کد خبر: ۱۶۵۰۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
در بررسی های دوباره مشخص شد که گل پیروزی بخش ایران مقابل کره جنوبی هرگز با بخت و اقبال زده نشده است.

علی بنی شیخ الاسلامی:در حالی که تقریبا سه ماه از بازی ایران و کره جنوبی می گذرد و تیم ملی به جام  جهانی صعود کرده است،روز گذشته امیر قلعه نویی در گفت و گویی عنوان کرده بود که گل قوچان نژاد به طور شانسی وارد دروازه کره شده است.اظهار نظری که پس از گذشته سه ماه اصلا مشخص نیست به چه بهانه ای بیان شده است.با این حال در زیر بررسی خاصی انجام داده ایم از اینکه گل گوچی چطور به ثمر رسیده است و آیا واقعا شانس روی این اتفاق نقشی داشته است یا نه؟

 

نمای اول از بازی ایران و کره جنوبی

دقیقه 59:13 است. کره ای ها توپ را می برند به جناح چپ. در این تصویر 8 بازیکن ایرانی را در منطقه یک سوم دفاعی می بینید. طبیعی بود که ایران در اولسان دفاعی بازی کند و برای گلزنی ضد حمله را مبنا قرار دهد چون آن روز و شاید حتی امروز کره به مراتب قوی تر از ایران بوده و هست. خسرو به استقبال توپ می رود. جواد نکو که هافبک دفاعی اول است به صحنه نزدیک می شود تا پوشش دهد. آندو هم بازی را دنبال می کند. هیچ کدام از این حرکات اتفاقی نیست بلکه در شکل بازی خسرو، جواد و آندو نهادینه شده است...

 

نمای دوم از بازی ایران و کره جنوبی

خسرو در صحنه قبلی و در مصاف با بازیکن کره موفق عمل می کند و توپ را برگشت می دهد. جواد که برای پوشش به خسرو نزدیک شده بود توپ را با پشت سر پاس می دهد. نکو ایمان داشت که توپ به آندو خواهد رسید و اگر غیر از این بود توپ را به ات می زد. این طبیعی است. آنها مدت ها در کنار هم بازی کرده اند و تاکتیکشان است در چنین صحنه هایی با زوایه ای کم در عمود بازی کنند. جواد با ایمان به اینکه توپ به آندو خواهد رسید آن را با پشت سر به سوی جلو رهنمون می کند. کماکان 8 بازیکن در منطقه یک سوم دفاعی ایران هستند.

 

نمای سوم از بازی ایران و کره جنوبی

در این صحنه آندو بعد از اینکه توپ را می گیرد به کنار خط می آید تا به حرکت سانتر فوروارد هم تیمی زاویه دهد. او خوب می دانست حرکت به سوی قلب خط دفاعی حریف از میانه میدان سخت است.توپ را روی خط به رضا قوچان نژاد پاس می دهد.سرعت انتقال توپ در این صحنه به گونه ای بود که 6 بازیکن کره که در منطقه یک سوم تهاجمی حضور داشتند فرصت بازگشت پیدا نکردند و البته بازیکنان تیم ملی هم جزء آندو که صاحب توپ بود در منطقه یک سوم دفاعی باقی ماندند تا نفسی چاق کنند...

 

نمای چهارم از بازی ایران و کره جنوبی

می دانید چرا آندو توپ را برای کنار خرج کرد؟ جزء دلیل قبلی که آورده ایم توصیه مربیان این است که توپ در ضد حمله به کناره ها فرستاده شود تا اگر حریف صاحب توپ شد سریعا حمله جدیدی را طراحی نکند و اجازه دهد تیم مدافع نفسی تازه کند. رضا قوچان نژاد به سرعت به سمت توپ حرکت می کند تا توپ ربایی کند. یقین بدانید در این صحنه اگر رضا ایمان به تصاحب توپ نداشت به سمت آن حرکت نمی کرد. از سویی مهاجم حرفه ای در هر صحنه ای تلاش خود را برای تصاحب توپ انجام می دهد تا فردا با دیدن فیلم بازی خود را سرزنش نکند.

 

نمای پنجم از بازی ایران و کره جنوبی

14 ثانیه بعد از اینکه بازیکن کره صاحب توپ می شود و در جدال با خسرو حیدری توپ را از دست می دهد رضا قوچان نژاد در آستانه تک به تک شدن با دروازه بان تیم میزبان قرار می گیرد. با دفاع خسرو و پاس های جواد  نکو و آندو.رضا بعد از توپ ربایی سعی می کند خط عمود با دیرک یک را طی کند تا پیش از اینکه بازیکن پوششی به او برسد ضربه اش را زده باشد. این چنین هم شد. دروازه بان کره که چنین صحنه ای را باور نداشت برای صدم ثانیه هایی که در این تصویر می بنید هاج و واج دست به کمر می ماند.

 

نمای ششم از بازی ایران و کره جنوبی

قوچان نژاد با پای مخالف توپ را به زاویه مخالف زد و توپ گل شد.دقیقه 59:28. و اما تعریف ضد حمله « ضد حمله تاکتیک و به نوعی یک ذهنیت است.تیم هایی که یارای مقابله با تیم رودررو را در نیمه حریف ندارند با تجمع در نیمه خودی به ویژه در منطقه یک سوم دفاعی و ایجاد لایه ها دفاعی متعدد راه را بر حریف می بندند و بعد از توپ ربایی به سرعت آهنگ دروازه حریف را در پیش می گیرند که این همان استفاده از تاکتیک ضد حمله است.» با تشریح این صحنه و تعریف از ضد حمله قضاوت با شما. آیا این گل اتفاقی بود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها