کد خبر: ۱۶۴۳۰۴
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۱۹ شهريور ۱۳۹۲
جان کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای قبلی درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه را تکرار کرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس،  جان کری، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای قبلی درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه را تکرار کرد.

جان کری گفت: «اسد از شنیع‌ترین سلاح‌ها استفاده کرده است».

وزیر خارجه آمریکا درباره تصمیمی که قرار است کنگره آمریکا درباره رأی به حمله به سوریه بگیرد گفت: «این یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر کس در کنگره می‌تواند در طول دوران خدمتش بگیرد.»

علی‌رغم اینکه نظرسنجی‌های آمریکا نشان می‌دهند اکثر مردم آمریکا به آغاز جنگ در سوریه ندارند، جان کری گفت: «ما جنگ را انتخاب نکردیم؛ شهروندان این را از ما می‌خواهند.»

وی افزود: «عدم اقدام [نظامی] می‌تواند تبعات بدتری به بار آورد.»

جان کری همچنین ادعا کرد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به درخواست‌ها برای دیپلماسی با «اسلحه، بمب و گلوله پاسخ داده است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «اگر ما در سوریه اقدام نکنیم، پیام ضعف خودمان را به ایران رسانده‌ایم.»

جان کری ضمن تأکید بر اینکه ثبات در خاورمیانه جزو اولویت‌های امنیت ملی آمریکاست، گفت سلاح شیمیایی سوریه تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست.

وزیر خارجه آمریکا علی‌رغم این گفت: « راهکار سیاسی، راه حل نهایی برای بحران سوریه نیست و قرار نیست راهکار نظامی طولانی مدت در کار باشد.»

وی از نمایندگان کنگره خواست به طرح اوباما برای حمله به سوریه رأی مثبت بدهند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی صحبت کرده و او گفته در این نزاع شرکت نخواهد کرد.

کری گفت: عزم ما برای مجازات اسد به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی جدی است.

وی تصریح کرد اوباما به دنبال مجوز برای جنگ نیست و ارتش آمریکا در سوریه دخالت نخواهند کرد.

جان کری درباره طرح روسیه گفت: «میخواهیم مطمئن شویم که طرح روسیه روشی برای وقت کشی نباشد.»

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که رأی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هنوز اعلام نشده است.

ادعای توسل دولت سوریه به حمله شیمیایی در روز 21 آگوست، در حالی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره یک حمله شیمیایی دیگر که چند ماه پیش در منطقه خان‌العسل صورت گرفته بود، تحقیق کنند.

دولت سوریه به شدت این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید در شرایطی که پیروزی‌های نظامی به دست آورده و بازرسان سازمان ملل در سوریه به سر می‌برده‌اند، نیروهای دولتی دلیلی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی نداشته‌اند.

دمشق همچنین به بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل اجازه داده در مناطقی که ادعا می‌شود در آنها از حمله شیمیایی استفاده شده تحقیقات لازم را به عمل آورند. علی‌رغم این، دولت آمریکا ضمن کوبیدن بر طبل جنگ در سوریه گفته دولت سوریه برای اعتمادسازی دیر وارد عمل شده است.

سوریه از سال 2011 صحنه ناآرامی و خشونت‌های مرگبار بوده است. بسیاری از مردم و مأموران امنیتی در درگیری‌های این کشور از آن زمان کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قدرت‌های غربی و متحدان آنان در منطقه به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان معارض دولت در سوریه حمایت می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها