنگین و پرهزینه است اما با تمهیداتی که آقای دارابی انجام دادند به نتیجه خوبی در سرمایه‌گذاری بخش بیرون از سازمان رسیدیم. صداوسیما متولی کامل بحث دفاع مقدس نیست، تنها ابزاری است در نشر این امر، همه نهادها باید به این مسئله ورود کنند، امیدواریم همه پروژه‌های ناتمام به‌زودی تمام شود.

وی در خصوص پرداختن به موضوع دفاع مقدس در طول سال گفت: با رصد برنامه‌های سیما خواهید دید که در طول سال نیز به بحث موضوع دفاع مقدس پرداخته می‌شود. صداوسیما کارگروهی ویژه برای این امر دارد اما با توجه به  انتخاب هفته خاص برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس ما وظیفه خود می‌بینیم که آن را بیشتر کنیم و این به این معنا نیست که در طول سال برنامه نداریم.

مدیر شبکه جام‌جم با تأکید بر اینکه جشنواره عکس را می‌توان در سال‌های آینده نیز برگزار کرد، گفت: اگر جشنواره عکس دفاع مقدس خوب برگزار شود می‌توانیم در سال‌های متمادی از آن استفاده کنیم، یکی از کارهایی که در این جشنواره انجام شد کیفی‌سازی تصاویر است، با این کار سعی می‌کنیم که کیفیت عکس‌ها را بالا ببریم، تا جایی که به سندیت آنها لطمه‌ای وارد نشود.

وی در پایان گفت: در برنامه‌های «امروز، دیروز، فردا» و «شناسنامه» به ناگفته‌های جنگ می‌پردازیم. نمی‌توان در بحث جنگ به مسائل تکنیکی و تاکتیکی پرداخت اما ابهاماتی درباره دفاع مقدس وجود دارد که در این برنامه‌ها برطرف می‌شود. سعی کردیم با دعوت از متولیان دفاع مقدس که با موضوع کمی زاویه هم دارند صحبت کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها