12 اسفند 90 انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
انتخاباتی که جبهه و جناح های سیاسی از حالا خود را برای آن آماده می کنند.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، تشکل های سیاسی به عنوان یکی
از موثرترین فرآیندها ی دانشجویی تاثیر بسزایی در جهت گیری جامعه بزرگ
دانشجویان و حتی بدنه مردم دارد.
از این رو پای سخنان اعضای تشکل های مختلف دانشجویی نشستیم و در خصوص
آرایش لیست های سیاسی و شروط دانشجویان برای کاندیداتوری نمایندپان به بحث
پرداختیم.
مردم ساکتین فتنه 88 را در انتخابات مجلس کنار می زنند
محمدرضا کاشفی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاههای در مصاحبه ی
اختصاصی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به تبیین و تعریف آرایش
جبهه های سیاسی در انتخابات مجلس پرداخت.
خبرنامه دانشجویان ایران: شما اشاره کردید کسانی که می خواهند مجوز ادامه
عمر سیاسی شان را از مردم بگیرند، باید راجع به چند مسئله موضع گیری شفاف
داشته باشند؛ یک مقدار شفاف تر بگویید که منظور شما از افرادی که از بدو
شروع فتنه و نه از بعد عاشورا در مقابله فتنه سکوت کردند و آن شاخص های که
دارید می شمارید برای ادامه حیات سیاسی جریان های مختلف چیست؟
زمانی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، نسبت به آن هر کسی می تواند
نظر خودش را اظهار کند کما اینکه ما اعتقاد داریم بلاخره یک سری جریانات می
آیند و خودشان را نشان می دهند؛ نظر داشتن به آنها هم خیلی کار درستی نیست
مخصوصا از سمت نخبگان سیاسی؛ و تنها این مردم هستند که می آیند، نظر می
دهند اما نخبگان سیاسی هم اگر به سمت و سویی بروند قطعا بدون فکر نبوده است
و سال 88 انتخاباتی برگزار شد که حماسه بود و در جهان بی نظیر بود؛ چیزی
که می توانست یک جشن ملی برای ما بشود یک عده ای آمدند و این جشن را خراب
کردند؛ رسانه های بیگانه وارد شدند و عده ای از داخل با این فتنه گران هم
صدا شدند.
عده ای با جریانات خارجی از قبل ارتباط گرفته بودند و الان هم در کشور های
مختلف در حال فعالیت هستند؛ در داخل کشور هم افراد مختلفی آمدند و اظهار
نظر کردند؛ از جمله روسای مختلف قوا که خب به غیر از ریاست جمهوری که خودش
در معرض انتخاب بود، جامعه منتظر واکنش دیگر قوا بود.
قوه مقننه و قوه قضائیه و افراد تاثیر گذارش، شاخصی در کشور بودند که هر
یک جریانی را با خودشان همراه می سازند و حرفشان تاثیر گذار است حتی اگر
عقبه ای نداشته باشند ممکن است حرفی که این ها می زنند مورد سوء استفاده ی
رسانه های بیگانه قرار بگیرد.
این که یک آقایی در یک برنامه ای بیاید و در پاسخ به این سوال که به نظر
شما آیا تقلب شده است یا نه؟ و بعد با مسئولیت هایی که دارند، بگویند که من
در مقامی نیستم که بگویم تقلب شده است یا نه!
ببینید وقتی که رهبر انقلاب در نماز جمعه می فرماید من جان ناقابلی دارم و
اندک آبرویی که حاضر است از آن بگذرد اما من نمی دانم که بعضی صندلی ها و
یا جایگاه ها با افراد چه می کند گه با اینکه رهبری حاضر است از جانش بگذرد
ولی این افراد از صندلی شان نمی گذرند!
انسان واقعا تاسف می خورد در آن بازه زمانی وقتی که شرایط کشور به سمتی
رفته بود که اگر واقعا در انتخابات تشکیک نمی شد، یقینا این برگ برنده در
بحث هسته ای به شدت تاثیر گذار بود، در وجهه منطقه ای ما به شدت تاثیر گذار
بود چون انتخاباتی با 85% شرکت کننده واقعا بی نظیر بود اما می خواستند
انتخابات ما را نمایشی نشان دهند تا انتخابات های بعدی ما را زیر سوال
ببرند جنایت هایی که اتفاق افتاد را بزرگ نمای بکنند؛ در این شرایط در
برابر آن کسانی که در خیابان فحش می دادند، آن سمتی که به اعتقاداتش توهین
شده باید از آن ها دفاع کند.
اگر دموکراسی است، اگر آزادی هست که دیگر فحش دادن ندارد با شیشه شکستن و
سطل آشغال آتش زدن ندارد ولی ما دیدیم کسانی به جرم اینکه یک قیافه مذهبی
داشتند در خیابان مورد تعرض قرار گرفتند! و جالب اینکه این رفتارها با اسم
دموکراسی و آزادی انجام شد و جالب تر اینکه نامه می نویسند و اول آن هم
تاکید می کنند که در این مملکت خفقان است و اصلا آزادی در آن نیست بعد داخل
نامه به هر کسی که می خواهند فحش می دهند!
آقای محمد رضا خاتمی در این نامه آخری که نوشته بود به همه فحش داد بعد هم
نوشت ما آزادی نداریم و ما گله هم داریم که چرا با این ها برخورد نمی شود!
خب اگر در برابر کسی که قانون را زیر پا می گذارد برخورد نشود، آن وقت
شروع می کند به هتاکی کردن و اگر با این آقا برخورد می شد این طور نمی شد
که الان گستاخ شود و این طور هتاکی کند و نامه بنویسد، بعد هم خود را منتسب
به امام کنند!
این ها کسانی بودند که در مجلس ششم می گفتند امام باید به موزه ها برود؛
این ها کسانی هستند که هر جا به نفعشان باشد می گویند خط امام، گفتمان
امام، راه امام ولی در عمل عکس آن رفتار می کنند.
واقعا جای تاسف دارد گاهی اوقات هم از سستی ما سوء استفاده می کنند؛ اگر
ما گذشته این ها را بیاوریم جلو چشمشان و صحبت هایی که در مجلس کردند را
بازنشر کنیم، هیچ وقت به خودشان اجازه نمی دهند که بیایند از امام و خط
امام و اسلام و انقلاب حرف بزنند.
ببینید آن حرفی که گفتم این ها باید موضع گیری های خودشان را مشخص کنند،
منظورم تمام افراد است انتخاب برگزار می شود یک کاندیدایی می گوید من 900
هزار تا کد ملی دارم و بعد این ها خودشان را سرباز ولایت و امام و رهبری هم
می دانند اگر او واقعا خودش را سرباز می داند بلاخره وقتی انتخابات برگزار
می شود، وقتی جلسه گذاشته می شود، رهبری می آیند نماینده های کاندیدا ها
را دعوت می کنند، شورای نگهبان را دعوت می کنند به همه توصیه می کنند از
راه قانون پی گیری کنید، ولی خلاف آن عمل می کنند پس چه خط امام و ادعای
ولایت پذیری؟
خط امام و ادعای ولایت پذیری در شعار ها ممکن است خیلی پر رنگ باشد اما در
عمل مهم است؛ اینکه می گویند خواص لغزش هایشان بعضی جا ها سنگین تر است،
نقطه عمل هایشان هست.
در این انتخابات قطعا همه باید شفاف موضع گیری کنند و این قطعا مطالبه ملی
ما ست که در برابر این جریانات همه بیایند نظراتشان گفته شود و گذشته شان
به نقد گذاشته شود و این را هم بگویم که هر جا ما از نقد گذشته افراد غفلت
کردیم، این ها آمدند از ضعف حافظه تاریخی سوء استفاده کردند و خودشان را
طوری دیگر نشان دادند.
اگر نخست وزیری آقای موسوی را زمان انتخابات برای مردم شفاف می کردیم که
این آقای موسوی که هنوز اتفاقی برایش نیافتاده است یک آدم لج بازی است و
همان موقع هم همین روحیه را داشته و همان زمان هم همین کار ها را می کرده
است ولی از این فضا استفاده نکردیم، میرحسین را برای مردم تبیین نکردیم و
او هم با یک نقاب جدید آمد و کار هایی که خودش در زمان خودش با قدرت انجام
داده بود را در این دولت زیر سوال برد.
الان هم اگر این غفلت را بکنیم، حامی فتنه گران بوده ایم مطمئن باشید از
این به بعد با نقاب نجات نظام عده ای به صحنه سیاسی می آیند و اصلا تعجب
نکنید که روزی افرادی بیایند و بگویند ما آمدیم نظام را از جریان انحرافی
نجات دهیم.
از این آقایانی که هستند بعید نیست که بیایند و همچین حرفی را بزنند؛ ساده
هم هست چون این ها که چیزی برای از دست دادن ندارند و آبرویی هم که
ندارند؛ آقای موسوی و کروبی را کنار می گذارند و از دیگران هم به اندازه
کافی سوء استفاده شده است؛ آقای خاتمی می آید هر روز در یک قالب جدید
مسائلی را مطرح می کند این ها هر روز به یک شیوه ای می آیند تا به آن هدفی
که دارند برسند مثلا این فراکسیون اقلیت مجلس باید بیایند گزارش بدهد که چه
کار کردند؟
در قضیه فتنه هم بالاخره یک جریانی در مجلس بود که عمده شان از فتنه گران
حمایت کردند این ها هم باید به ملت و حوزه های انتخابی شان جواب بدهند که
چه کار کردند؟
هیئت رئیسه مجلس باید توضیح بدهد راجع به این تحقیق و تفحص هایی که شد،
نتایجش چه شد با چه رویکرد هایی بود و به کجا رسید بالاخره باید بیایند و
توضیح دهند.
برای خود ما هم جالب است یک بار از خود آقای لاریجانی هم سوال کردیم که
آقای لاریجانی برای کوی سبحان یک گروه تحقیق و تفحص تشکیل شد اما آیا واقعا
واقعه ی روز عاشورا گروه تحقیق و تفحص نمی خواست، وقتی در مجتمع سبحان دو
تا شیشه شکسته می شود سریع یک گروه می رود آنجا تحقیق و بررسی می کند ولی
در روز عاشورا که به ارزش های این ملت توهین می شود آیا یک گروه نیاز نیست
که از طرف مجلس برود بررسی کند؟
انصار آقای هاشمی به اسم آقای هاشمی حرف بزنند نه اصولگرایی
محمد زعیم زاده دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در
گفتوگویی به تحلیل آرایش سیاسی گروه های مختلف در آستانه انتابات مجلس
پرداخت.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، زعیم زاده در بخش از سخنان
خود گفت: امروز برخی آقایان با نام اصولگرایی به مشی گذشته شان برگشتند و
برای ورود به انتخابات از آقای هاشمی اجازه می گیرند.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ابتدای سخنان خود
گفت: تحلیل بنده از شرایط فعلی انتخابات مجلس نهم این است که شرایط کشور
بعد از انتخابات 88 به طور کلی به سمت همان فضای دو قطبی پیش خواهد رفت که
ابتدای دهه ی 60 شکل گرفته بود.
وی در تشریح این شرایط گفت: در دهه ی 60 بعد از فتنه ی جریان نهضت آزادی و
لیبرال ها و قبل تر از آن سازمان منافقین، یک دو قطبی حزب الله و لیبرال
را در کشور داشتیم.
زعیم زاده افزود: من فکر می کنم فتنه ی 88 و حوادث بعد از این فتنه و
کودتای رنگین در فضای مجلس دوم هم هست؛ یعنی یک اقلیت نهضت آزادی در مجلس
دوم داشتیم که وضعیت اصلاح طلبان و جریان فتنه بسیار شبیه نهضت آزادی آن
موقع است.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: اما من
میخواهم راجع به آن جبهه ی حزب اللهی بگویم که الان هم شکل گرفته و ما شاهد
یک عنوانی هستیم به نام جریان اصولگرایی.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: جریان اصولگرایی به این معنا در تاریخ
انقلاب اسلامی از سال76 به بعد و بعد از قضیه ی دوم خرداد شکل گرفت و با
پیروزی در شورای شهر دوم در واقع گفتمانش در جامعه ی ما به عینیت رسید.
وی در توصیف آرایش سیاسی گروه های مختلف در آستانه انتخابات گفت: من
معتقدم که فضای غالب بر انتخابات مجلس نهم و در نهایت فضای مجلس نهم، از آن
اصولگرایان نو گراست که البته در مورد آن به صورت مبسوط صحبت می شود.
زعیم زاده ادامه داد: اما جریان اصیلی که هم پایگاه اجتماعی دارد و هم
مردمی، جریان اصولگرایی نوگراست که با عبور از آنارشیست های اصلاح طلب و با
عبور از ایستارهای محافظه کارانه ی راست، گفتمانی را شروع کرد به نام
اصولگرای نوگرا که من اسمش را می گذارم، احیای دوباره گفتمان انقلاب اسلامی
و این گفتمان انقلاب اسلامی ثابت کرده که وابسته به یک فرد نیست و اگر یک
فردی از گذشته ی انقلابی خود پشیمان بشود، این گفتمان زمین نمی خورد.
وی در توضیح اینکه این گفتمان چه گفتمانی می تواند باشد، گفت: این گفتمان،
گفتمان پویایی است و همچنان حضور دارد و من تحلیلم این است که قاطبه ی
مجلس نهم نزدیک به گفتمان انقلاب اسلامی و جریان اصولگرایی نو گرا است.
وی تاکید کرد: البته این اصولگرایی نوگرایی نباید با آن جریانی که نزدیک
به جریان انحرافی است خلط شود چون آنها اسمی برای خودشان می گذارند که ما
آنها را یک نوع ارتجاع می دانیم.
وی ادامه داد: جریان آقای مشایی را یک نوع ارتجاع می دانیم که در رسانه
هایشان مثل هفت صبح و امثالهم خود را اصولگرای پیشرو معرفی می کنند و آنچه
واضح است این است که این جریان می خواهد در انتخابات مجلس نهم متشکل بشود و
به یک وحدتی برسد چون عدم وحدت آنها، کار را برایشان در مجلس سخت می کند و
شاید امکان حضور جریان های اصلاح طلب و آپارتونیست را در مجلس فراهم آورد.
زعیم زاده با تاکید بر تشکیل یک جبهه واحد گفت: بنده لزوم تشکیل این جبهه
را می بینم که این جمعیت اصولگرای نوگرا در راستای باز تولید گفتمان
اصولگرایی نوگرایی و هم افزایی توان مدیریتی متشکل شوند.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در تبیین شاخص های
اصولگرایی نوگرا گفت: اصولگرایی نوگرا به لحاظ مبانی فقهی، خودش را کاملا
منطبق با جریان علما می داند و من فکر می کنم شاخصه های که جامعتین اعلام
کرد شاخص های خوبی برای باز تولید جریان اصولگرایی نوگرا باشد و این باید
اساس کار ما قرار بگیرد.
وی در ادامه گفت: این که یک سری شاخص ها را مطرح کردند، مثلا بحث
ولایتمداری، باید گفت امروز این شاخص ها معمولا در تمام کشور هست و همه حرف
از ولایتمداری می زنند و این شاخص ها را قبول دارند و حتی اگر هم قبول
نداشته باشند از این ها دم می زنند و برای اثبات این ممکنات ما باید یک سری
شاخص ها را در فضای سیاسی کشور داشته باشیم.
زعیم زاده تاکید کرد: بنده دو شاخصه اصلی را شاخص ولایتمداری، عیار
ولایتمداری می دانم؛ یکی برائت از جریان انحرافی و دومی برائت از جریان
فتنه 88 و نیز سکوت نکردن در مقابل فتنه 88 است.
وی افزود: این دو ویژگی اصلی جریان ولایتمدار است و کسانی که از این دو
شاخصه دور هستند و عملکرد آنها این را ثابت کرده نمی توانند محور وحدت در
گفتمان اصولگرایی نو گرا باشند.
زعیم زاده ادامه داد: برای مثال روز 29خرداد روزی بود که مقام معظم رهبری
در سخنرانی خود در خطبه های نماز جمعه به قاطعیت گفتند که تقلب نشده است و
آنجا جایی بود که خواص و نخبگان باید موضع می گرفتند و رهبری آنجا فرمودند
که من حاضرم از جانم بگذرم، اما یک عده حاضر نشدند از جایگاهشان بگذرند.
زعیم زاده افزود: رییس یکی از قوا در گفتگوی ویژه خبری وقتی که خبرنگار از
او می پرسد بالاخره در انتخابات تقلب شده یا نه حاضر نیست موضع صریح بگیرد
و آنجا اعلام می کند هنوز بسیاری از مردم نسبت به نتیجه انتخابات تردید
دارند!
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: آقای
کروبی در برخی جایگاهها بهتر از این آقا عمل کرده و این آقایان نمی توانند
اصولا محور وحدت در جریان فکری اصولگرایی نوگرا باشند.
زعیم زاده در توصیف یک شاخص دیگر گفت: یک شاخصه ی دیگر در جریان اصولگرایی
نوگرا به لحاظ تازیخی در واقع بریده شدن جریان راست از آقای هاشمی است و
جدا شدن جریان راست از آقای هاشمی را یکی از شاخصه های اصولگرایی نو گرا می
بینیم.
وی افزود: چون قبل از اصولگرایی نوگرا این ها برای همه ی کارهای سیاسی
خود، باید از آقای هاشمی اجازه می گرفتند و حرکت آقای هاشمی نشان داد که از
برخی آرمان های انقلاب فاصله گرفته است و من فکر می کنم آن کسانی که می
گویند بعد از انتخابات 88 آقای هاشمی نه فتنه گر بود، نه بی بصیرت حق قرار
گرفتن در جریان اصولگرایی نو گرا را ندارند.
زعیم زاده گفت: آقای هاشمی بعد از سخنرانی 29 خرداد 88 موضع واضح نگرفت و
یک ماه بعد از آن در نماز جمع 26تیر برخی مواضع در نقطه مقابل رهبری مطرح
کرد؛ امروز برخی آقایان با نام اصولگرایی به مشی گذشته شان برگشتند و برای
ورود به انتخابات از آقای هاشمی اجازه می گیرند.
این فعال دانشجویی تاکید کرد: این برای جریان اصولگرایی نو گرا فاقد ارزش
است و این افراد نمی توانند در جایگاه اصولگرایی قرار بگیرند.
وی ادامه داد: جریان انقلابی در مجلس تاب حضور امثال عباسپورها، بادامچی
ها، کاتوزیان ها و غفوری فرد ها و علی مطهری ها را ندارد و این ها نباید با
نام اصولگرایی در مجلس حضور پیدا کنند و مردم قطعا به این ها اعتماد
نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه این افراد تحت عنوان اصولگرایی عمل نکنند و بگویند ما
اصولگرا نیستیم، اظهار داشت: شهید مطهری می فرمود یک زمانی در دانشگاه
تهران مارکسیست ها هم درس می دادند ولی به اسم مارکسیسم و ما می گفتیم که
مارکسیستها بیایند و با اسم مارکسیست درس بدهند، نه به اسم مسلمان! این
آقایان هم به اسم امثال آقای هاشمی بیایند حرف بزنند نه اصولگرایی.
وی در پایان گفت: برخی از اعضا که شاید سابقه مبارزاتی هم داشته باشند در
واقعیت نتوانسته اند شعارهایشان را به عمل نزدیک کنند مثل حزب موتلفه
اسلامی که نتوانسته با بدنه ی اجتماعی جامعه ارتباط بگیرد، پس اینها در جمع
اصولگرایان نباید انتظار داشته باشند همان سهمی راببرند که اصولگرایان و
من فکر می کنم این شاخص ها را اگر کنار هم بگذاریم به جریان ناب اصولگرایی
می رسیم که این ها فاتحان مجلس نهم خواهند بود.
حضور ساکتین فتنه 88 در کمیته وحدت اصولگرایان قابل قبول نیست
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان در مصاحبه ی اختصاصی با خبرنگار «خبرنامه
دانشجویان ایران»، در مورد آرایش گروه های سیاسی و شاخص های ورود افراد به
کرسی های مجلس گفت: ما يك سري ملاك ها و خط قرمز هايي داريم كه مورد تاييد
دانشجويان جامعه اسلامي است و آن ولايت مداري و ولايت پذيري، روشن بودن مرز
افراد با جريان هاي انحرافي و همين طور مشخص شدن مرز ها و مواضع با جريان
فتنه و جريان آقاي هاشمي رفسنجاني است.
وی در مورد تحرک اصلاح طلبان در چند روز گذشته و به کار بردن الفاظی چون
تحريم كردن انتخابات يا قرار دادن شرط برای حضور در انتخابات با این تحلیل
که ما با بيان ديدگاه هايمان مي توانيم به نظام فشار وارد كنيم اینگونه
بیان داشت که : اين جريان ها عددي نيستند كه براي نظام شرط بگذارند، اين
مردم هستند كه براي آن ها در 9 دي 88 و در مواقع مختلف كه بحث ولايت مداري و
تمكين از قانون مطرح بوده است شرط گذاشته اند.
توکلیان ادامه داد: اين اشخاص در حدي نيستند كه بخواهند شرط بگذارند و اين
شرط گذاري ها يك نوع بازار گرمي و يك نوع خود بزرگ بيني است كه ناشي از يك
توهمي است كه بعد از شكست هاي بزرگ است و از نظر ما اين كارشان شايد به
نوعي شكست آبرومندانه تري نسبت به حضور در انتخابات و عدم راي آوردن است.
عده اي از همين جريان كه خود مي دانند با توجه به عملكردشان و طبق قانون
حائز تاييد صلاحيت نيستند و نمي توانند در انتخابات شركت كنند. عده ي ديگري
هم كه دچار توهم و خود بزرگ بيني شده اند و هنوز هم با توجه به اتفاقات و
تقابل با مردم گمان مي كنند كه در بين مردم جايگاهي ندارند ولي در واقع اين
گونه نيست و اين ها همه يك سرابي بيش نيست.
دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مورد شرایط برخی از افراد که در
فضای فتنه گون سال 88 سکون اختیار کردند و با نام اصولگرایی خود را نشان می
دهند با تأکید بر مشخص شدن مواضع آنها گفت: كساني كه در خصوص قبال جريان
انحرافي و جريان فتنه مواضع غير شفاف و دو پهلو گرفته اند از حيطه ي ولايت
مداري خارج هستند و شروط اصلي اصولگرايي را ندارندو اصحاب سكوت اصلا اصول
گرا نيستند.
توکلیان در ادامه گفت: برخی افراد همچون رئيس مجلس محترم بدانند كه در بين
افراد اصولگرا و دلسوز انقلاب جايي ندارند مگر آن كه در قالب رايزني ها و
زد و بند هاي سياسي بتوانند براي خود جايي پيدا كنند. بنده به عنوان دبير
تشكيلات جامعه اسلامي دانشجويان اعلام مي كنم كه آقاي لاريجاني را در
جايگاه اصول گرايي نمي دانم چرا كه عملكرد ايشان در قبال فتنه قابل قبول
نبود و حتي حاضر به معرفي مخبري براي اعلام نظر به طور شفاف در خصوص بعد از
فتنه آن طوري كه شايسته بود اعلام موضع نمايد نشد. با اين حال كه در برخي
مواقع موضع گيري هاي دست و پا شكسته اي بوده است.
وی گفت: پيام ما به آقاي لاريجاني اين است كه با عملكردي كه بعد از جريان
فتنه داشتيد از نظر دانشجويان در حوزه ي اصول گرايي قرار نمي گيرند هر چند
ايشان را جزء كميته وحدت اصول گرايان قرار داشته باشند.
توکلیان در مورد پیش بینی خود از انتابات مجلس نهم اینگونه گفت که: بنده
نگران اين هستم كه وحدت اصول گرايان خدايي نكرده تحت تاثير برخي از بازي
هاي سياسي قرار بگيرد و ليست خروجي،نسبت به مجلس اصولگراي حال حاضر ليستي
اصولگرا نما و در واقع غير اصولگرا باشد و همين طور نگران اين هستيم كه
وحدت اصولگرايان تحت تاثير نفوذ برخي جريان ها از خصوصا جريان هاشمي قرار
بگيرد.
اصلاح طلبان توسط مردم رد صلاحیت شده اند
رامین محمدی، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در مصاحبه اختصاصی با «خبرنامه
دانشجویان ایران» در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم و ابراز
مواضعی چون در این انتخابات شرکت نخواهیم کرد و از سوی دیگر بیان این مطلب
که که ما نبایست انتخابات مجلس را از دست بدهیم و روی آوردن به شرط گذاری
برای حضور در انتخابات گفت: واقعیت این است که جریان اصلاح طلبی که ما می
شناسیم بعد از انتخابات 88 که تقریبا با تمام عقبه ی خودشان وارد کار شدند و
متاستفانه نشان دادند که اهدافشان بحث های اصلاح طلبی و این گونه مسائل
نیست و بحث تضعیف نظام و جایگاه رهبری در برنامه هاشان وجود دارد و ارتباط
مستقیم آن ها با دشمنان کشور ظهور پیدا کرد و مشخص شد که بر اساس عملکرد
دولت هفتم و هشتم و مجلس ششم و در انتخابات 88 بر فشار از پایین و چانه زنی
از بالا معتقد بوده اند و ایجاد سنگری که از طرف تئورسین های این جریان
پیشنهاد شد که تئوری های آنان در دولت و مجلس اجرا می شد.
محمدی ادامه داد: عملکرد نامناسب آن ها در برهه های مختلف از جمله در
انتخابات 88 کار آن ها را تکمیل کرد که این ها باعث شد مردم تکلیف خود را
با اصلاح طلبان بدانند و بگویند که برای آن ها دیگر جایگاهی سیاسی نمی
دانند.
وی با بیان اینکه این جریان به طور قطع به فکر بازسازی خود در فضای سیاسی
کشور هستند تأکید کرد: مطمئنا افراد شاخص این جریان دوست ندارند که از
جایگاه سیاسی خود خارج شوند و بعضی هم عملکرد افرادی را که باعث خروج کامل
این ها از معادلات سیاسی شد را نمی پسندند و دوست دارند که در این جریان ها
بمانند.
محمدی در ادامه گفت: از طرفی دیگر هم به خاطر یک سری عملکرد های نادرستی
که برخی نخبه های سیاسی که حالا خودشان را در جریان اصول گرایی می دانند، و
رویکرد های نامناسبی که دارند به گونه ای که گفتارشان خلاف تاکید آقا در
مورد اتحاد بود.اینها با این موضوع به ریشه اختلافات حاشیه ای دامن می زدند
و راه را برای ورود جریان اصلاحات باز کردند و بعضی چهره ها سیاسی که در
این جریان حضور داشتند، علنا و لفضا حمایت هایی را از جریان اصلاحات داشتند
و این مزید علتی شد برای اصلاح طلبان که فکر کنند که به فضای سیاسی کشور
بازگردند.
دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در مورد سناریوها و رویکردی که جریان اصلاحات
برای انتخابات نهم مجلس پیش گرفته است گفت: به نظر من رویکردی که این جریان
در پیش گرفته این است که در دو سناریو مختلف کار کنند . یکی اینکه به
مانند انتخابات 88 به ایجاد فضای ملتهب و غبارآلود دست بزنند و شرط گذاری
را مطرح کنند تا اینکه بگویند فضای سیاسی بدون حضور اصلاح طلبان ضربه می
خورد.
محمدی ادامه داد: در سناریو دوم و با طراحی لیست هایی مانند استانداران و
وزرای دولت اصلاحات که با دیدار با برخی افراد آرام آرام طرح ورود اصلاح
طلبانی که امکان رد صلاحیت شدنشان وجود دارد وارد متن انتخابات بشوند.
دوستانی هم که پیش شرط می گذارند خودشان هم می دانند که رد صلاحیت خواهند
شد چون که صلاحیت آن ها از طرف مردم و نخبگان پایبند به نظام رد شده است و
خودشان هم امیدی برای ورود به انتخابات ندارند.
وی گفت: اصلاح طلبان میخواهند با پیگیری این دو سناریو اطمینان بیشتری
برای حضور در انتخابات مجلس داشته باشند و بیشترین امتیاز را از فضای این
انتخابات مجلس بگیرند و دوباره بتوانند به فضای سیاسی کشور از طریق
انتخابات مجلس ورود پیدا کنند و برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی
کنند.
دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در مورد نقش برخی از افرادی به اصطلاح اصولگرا
که به هر نحوی سعی دارند که پای اصلاح طلبان و اشخاصی مانند سید محمد
خاتمی را به انتخابات مجلس باز کنند را در جسارت اصلاح طلبان برای پیش شرط
گذاری برای حضور در انتخابات گفت: یکی از علت هایی که باعث این ادعاهای
اصلاح طلبان در مورد حضور در انتخابات شده است عملکرد های نامناسب بعضی
افراد اصول گرایی است که بحث اتحاد را که مد نظر آقا است را عمل نمی کنند
که باعث ایجاد اختلاف می شود و هم این که به خیال خودشان و بر خلاف نظر
مردم از افرادی حمایت می کنند که تابلو دار مخالفت با نظامی هستند و ارتباط
آن ها با سازمان هایی که در خارج از کشور دشمنی علنی می کنند با نظام
آشکار شده و اشتباه مسلم است اگر کسانی بخواهند پای این افراد را دوباره
به جریان سیاسی کشور بازگردانند حالا هر هدفی می خواهند داشته باشند. این
که جذب حداکثری داشته باشند که معنایی ندارد و یا این که می خواهند برای
خودشان در مقابل جریانی دیگر یارکشی کنند که در هر صورت قابل قبول نیست.
رامین محمدی در مورد حضور برخی از افراد در ائتلاف 7+8 اصولگرایان که
عملکرد مناسبی در فتنه 88 نداشتند وبرخی نیز با نماینده مستقل در این گروه
شرکت می کنند گفت: اشتباه افراد را در پس از انتخابات 88 منکر نیستم و
معتقدم این افراد آن طور که باید و شاید حضور به هم نیاوردند ولی نمی شود
در جریان حرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی حضور برخی افراد را کنار گذاشت بلکه
مهم این است که افراد را درست مدیریت کرد. به نظر من حضور این افراد و
نمایندگان شان در این اتحاد مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: عملکرد این افراد در حوادث پس از انتخابات 88 دیده شده است و
این که باید قدرت مردم و جایگاه ولایت فقیه را مد نظر داشته باشند.
جایگاه ولایت فقیه جایگاه افراد را مشخص می کند و باید از گذشته عبرت
بگیرند و توجه داشته باشند به کسانی که از ولایت فقیه تبعیت نکردند و به
خواسته های مردم توجه نکردند و ببینند چه بلایی بر سرشان آمده است. با این
حال حضور افرادی با نظرات مختلف در این اتحاد اشکالی ندارد ولی اگر قصد
انحرافی داشته باشند همانند افرادی که پس از انتخابات 88 و فتنه ی پس از آن
دچار کج روی شوند خیلی زودتر از این افراد از طرف مردم طرد خواهند شد.
البته خواست رهبری که جذب حداکثری و اتحاد است هم باید رعایت شود.
محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات مجلس 90 هم اجماع
شکل گرفته از چپ و راست سنتی و نو و بعضی از اصولگرایان علیه گفتمان گفتمان
3 تیر 84 را که همان پایبندی به اصول انقلاب و نظام است را می بینیم؟
اظهار داشت: اگر جریانی با این مختصات و برای مقابله با جریان 3 تیر 84
باشد و چنین جریانی بیاید و حاکم شود و نمایندگانی با چنین تفکری داشته
باشد بیشتر این افرادی که در این جریان هستند متضرر می شوند. به همانند
مجلس هشتم که به نام اصولگرایی که ما در آن معیار های اصول گرایی را نمی
دیدیم. ولی این که گفتمانی مانند 3 تیر 84 بیاید و بخواهد در مجلس نهن حاکم
شوداین جای امیدواری دارد.
اصولگرایی که دربرابر فتنه 88 سکوت کرد،اصولگرا نیست
اللهیاری عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی در گفت و گو اختصاصی
خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با تأکید به مردود شدن برخی از خواص به
اصطلاح اصولگراها در فتنه 88 اللهیاری گفت: موتلفه ای که برای جریان
انحرافی تبدیل به عمار می شود و جلسات خصوصی می گذارد زمان فتنه صدایش در
نمی آمد و یک بیانیه نمی داد اما الان ادعای انقلابی و عدالت دارند؛البته
فقط موتلفه این چنین نیست.آقایان لاریجانی،قالیباف و باهنر رسما در پی رای
جمع کردن هستند؛برخی از نمایندگان با چه حجت شرعی تمام مسائل اصلی کشور را
متوجه جریان انحرافی می کند؟تمام این ها باید پاسخگو باشند. به نظر من
ماجرای جریان انحرافی خطرناک است ولی نه آنقدر که خطر آن را بزرگ کرده
اند.آن را خطر و مساله اول کشور کردند تا خودشان از آن بهره ببرند.
عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی در مورد شاخص های این تشکل در
انتخابات مجلس نهم گفت: مردمی بودن یکی از شاخصه های مهم است و به این به
این معنی نیست که فقط در ختم و عزای مردم شرکت کنند،به این است که به مسائل
اصلی مردم توجه شود.
وی در مورد ولایت مدار بودن و نسبت کاندیداها با فتنه گران، جریان های
انحرافی و ساکتین در فضای فتنه اینگونه گفت که: درست است،این مرزبندی ها
خودش را با فاکتور های دیگری نشان می دهند مثلا اگر این افراد با مافیای
قدرت و ثروت لابی نکنند نتیجه اش این می شود که گروه قدرت و ثروت کاری از
پیش نمی برند و باید گفت که اگر واقعا به اصول اصلی انقلاب پایبند باشیم
دیگر نمی توان با این جریانات مرزبندی نداشت.
اللهیاری در ادامه تأکید کرد که : کسی نمی تواند نسبت به افرادی که فتنه
گری کردند بی تفاوت باشد و باید بگوئیم که مجلس هشتم واقعا مجلس اصول گرایی
نبود و فقط در حد اسم خود را اصولگرا نشان می داد. اگر شما عملکرد مجلس
هشتم را در مورد فساد بررسی کنید خواهید دید که نمایندگانی که داعیه
اصولگرایی دارند چندان هم به فساد ستیزی توجهی نداشته اند.
وی ادامه داد: پرداختن به مسائل حاشیه ای و بحث های سیاسی باعث شده است که
از اینگونه مسائل غفلت کنندبعنوان مثال یکی از ریشه های زمین خواری بی
قانونی در این حوزه است که این فساد ها را به همراه داشته است.
عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی در مورد ساکتین در فتنه 88 و
عملکرد آنها گفت: من صراحتا بگویم،نمایندگانی که تنها اسم خودشان را
اصولگرا گذاشته اند و در این ماجرا سکوت کردند،اصولگرا نیستند.
وی در مورد عملکرد نادرست برخی در مورد جریان انحرافی و قرار دادن آن به
عنوان مسئله ی اصلی کشور گفت: جریان ها دیگر یک دعوای زرگری شده اند و این
دعوا بخاطر نیات ناخالصشان است.کسانی هستند که خطر جریان انحرافی را
دلسوزانه گوشزد می کنند و حتی به نظرم آقای مصباح به همین خاطر در این قضیه
ورود پیدا کردند که میدان برای شبه اصولگرایانی که قصد سوء استفاده دارند
خالی نشود.
اللهیاری در ادامه به ذکر یک نمونه پرداخت که :جمع حزب الله علم و صنعت
مستندی ساخته بود و در آن ظلمی که به مردم منطقه 19 می شد را به تصویر
کشیده بودند که انتقاد هایی را نیز به آقای قالیباف وارد کرده بودند. زمانی
که بخشی از این مستند را برای برخی از نمایندگان حامی قالیباف پخش
کردیم،ما را از توزیع و پخش آن نهی کردند فقط بخاطر همان بخش کوچکی که
انتقاد از قالیباف بود،با این موضع گیری ها ادعای عدالت خواهی هم دارند!
عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی در مورد ارزیابی خود از عملکرد
مجلس هشتم با نامطلوب خواندن عملکرد افراد در مجلس هشتم با رفتارهایی چون
یکشنبه سیاه،دو دو کردن و... گفت:مهر یا آبان بود که جنبش عدالت خواه نامه
های متعددی به چند نماینده مجلس زد که پیگیر این مسائل باشند. مامعتقدیم که
ساختار مجلس ساختاری است که نمی گذارند نیرو های حزب اللهی درون آن قرار
بگیرند.
وی در ادامه به ارائه یک جزوه مفصل از سوی جنبش عدالت خواه دانشجویی اشاره
داشت که به گفته وی در آن به طرح مسائلی چون علت عدم حضور یافتن نیروهای
حز ب اللهی از نگاه این تشکل پرداخته است.
اللهیاری در مورد این جزوه گفت: در این جزوه از ساز و کار ورود نمایندگان
به مجلس بگیرید که چگونه یک کاندیدا می تواند وارد مجلس شود؟! یا باید دروغ
بگوید یا باید وعده و وعید بدهد یا باید پول مفت در شهر خرج کند.مثلا چرا
باید نماینده یک شهر قولی به مردم شهرش بدهد که در حیطه مسئولیت او نیست؟! و
اینکه چرا نباید مردم یک شهر در جریان مستقیم کاری نماینده خودشان قرار
بگیرند و بدانند که نماینده شان به چه طرح و لایحه ای رای مثبت داده و به
چه طرحی رای منفی؟!این عدم نظارت باعث ایجاد اینچنین ساختاری شده است؛همین
است که باعث می شود مثلا در لیست اصولگرایان نام عباسپور را هم ببینیم و
تبدیل شود به یک واژه کمدی و خنده دار،عباسپور و اصولگرایی؟!
وی گفت: جنبش از ابتدا طرح نظارت بر نماینگان مجلس را دنبال می کرده و و
به نظر می رسد که اگر مجلس اصلاح شود خیلی از جاهای دیگر نیز اصلاح خواهند
شد.چون مراودات فاسد و شبهه ناکی که بین نمایندگان و وزارتخانه ها و بین
نمایندگان و قوه قضائیه شکل می گیرد.مراوده نمایندگان با دانشگاه آزاد یک
نمونه کوچکی است که رو شده است و باید طرح جامعی برای نظارت بر نمایندگان
تدوین شود. طرح اولی که مطرح شد طرح جامعی بود ولی این طرح فعلی یک طرح
نمایشی و حداقلی است و بعید است که از این طرح منفعت و خیری حاصل شود.
عضو شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویی در مورد شرط گذاری اصلاح طلبان
برای حضور در انتخابات اینگونه بیان داشت که: به نظرم جریانی به عنوان دو
خرداد دیگر وجود ندارد تمام اینها بعد از فتنه تمام شدند و از معادلات
سیاسی حذف شدندشما به این چند رسانه ای که دارند توجه نکنید؛آقای خاتمی
دیگر در جریانات سیاسی اثری ندارند و هیچ کاره اند و حتی اگر بخواهم بهتر
بگویم اینست که اصلا ایشان متهم اند و باید محاکمه شوند. کسی که متهم است
که دیگر حرف هایش اهمیتی ندارد مثل این است که بگوییم آیا سلطنت طلب ها می
توانند نماینده مجلس شورای اسلامی بشوند یا خیر؟! این ها که تکلیفشان مشخص
است و ضد انقلاب بودنشان مشخص است،جریان دو خرداد نیز به همین شکل است.
وی گفت: اینها در حالی که پاسخگوی اتهامات خود نبوده اند در حالتی
طلبکارانه برای نظام شرط و شروطی هم گذاشته اند که اگر فلان کار شود ما می
آییم و الا نمی آییم! نظام که به این ها بدهکار نیست هیچ،حتی یک جریان
دانشجویی نیز به اینان بدهی ای ندارد و اصلا در این حد و حدود مطرح
نیستند؛این التماس های ذلیلانه نیز برای آنست که فهمیده اند در نظام جایی
ندارند و مهره سوخته هستند برای همین سعی می کنند به هر نحوی که شده خود را
درون نظام جای دهند.افرادی نیز که حرف از تحریم انتخابات می زنند در توهم
اند و اگر هم متوهم نباشند برای روحیه دادن به عده قلیل خودشان است که
اینگونه اظهار نظر می کنند و نباید این ها را جدی گرفت!